baby onrustig en huilen zonder speen, kan speen niet vasthouden

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lisaf, 6 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lisaf

Lisaf Lid

24 feb 2013
    32
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb een vraag. Mijn baby is 7.5 week oud, maar is te vroeg geboren. Afgelopen weekend zou hij 40 wkn zijn geweest. Heeft 4 weken in t ziekenhuis gelegen en daar een prematuurspeen gekregen. Deze gaf hem veel troost, ook bij pijn, bijv. Tijdens de prikken.

Thuis huilt hij vooral savonds in zn bedje. Hij wil dan heel graag een speen. Ik heb het idee dat hij deze heel graag wil omdat zn buikie opspeelt. Veel hikken, rood worden, overstrekken. Een speen helpt hem, maar hij houdt deze geen seconde vast! Ook probeert hij te duimen, maar controleert handen nog niet goed dus trekt het er weer uit etc. Dit frustreert hem enorm. Vaak help ik hem in slaap, door speen vast te houden, maar ik loop nog niet weg of hij hikt en speen is weer los en hij wordt weer wakker en gaat gillen.

Hij heeft geen honger, dit gebeurt echt direct na t eten vaak. Als je hem bij je houdt met een speen slaapt hij zo, maar ik kan niet hele nacht met een baby zitten. Kortom een dilemma.

Al veel verschillende spenen geprobeerd, maar hij trekt ze niet vacuüm ofzo. Hij vindt ze wel heerlijk echt.

Soms lijkt hij dan wel een wild beest, ogen dicht, mond open en heen en weer zwaaien om iets te zoeken. Andere avonden is hij wat rustiger. Misschien speelt dan zn buik minder op??

Ook bakeren voor de onrust weleens geprobeerd, maar hij doet zo vaak zn handen naar zn mond wat hem troost, dat ik zn handen wegbinden ook weer zielig vind.

Heeft u een tip?

Mvg Lisa

2. Jedine

Jedine Bekend lid

2 okt 2012
    899
    38
    28
    NB
    Op prematuursite kun je de speentjes,die jij bedoeld denk ik, bestellen. Je hebt ze ook met n knuffeltje eraan, wubbanub, bij ons bleef t speentje toen beter zitten.

Hier werden alle andere speentjes geweigerd, mijn vinger was favoriet, dit speentje ging af en toe uiteindelijk is ze op 2 vingertjes gaan tutten

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Je zegt dat hij veel huilt na het eten, overstrekt, hikt... Dat klinkt heel erg als reflux? Heb je daar al eens naar gekeken?

In dat geval moet je niet naar de speen kijken voor oplossingen, maar wel naar de leefregels: minstens een half uur rechtop houden na de voeding, eventueel voeding indikken, en alles waar hij op ligt (bed, wandelwagen, verzorgibgskussen, park) verhogen aan 1 kant. En dan even kijken of zijn gedrag verbetert.

4. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

reflux komt toch vaak anderhalf uur na het eten? Direct na de fles huilen (en dan ook na elke fles!) lijkt meer op kma. Maar je zou eventueel een afspraak in het zkh kunnen maken, want het overstrekken en gillen is niet echt prettig.

5. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Ah... het speentjesprobleem....
    Dat heb ik dus ook. Mijn zoon is nu 11 weken en ook hij is totaal gefixeerd op de speen. De arts gaf aan dat dit inderdaad waarschijnlijk een soort van troost biedt als ze zich niet lekker voelen.
    Het is hier ook altijd een strijd, want hij wilt hem wel maar kan hem soms gewoon niet vasthouden (door de hik, of kokhalzen, of gewoon moeten huilen).
    Ben nu in behandeling voor KMA, heb pepti gehad en zit nu aan de Allergy Care (nutramigen) maar gedrag lijkt niet te verbeteren. Er is ook sprake van reflux, maar waarschijnlijk als gevolg van zijn darmen die niet goed werken (drukken tegen zijn maag, daardoor komt voeding sneller omhoog).

Het is een heel gedoe met die kleintjes, je moet maar raden wat er aan de hand kan zijn. Echt zielig..

6. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Dochter kreeg het ook altijd klaar om haar speen uit te spuwen als ik los liet. Toen ze slaapzakje aanhad, stopte ik haar knuffeldoekje erbij, zodat enkel het hoofdje van de knuffel eruit stak. Zo voelde ze de knuffel en die lag net tegen de speen zodat die er niet meer uitviel.

Ik heb geen ervaring met reflux, maar anders eens navragen op het cb als je binnenkort moet gaan?

7. solara

solara Actief lid

21 sep 2012
    213
    0
    0
    Ik werk in de houtsector
    Paramaribo/Suriname
    Ik heb ook te kampen gehad met het zelfde probleem. Vaak gillen, rood, uitslag, eczeem en noem maar op.
    Ik ben toen naar de KA geweest en bleek dat mijn dochtertje KMA, reflux en eczeem had. Ik kreeg Nutramigen en daar verandere het al mee. Toen ze naar de nr 2 moest heb ik Nutrilon H.A. 2 gebruikt. Nou gaat wel iets beter maar het is er nog niet. Voor de reflux heb ik nooit mdicijnen willen gebruiken.

Over de speen, ik heb ook alle spenen gebruikt, zelfs huismerken van kruidvat en zo. Uiteindelijk de bibispeen, dit als laatste omdat ik hem totaal niet mooi vind. Maar mijn kleine vind dit echt de prettigste speen dus tja wie ben ik.

Mijn dochter is met bijna 36 weken geboren

8. Lisaf

Lisaf Lid

24 feb 2013
    32
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties. Ik heb een prematuurspeen gekocht en die knuffel die werd genoemd, wunnabee ofzo, ik ben benieuwd!

Ik zelf heb eerder het idee dat het gewoon krampjes zijn. Hij spuugt namelijk niet en zn tweelingbroer laat hetzelfde zien, maar minder heftig en heeft minder zuigbehoefte. Koemelkalergie denk ik ook niet want heeft geen exceem ofzo?
    Overdag kreunen en steunen ze ook vaak, maar slapen er dan wel kreunend en soms rood aangelopen doorheen.

lastig hoor!

9. kwebbel86

Je zou nog kunnen overwegen om infacol of iets van vsm te halen voor de krampen of een dr brown fles.

10. Lisaf

Lisaf Lid

24 feb 2013
    32
    0
    0
    NULL
    NULL
    Infacol heb ik, helpt niet. Ze zijn als.je ze vast hebt en speent goed te bedaren. Dit is niet zo met verborgen reflux toch? Wel hikken ze veel, daar worden ze ook weer vaak wakker van.

11. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Eczeem is niet cruciaal voor KMA, en spugen is niet cruciaal voor reflux. Niet dat jouw kindje per se een van beide heeft, maar ik wil die twee vooroordelen toch graag uit de wereld helpen.

Mij klinkt het toch alsof je kindje ergens last van heeft. En dan niet gewoon van het tutje dat uitvalt. Dus ik zou toch even uitzoeken wat anders kan.

12. Lisaf

Lisaf Lid

24 feb 2013
    32
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ga bij de kinderarts eens navraag doen.

Wat is het verschil in symptomen van KMA en verborgen reflux?

Ze drinken graag hun flessen op, krijgen 7x80. En zijn dus wel te troosten, maar kan niet 24 uur met ze op me zitten en een speen stutten.

13. kwebbel86

Verborgen reflux is:
    Hikken, slikken, hazeslaapjes, onrustig, niet op de rug willen liggen. Veel drinken, kleine beetjes, begint gretig en kapt daarna af, ruikt zuur uit mondje.

14. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.281
    1.443
    113
    Mijn baby was ook een prematuur (is nu 12 weken) en viel ook steeds zijn speen aan. Hij was wild aan het bewegen met zijn hoofdje en zoog zo hard op de speen dat het niet meer normaal was. Ik heb dat ding ook zo vaak moeten terug stoppen in zijn mondje...wat bij mij hielp was om hem langer aan de fles te laten drinken. Ik heb ook heel lang het kleinste speentje gebruikt zodat hij zijn zuigbehoefte wat kon stillen. Nu ik hem meer eten geef heeft hij zijn speen ineens niet meer nodig. Ook heb ik hem geholpen om zijn duimpje te vinden. Hij was steeds aan het zoeken maar omdat hij zijn handje altijd in een vuistje heeft kreeg hij hem niet te pakken. Als hij bij mij op schoot zat hrb ik hem vaker laten zien waar zijn duimpje zit en in zijn mond gestopt. Nu zie ik dat hij in bed vaak zijn duimpje pakt! Waarschijnlijk baal ik straks dat hij duimt maar dat zie ik dan wel weer....

Wat betreft darmkrampen bij mij hielp sab simplex.

Succes!

15. Lisaf

Lisaf Lid

24 feb 2013
    32
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties. Grotere fles is niet een optie, zit al ruim op 185 ml per kilo, dus al vrij ruim. Of misschien van 7 naar 6 flessen?

En ben bang dat krampjes dan nog meer toenemen. Hij is nu net over de 3 kilo. Z'n broertje wat kleiner. Laat hetzelfde zien maar is duidelijk minder onrustig en veel minder speenbehoefte, wel die krampjes soms. Minder huilen.

Ze worden vaak na de fles snel al rood lopen ze aan, overstrekken en het komt met vlagen. Soms hoor ik ook scheetjes en hun buikjes. Kan dat ook reflux zijn of zijn dat echt krampjes?

Als ik naar de kenmerken kijk die hierboven staan herken ik:
    Hikken: ja vaak
    Niet op rug willen liggen: ja
    Onrustig: ja
    Veel hazensdlaapjes: nee niet echt, meer moeite om in slaap te komen
    Raak zuur uit mondje; nee
    Herkauwen of slikken: nee

Dus ook weer niet helemaal?!

16. LBlue

LBlue Bekend lid

10 jan 2012
    764
    0
    0
    Ik denk dat je ventje gewoon last heeft van zijn darmpjes. En als ik je lees dan denk ik niet aan reflux. Ik zou je daar dan ook niet te veel zorgen om maken. Hier was terug slikken wel echt het duidelijkste signaal.
    Maar zijn darmen moeten nog rijper worden en dat gaat (onwijs zielig, wie heeft dat bedacht) gepaard met krampen. En de ene baby heeft dat meer dan andere.
    Bespreek het als je straks weer naar het cb moet en verder troosten.

Deel Deze Pagina