Even tips/ervaring/advies gevraagd! Onze dochter van 11 maanden eet bijna alles met onze pot mee. Daarnaast krijgt ze in de ochtend en avond nog een flesje van 120cc + 4 schepjes nutrilon. Als zij s' avonds met ons heeft gegeten en er zat melk door het eten.(bijv melk in de saus van de lasagne, of een pannenkoek) dan is ze zoo onrustig en wil ze niet slapen. Ze is niet aan het huilen, maar lijkt eerder hyperactief! Iemand hier ervaring mee? Ik ben bijna geneigd om haar geen melk meer te geven! (Flesjes reageert ze verder niet op, dus dat is weer lekker tegenstrijdig!)
Kan het zijn dat ze misschien wat last heeft van haar darmen? Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van hyperactiviteit van koemelk...
Ik snap het ook niet! Normaal slaapt ze binnen 5-15min als we haar op bed leggen. Heeft ze iets met melk gegeten, dan kan het zo 2u duren voordat ze gaat slapen!
Alhoewel, mijn nieuwsgierigheid werd even geprikkeld en toen kwam ik op dit artikel: ADHD blijkt voedselallergie | Mens en Gezondheid: Natuurgeneeswijze Wellicht dat er een kern van waarheid in zit?
Wat apart zeg! En als je bij wijze van experiment eens pannenkoeken bakt met nutrilon in plaats van gewone melk, en dan kijken hoe ze reageert. Als ze dan nergens last van heeft is het echt de melk. Het kan op zich wel dat haar darmen er nog niet helemaal klaar voor zijn, in dat geval kun je eventueel geitenmelk proberen, dat is wat lichter verteerbaar. ( ik wil dus niet zeggen dat ze koemelkallergie heeft, dan had ze ook wel gereageerd op nutrilon)
Geitenmelk is niet lichter verteerbaar dan koeienmelk. Waarschijnlijk loop je daarmee hetzelfde risico. Dan kan je beter gaan voor plantmelken zoals soja, rijstemelk en amandelmelk.
Dan zal het toch de melk zijn. Gebruik een paar maanden geen melk in het avondeten en probeer het dan nog een keer. Grote kans dat ze er dan overheen Is gegroeid.
De melksuikers in geitenmelk lijken meer op die in moedermelk dan de melksuikers in koeienmelk. Geitenmelk is daarom makkelijker te verteren. Maar je moet het niet als vervanging voor koeienmelk gebruiken bij een koemelkallergie, want dan loop je het risico op een kruisallergie. Maar daarvan Is hier geen sprake.