Baby 11 maanden wil alleen gepureerd eten

Discussie in 'Voeding' gestart door Anna25, 2 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anna25

Anna25 Fanatiek lid

6 sep 2011
    2.049
    0
    0
    Hallo,

Mijn zoontje wil alleen zijn fruit en groente eten als het gepureerd is.
    Stukjes peer bijv spuugt ie weer uit.
    Heb net pasta met gehaktballetjes en saus geprobeerd maar hij eet het gewoon niet.. de gehaktballetjes vond ie wel lekker, maar krijgt ie niet weg.
    Daarna heb ik het dus gepureerd en dan eet ie het wel.

Rijst met vis bijv eet ie wel goed met zn handjes maar zo weinig, dat is echt geen volledige maaltijd.
    Brood, soepstengel, ontbijtkoek gaat wel heel goed, maar dat wordt natuurlijk zacht in zijn mond.

Iemand tips?? Wil graag van het pureren af aangezien hij bijna 11 mnd is..
    En wil natuurlijk dat ie genoeg binnen krijgt, ipv een paar hapjes rijst.

Groetjes Anna

2. Liesje92

Liesje92 Niet meer actief

Bij onze dochter was het precies andersom. Zij wilde absoluut niks eten wat uit een potje kwam of gewoon gepureerd was. Het moest er net zo uitzien als dat wat papa en mama aten (en nu nog, zij is 13 maanden) misschien dat hij makkelijker eet als hij zelf met zijn handjes kan eten? Dan kan hij zelf kiezen welk stukje hij wil opeten. Vervolgens werkt bij ons applaus als de ultieme beloning. Als hij ziet dat jullie super enthousiast worden als hij goed eet stimuleert hem dat misschien om meer te eten.

3. Anna25

Anna25 Fanatiek lid

6 sep 2011
    2.049
    0
    0
    Leg idd het eten voor hem neer op tafel, en doe heel enthousiast als ie iets in zijn mond stopt ;)
    Een bordje werkt nog niet, die gooit ie om..
    Hij ziet mij ook eten, doet iets in zijn mond en dan spuugt ie het uit.
    Hij wil het dus wel echt eten volgens mij, maar de stukjes niet.....

4. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Misschien vanaf nu steeds een heeeel klein beetje grover maken zodat hij heel langzaam kan wennen aan grovere structuren? Wij hebben dit zo gedaan. Met 4 maanden begonnen met heel dun en vanaf 6 maanden at hij heel fijn geprakt. Nu gaat grover er ook goed in al kauwt hij op sommige dingen langer...

5. Anna25

Anna25 Fanatiek lid

6 sep 2011
    2.049
    0
    0
    Ja dat heb ik ook geprobeerd maar dan gaat ie kokhalzen.. hij denkt dan dat ie het zo kan doorslikken en dan ineens zit er een stukje in...

Vind het echt zo lastig... aan de ene kant denk ik, gewoon doorzetten, maar dan krijgt ie dus naar mijn gevoel te weinig binnen, dan pureer ik het met het idee van 'dan krijgt ie het tenminste wel binnen' maarja aan de andere kant zie ik het natuurlijk niet zitten om zn eten te pureren tot ie 2 is ;)

6. Nescio

Nescio Niet meer actief

Stoppen met pureren en alles in stukken of tenminste grof geprakt aanbieden. Geen stukjes in een verdere gladde saus, dan verslikt hij zich makkelijker.

Hij heeft tijd nodig om aan stukken te wennen, dat is normaal. Hoe langer je wacht, hij zal toch door die fase heen moeten. Maak je geen zorgen of hij te weinig binnenkrijgt, als hij honger heeft eet hij echt wel! Gewoonz elf laten rommelen en niet teveel willen ingrijpen. Heeft hij weinig gegeten kan je hem nog een toetje geven of wat extra fruit achteraf.

7. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    +1

Precies wat ik wilde typen!
    Je kindje weet niet beter dat avondeten en fruit gepureerd is... natuurlijk heel vreemd in je mond om het dan ineens in stukken voorgeschoteld te krijgen.
    Gun je kindje de tijd en laat hem lekker 'aanmodderen'.
    Voer desnoods tussendoor wat grof geprakt bij.

Geen relatief gladde saus met stukjes erin geven. Dan weet ie niet wat ie moet doen doorslikken of kauwen...
    Moet ie even doorheen, of je dat 4 maanden geleden gedaan had, nu of over een half jaar: hij (en jij/jullie) moet(en) er toch even doorheen!

8. Anna25

Anna25 Fanatiek lid

6 sep 2011
    2.049
    0
    0
    Ok, gewoon volhouden dus...
    Wel moeilijk vind ik, want hij begint vaak te huilen als ie een paar keer moet kokhalzen.
    Zijn jullie gewoon doorgegaan met aanbieden dan?

Geven jullie fruit in kleine stukjes of gewoon een groter stuk waar ie zelf aan gaat knabbelen?

9. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Het is nu aarbeientijd en die zijn lekker zacht. Gewoon in grote stukken aanbieden. Niet te klein want er moet toch wel iets in de mond zitten om te leren kauwen. De stukjes niet te klein maken want dan verslikken ze zich sneller dan met wat grotere stukken. Zacht ruit kan je zo heel goed geven. En dan bijv risotto maken en lekker goed gaar laten worden of pasta iets langer laten koken. Dan niet pureren en zo geven. Dat kokhalzen word echt minder maar moet hij wel doorheen.

Deel Deze Pagina