Beste mama's en papa's, Mijn dochter van 11 maanden is steeds meer zelf aan het eten. Voorheen gaven we haar boterham met een vork en avondeten met een lepel. Nu wil ik dat ze wat meer zelf gaat leren eten. Overdag gaat dit heel goed. Fruit en brood gaat er zo in en pakt ze met haar handje en gaat direct naar haar mond. Zelden valt er wat op de grond omdat het bijvoorbeeld uit haar hand valt. 's avonds is echter een heel ander verhaal. Blokjes wortel, aardappel en een half eitje (at ze gisteren) wat ze ontzettend lekker vind normaal ging er nu amper in. Ze keert haar bord om en als alles op tafel ligt gooit ze het een voor een op de grond. Het eigeel vond ze wel lekker dus dat pikte ze eruit en ging wel in haar mond. De rest dus op de grond. Is dit een fase? Ik weet niet zo goed of ik hier nou op moet ingrijpen omdat ze met haar eten aan het spelen is of dat dit er een beetje bij hoort en het vanzelf weer over gaat. Wie kan mij advies geven?
Knijpen, smeren en gooien... het hoort bij het leren eten. Ik zou het dus even laten begaan als ze nu zelf leert eten. Je kan bijv. steeds een stukje geven ipv haar hele bord, dan is de verleiding misschien minder groot om alles op de grond te kiepen.
Ja, dat doen ze Ik ben nu weer met nr 3 in dit stadium aanbeland en heb het zeil voor onder de tafel weer tevoorschijn gehaald. En gewoon 's avonds badderen
Hier geen geknoei met eten als onze dochter niet netjes at dan kreeg ze haar bord niet maar elke keer iets aan haar vork geprikt en dan kon ze het zelf in haar mond doen. Wij vinden het onnodig met eten knoeien gelukkig had ze dat heel snel door.
Een periode ontdekken en knoeien hoort gewoon bij het leren eten. Sommige kinderen doen het meer dan andere, maar het hoort er wel bij. Je kan je kind toch niet altijd een vork blijven geven? Hier was het vanaf 6 maanden tot 12 maanden ongeveer elke maaltijd feest maar ze stopte vanzelf met smeren en begon veel gerichter te eten. Nu is het wel een opvoedkwestie en haal ik haar bord weg als ze begint te gooien/knoeien, maar dat lijkt me normaal bij een peuter.
Tot 14 maand ofzo liet ik haar gewoon doen. Spelen is leren, en een maaltijd moet vooral relax zijn. Nu vraag ik al wat meer 'orde' bij het eten, omdat ze het nu ook wel begrijpt.