ik snap het echt niet meer...

Discussion in 'Voeding' started by SuusD, Mar 19, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. SuusD

SuusD Fanatiek lid

Jan 8, 2013
    3,004
    3
    38
    Mijn dochter is nu vandaag 4 maanden oud en ik lees verschillende dingen over de eerste hapjes.
    ik heb erg veel verhalen gelezen op internet tegenstrijdige verhalen waardoor ik dus nu niet meer weet wanneer ik moet starten
    is het met 4 maanden of met 6 maanden of er tussenin en hoe vaak moet ik het dan geven meerdere keren per dag 1x per dag of 1x per week?
    (ik lees bijvoorbeeld de ene keer dat je kindje sneller kans heeft op voedsel allergie als je voor de 6 maanden begint en op een andere site weer
    als je na de 6 maanden begint)

Ter informatie ik geef nu alleen borstvoeding en mijn vriend heeft in zijn familie erg veel voedsel allergieen maar ook eczeem
    wat zouden jullie doen?

2. Samba2013

Samba2013 Bekend lid

Jan 27, 2013
    693
    0
    0
    NULL
    NULL
    tja ik zat met hetzelfde :)
    Ik heb uiteindelijk besloten om het te proberen en te kijken hoe mijn dochtertje erop reageerde..en het ging allemaal zo goed dat ik ermee door ben gegaan.

ik heb de eerste week steeds 2 dagen achter elkaar hetzelfde gegeven (groente) en nu geef ik haar dezelfde groentes als de eerste week, maar dan gewoon om de dag een ander soort. Ze krijgt nu ook fruit, weer 2 dgn achter elkaar hetzelfde soort.

Ze eet verbazingwekkend goed van een lepel, als dit minder goed was gegaan of als ze laat van dr darmpjes had gekregen was ik gestopt en had ik het tegen de 5,5 maand opnieuw geprobeerd.

3. Nescio

Nescio Niet meer actief

Het advies bij bv is nog altijd 6 maanden exclusief bv en dan pas beginnen met bijvoeden. Voor de fles is dit anders, maar dan nog zou ik echt kijken naar je kind (is de kokhalsreflex al naar de keel, kan hij goed rechtop zitten) en niet bijvoeden omdat hij nu 4 maanden is.

Zeker als er allergieën in jullie familie voorkomen zou ik echt wachten tot 6 maanden. Allergieën kunnen namelijk getriggerd worden door vroeger te beginnen. Het is bekend dat bv een heel goede uitwerking heeft op de voorkoming van allergieën, en dan zeker 6 maanden alleen bv.

4. Cammy

Cammy Fanatiek lid

Feb 24, 2014
    1,905
    2
    38
    Ik weet niet hoe het met bv is zoals Nescio zegt, ik geef zelf namelijk flesvoeding. Heb ook geen ervaring met allergiën. Maar ons mannetje is echter altijd een erg hongerige baby geweest dus ben met 4 maanden begonnen met bijvoeden. Ik deed hetzelfde als Samba2013. Eerste drie weken begonnen met 1x per dag groente. In de vierde week ook fruit toegevoegd. Op de website van Nutricia heb je een handig voedingsschema voor de eerste hapjes, die gebruik ik en bevalt heel goed! In het begin vond hij geen enkele groente voor het eerst lekker, maar naar mate ik het bleef geven begon hij steeds meer aan de smaken te wennen. Nu eet hij alles, behalve sperziebonen die vind hij nog steeds niet te eten haha.

Advies is om wel eerste met groente te beginnen i.p.v. fruit. Schijnt dat ze op latere leeftijd dan groente meer waarderen..

Het eten van een lepeltje is voor elk kindje even wennen. De eerste week (of weken) kan het kliederboel worden, maar ze krijgen het vanzelf door. Oefening baart kunst.

5. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,820
    5,956
    113
    Female
    Dit inderdaad!
    Je kindje kan heel goed groeien op borstvoeding alleen. Dus als er verder geen reden is om te beginnen met hapjes, kan je gewoon wachten tot 6 maanden.
    Maar die grens hoef je natuurlijk niet op de dag aan te houden.

Zoals Nescio hierboven beschrijft, als ze rechtop kan zitten en de kokhalsreflex wat gezakt is, kan je heaar een stukje sperzieboon of broccoli voorleggen en dan kijken wat er gebeurt..
    Kan ze het pakken, in haar mondje stoppen en (soort van) opeten? Dan is ze toe aan vast voedsel. Rapley is echt een leuke manier van eten voor je kleintje!

6. nora25

nora25 Actief lid

Oct 18, 2013
    347
    94
    28
    Female
    NULL
    NULL
    Lastig hè, al die tegenstrijdige berichten!

Als er allergieën in de familie zitten, zou ik wachten tot 6 maanden, maar het hangt natuurlijk ook van je kindje af. Heb je zelf het idee dat ze niet meer voldoende tevreden is met alleen bv? Dan kun je ook eerder starten.

Ik ben gestart met 5 maanden met heel kleine hoeveelheden (één ijsblokje) per dag. Om aan het eten en de smaak te wennen. Maar ook ivm mogelijke allergische reacties. Ik ben begonnen met groenten: wortel, sperziebonen, bloemkool, broccoli. Na een paar weken heb ik fruit erbij gedaan; ook in heel kleine hoeveelheden, één keer per dag. Ondertussen bleef ik ook één keer per dag groenten geven.

Volgens de boekjes moet je ook wachten met brood. Maar wij kwamen er rond die tijd achter dat hij heel graag brood lust. Dus dat zijn we toen gewoon ook één keer per dag erbij gaan doen. Eerst een paar stukjes, toen een halve boterham en nu inmiddels een hele.

7. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

Apr 11, 2008
    10,680
    3,692
    113
    Hier geen last van allergieen, en wij zijn 3 weken geleden gestart met bijvoeden. We zijn met fruit begonnen en daar eet ze goed van. Afgelopen weekend met groente ook begonnen, gewoon een paar hapjes, maar verders krijgt ze gewoon nog haar gewone 5 flessen.

8. Samba2013

Samba2013 Bekend lid

Jan 27, 2013
    693
    0
    0
    NULL
    NULL
    Er schijnt helemaal geen verschil te zitten in BV kindjes en FV kindjes qua advies :)

En wat allergieën betreft, recente onderzoeken hebben juist aangegeven dat het beter is om eerder te beginnen, juist om de allergieën te voorkomen.

9. SuusD

SuusD Fanatiek lid

Jan 8, 2013
    3,004
    3
    38
    en dat is waarom ik twijfel..

10. Samba2013

Samba2013 Bekend lid

Jan 27, 2013
    693
    0
    0
    NULL
    NULL
    ja helemaal logisch, ik zag ook door de bomen het bos niet meer. Maar ik heb zoveel mogenlijk dingen erover gelezen en uiteindelijk voor mij zelf bepaald wat voor mij het beste leek.

en eigenlijk is dat het enige advies dat ik je kan geven...doe wat jou het beste lijkt. Als jij denkt dat tot 6 maanden wachten het beste is moet je dat zeker doen, en als jij denkt dat het geen kwaad kan om nu al iets te proberen is dat ook prima.

Als het een echt zoveel slechter als het ander is waren er namelijk niet zoveel tegenstrijdige adviezen.

Of pak anders de gulden middenweg..niet structureel beginnen met bijvoeden, maar af en toe ergens iets van laten proeven (zo deed mijn schoonzusje het)

11. Shandy

Shandy Fanatiek lid

Jan 14, 2012
    2,603
    18
    38
    Ik heb de reacties niet gelezen, als ik jou was zou ik dan wachten tot je kindje 6 maanden is!
    Door de allergieklachten en dergelijke waar je familie bekend mee is.
    Voorlopig heeft je ukje echt genoeg aan mama's melk!

12. 1983tineke

1983tineke Actief lid

Nov 10, 2012
    453
    1
    0
    NULL
    NULL
    De meningen over allergieën en wanneer beginnen verschillen nogal. Maar voor ons speelde ook mee dat er nogal gevoelige darmen in de familie zitten en ons meisje ook veel last van krampjes heeft gehad. En hoe langer je wacht hoe "rijper" de darmen. Dus wij hebben daarom langer gewacht. Ik ben wel bewust begonnen met bijvoeding met 5,5-6 maanden omdat de laatste onderzoeken inderdaad zeggen dat beginnen NA 6 maanden weer meer allergieën in de hand werkt.
    Na inlezen wilde ik ook beginnen met rapley en niet met pureren en dit paste perfect bij mijn gevoel van later beginnen i.v.m. de rijping van de darmen. Ik denk dat je je gevoel moet volgen. Ons meisje was bijv. geen hongerig meisje en kreeg minder flesvoeding dan dat ze zou mogen. Ik kan me voorstellen dat iemand met een hele hongerige baby weer anders erin staat...

13. nmv

nmv Fanatiek lid

Jan 7, 2013
    3,964
    270
    83
    Oost-NL
    Ik heb hetzelfde gehad. Ik heb voedselallergie en ben gevoelig voor eczeem en mijn man heeft astma. Het klopt dat ze adviseren om bij bv tot 6 maanden te wachten, alleen is het bij allergieën anders. Ik heb zelfs een allergoloog gesproken hierover. Hij gaf aan dat je beter eerder kunt beginnen. Ik ben met 4,5 maand begonnen met groente en doe heel rustig aan. Ik geef hetzelfde 3 of 4 dagen achter elkaar. En ik geef bewust 's ochtends het hapje, als ze er dan last van krijgt, zit je niet in de nacht er mee. Als er straks fruit bij komt, schuift de groente naar de middag. Tot nu toe gaat het goed! :)

Maar eigenlijk is het belangrijkste: Is je kindje eraan toe? En ben jij er aan toe? En mocht het niet goed lopen, wacht dan een paar weken en probeer het dan opnieuw! Succes!!

14. steenbokje

steenbokje Fanatiek lid

Sep 24, 2012
    2,256
    261
    83
    apothekersassistent
    limburg
    Hier sluit ik me bij aan, wij zijn gestart met 4 maanden maar toen was ze er echt nog niet klaar voor, gewacht tot 5 maanden en nu eet ze elke dag een hele banaan. Hapt heel goed van de lepel en eet echt alles netjes op. Ook de kleine stukjes, want ik prak het niet helemaal fijn.

15. tuc

tuc Niet meer actief

het advies is voor borst en fles nog steeds 6 maanden en er zijn idd onderzoeken die andere dingen schijnen aan te tonen, maar zolang de WHO dit niet heeft overgenomen is het dus beter de 6 maanden aan te houden...onderzoeken kunnen nl van alles aan tonen.

16. Samba2013

Samba2013 Bekend lid

Jan 27, 2013
    693
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het who onderzoek adviseerd zolang mogenlijk volledige bv met het oog op moeders in derdewereld landen. Dit om ondervoeding en infecties te voorkomen.

Daarom moet men deze onderzoeken wel goed lezen :)

17. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Het is een lastige discussie, de een zegt 4 maanden, de andere 6 maanden. Ik zelf ben voorstander vanaf 6 maanden, voelt voor mij ook beter. Men zegt 'het nieuwe advies is vanaf 4 maand, uit onderzoek is gebleken dat het beter is'. Echter die onderzoeken heb ik nog nergens kunnen vinden. Daarnaast; onderzoekers zijn mensen met een mening en men is vaak geneigd de uitkomst te interpreteren naar wat hun mening is.

Als je begint, wanneer dan ook, begin het liefst vers en met groente. Fruit is allergener dan groente. Vers omdat in potjes nooit alleen de groente zelf erin zit. Vaak zitten er 'verborgen' producten in zoals rijstebloem of aardappel.
    Geef elk nieuwe soort 3 dagen achtereen en vooral niet te veel. Dit is om te zien of er een reactie volgt en als dat zo is dan niet te heftig. Een allergische reactie is vaak opbouwend, dus eerste keer merk je vaak niets.
    Als je een reactie merkt (allergie of darmen) stop met deze soort en wacht er even mee. Darmen voor enkele weken, allergie liever veel langer.

Geef dus dag 1 tm 3 1 soort groente en verder niets nieuws.
    Dag 4 tm 6 1, nieuwe, soort groente. Dan 1 of enkele dagen rust, als in niets nieuws. Dan weer 3 dagen iets nieuws. Als je enkele groentes hebt gegeven kun je fruit proberen.
    Lees je vooraf in wat wel of minder allergeen is (soja, appel, gluten zijn bijv allergeen)
    Bij ziektes kun je nieuwe soorten beter even uitstellen, omdat je dan niet goed kunt zien of er een reactie volgt.

18. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    En wat allergieën betreft, recente onderzoeken hebben juist aangegeven dat het beter is om eerder te beginnen, juist om de allergieën te voorkomen.[/QUOTE]

Inderdaad dit is het nieuwe advies. Wij lopen al vanaf de geboorte bij de kinderarts en zij vertelde dat alles achterhaald is. Ook het stapsgewijs introduceren van bepaalde voedingsmiddelen die allergeen zijn.

19. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

Feb 1, 2013
    3,690
    2,400
    113
    Female
    Broek
    Ik wilde ook wachten tot 6 maanden maar toch eerder begonnen (met 5 maanden). Als wij gingen eten wilde meneer niet meer in de box maar per se mee aan tafel zitten. Elk hapje van ons werd nagekeken terwijl hij ondertussen kwijlend toekeek ;). Ik vond t zo zielig, hij wilde echt graag meedoen. Toen dus maar geprobeerd en ging vanaf dag 1 super! Van een lepeltje kon hij al omdat hij zijn melk zo kreeg (flesweigeraar) en tot nu toe al 3 dagen brocolli, 3 dagen wortels, 3 dagen bloemkool en vandaag voor het eerst sperzieboontjes gegeten. Alles gaat er met smaak in. Wel hele kleine beetjes maar hoor, echt alleen om te oefenen.

20. Nescio

Nescio Niet meer actief

Dat is niet waar, normaal gezien heeft een kind tot 6 maanden uitsluitend genoeg aan BV. Ook beter voor de eigen productie;)

En met allergieën in de familie is het echt beter met 6 maanden te starten als je bv geeft. Voor flesvoeding maakt dit niets uit.

Mijn dochter had met 5,5 maan echt behoefte aan meer, dus wij zijn toen begonnen met groente. Maar dat er geen verschil zou zijn is dus niet waar, de WHO adviseert nog altijd 6 maanden uitsluitend bv, juist bij allergieën in de familie.

Share This Page