soort van stik neigingen al een paar keer

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door cw26, 26 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cw26

cw26 Fanatiek lid

6 mrt 2015
    1.080
    308
    83
    Goedemorgen allemaal,

sinds een week of 3 heeft ons dochtertje ( in augustus wordt ze 2) een soort van stik neigingen. Het gebeurt niet elke dag, maar ik denk dat afgelopen 3 weken het ongeveer 4 keer is gebeurt.

Ze eet iets of tenminste 3 x at ze iets, en dan blijft het hangen in de keel. Gelukkig ben ik er elke keer bij, ik pak haar op en tik haar op haar rug en dan komt het eruit.
    Net had ze klein stukje appel ( en het kwam fijngemalen uit haar mond dus groot is het niet).
    En dan begint ze te huilen omdat ze er ook van verschiet.

Gister echter heb ik niets gezien wat in haar mond ging, maar toen kreeg ze het ook. Een vriendin van me was er bij, die zegt wel iets uit haar mond te hebben zien vallen, maar ikzelf heb niets gezien, omdat we op een grasveld waren heb ik daarna niet meer gekeken of er iets in lag. Of anders gezegd ik heb daar niet aan gedacht.

Wel is ze verkouden al een tijdje, en als ze ligt in bed dan hoest ze ook veel.
    Kan het er mee te maken hebben dat ze verkouden is, en dat haar heel misschien is opgezet???

Of hebben jullie andere ideeen? Moet ik hier mee naar de dokter? Ik neig zelf naar wel, maar de dokter is pas vanaf 11:30 weer beschikbaar, denk dus even horen wat jullie hiervan zeggen

Alvast bedankt!

2. jaatje

jaatje Actief lid

11 jun 2014
    347
    6
    18
    Wat vervelend om mee te maken! als je het zelf niet vertrouwt kan het nooit kwaad om in ieder geval de dokter even te bellen. En dan kunnen ze daar misschien wel inschatten of je ook echt naar de arts toe moet gaan.
    Kan ze al goed genoeg praten om zelf te zeggen wat er aan de hand is? Of ze keelpijn heeft, ook als ze niet aan het eten is bijvoorbeeld?

3. cw26

cw26 Fanatiek lid

6 mrt 2015
    1.080
    308
    83
    Nee ze kan nog niet echt aangeven dat ze pijn heeft...
    Helaas...

En het is ook niet zo dat ze nu bang is om te eten bijvoorbeeld, want ze eet wel gewoon.
    Als ik keelpijn heb, dan eet ik ook liever yohgurt of kwark. Maar ze eet gewoon haar dingetjes op.

Ja misschien dat ik toch straks even de huisart ga bellen, gewoon voor de zekerheid.

4. grasspriet84

grasspriet84 Fanatiek lid

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Het eerste wat in mijn opkomt is dat haat keelamandel misschien opgezet is. Dit heeft mijn broer vroeger gehad als twee-jarige en was hierdoor continu aan het kokhalzen of stikte bijna in eten. Mijn ouders zijn er te laat achter gekomen en dachten dat hij zich aanstelde en 'gewoon' een moeilijke eter was. Dit heeft ala gevolg gehad dat mijm broer een fobie ontwikkelde voor vast voedsel en als
    Volwassene opnieuw moest leren eten, want mijn ouders hebben zijn hele jeugd het probleem afgedaan als aanstellen.

Heel erg vind ik dit en vind het super van jou dat je dit zo serieus neemt!!

5. cw26

cw26 Fanatiek lid

6 mrt 2015
    1.080
    308
    83
    Bedankt voor de reactie's.
    Ik heb net toch maar de huisarts opgebeld, het zit me gewoon niet lekker.

En die kwam met een "theorie" wat op zich wel logische klinkt, ze is namelijk ook een beetje verkouden ( maar niet vol, in haar neus). Misschien dat ze tijdens het eten, niet kan ademen door haar neus, dus doet ze het door haar mond, en dan verslikt ze zich, want dan kan he eten dus in haar verkeerde keelgat schieten.
    Tijdens het tikken hiervan krijg ik toch weer twijfels, juist omdat ze helemaal niet vol is, ze heeft wel wat snot, maar niet een volle neus...

Nou ja in ieder geval staat er een afspraak voor dinsdag, mocht ik eerder me zorgen maken, dan moet ik huisartsenpost bellen.

6. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Is het echt verslikken wat ze doet? Of meer heftig kokhalzen?
    Dat laatste is namelijk heel normaal bij jonge kindjes. Een soort veiligheids mechanisme waardoor ze heftig gaan kokhalzen als er eten te ver achter op de tong komt, om te voorkomen dat ze stikken.

7. cw26

cw26 Fanatiek lid

6 mrt 2015
    1.080
    308
    83
    Kokhalzen verslikken. Ik weet het niet zo goed.
    Ze eet iets en dan blijft het na mij idee vast zitten. Dan hoor ik iets van een geluid soort kuch. Dan zie ik aan haar dat er iets vast zit.
    Geef dan een klap op haar rug en doe haar hoofd naar voren
    Dan komt het eruit.
    En dan is ze over haar toeren
    Weet niet of dat komt omdat ik haar sla en omdat ik zo reageer of omdat ze pijn in haar keel heeft

Ik hou het in de gaten. Laat haar ook niet alleen met het eten. Soms loop ik weg om mezelf aan te kleden. Of de tas te pakken. Maar nu maar even niet.

8. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Het klinkt als verslikken/kokhalzen idd.
    Dat kunnen ze prima zelf oplossen, zorg dat ze zelf voorover kan komen.
    Probeer ook zelf niet in paniek te raken.
    Zoek nog even het verschil tussen verslikken en stikken op.
    Op de rug slaan is juist niet goed, want dan kan het juist vastschieten.
    Ik zal ff kijken of ik een link kan vinden met het verschil

9. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Dit plaatje is ook wel duidelijk.

Bijgevoegde bestanden:

10. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Als het idd kokhalzen is, is het eigenlijk het beste om niet in te grijpen. Hoe moeilijk ook, ik weet het. Bij ingrijpen bestaat namelijk de kans dat het stukje wat ze zelf naar boven aan het werken is toch weer terug schiet door 'jouw' ingrijpen. Klinkt een beetje cru, maar hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
    De hele rapley theorie is eigenlijk een beetje op dit principe gebaseerd. Je zou hier eens wat over kunnen lezen als het je interesseert.
    Echt verslikken herken je aan hevig hoesten, en als er iets vast zit doordat ze blauw wordt. Dan is ingrijpen echt wel noodzakelijk ( over onderarm leggen en tussen schouderbladen slaan).

Ben je toevallig net begonnen met introduceren van stukken voedsel? Eerder gemalen gegeven?

11. cw26

cw26 Fanatiek lid

6 mrt 2015
    1.080
    308
    83
    Nee we zijn niet net begonnen met het voedsel ze is al bijna 2 :).
    Eigenlijk eette ze vanaf het begin al snel met de pot mee, en stukken fruit. Dus dat is ze wel gewend.

Ok, ik zal haar dus niet meer op de rug slaan, want wat jullie zeggen klinkt aannemelijk. Dat het dan verder kan schieten.
    Ik hou haar gewoon goed in de gaten, en ga er op letten wat er nu precies gebeurt als het gebeurt.

Het overzichtje zegt ook al veel!

Dank jullie

Deel Deze Pagina