Bij mijn eerste mislukte de BV, dus dit is pas mijn eerste keer. Ondanks dat het heel goed gaat heb ik toch een paar kleine vraagje; - Als mijn zoon al een tijdje gedronken heeft dan gaat het in mijn borst pijn doen. Niet bij mn tepels, maar echt binnenin, een soort van steken. Wat is dit en is dit wel goed? - Als ik ga kolven dan kolf ik bij mn ene borst veel makkelijker en kan ik een veel hogere stand hebben dan bij mn andere borst. Is het dan handig om die andere borst meer te stimuleren, dagelijks kolven ofzo? En krijgt mijn zoon wel genoeg binnen als hij die borst drinkt? - Hoe kan ik 's nachts het lekken opvangen? Ik draag nu maar een bh met van die papieren compressen want anders loopt het zo langs mn enkels als ik een luier sta te verschonen. Maar een bh dragen 's nachts is niet goed toch? Thanks alvast!
1. helaas weet ik niet wat de pijn is. Heb je geen kraamhulp meer? Zij zou je anders wel kunnen helpen. 2. Als de kleine gewoon elke keer van de borst drinkt hoef je niet te kolven. Hoe meer je kolft hoe meer je de voeding stimuleert en hoe meer stuwing (en lekkende borsten) je krijgt 3. ik heb in het begin ook met bh geslapen hoor, anders was alles zeik nat! De stuwing en het lekker houdt vanzelf op, dan kan je weer zonder bh gaan slapen. Ik heb wel nog steeds een moltonzeiltje liggen onder me, voor het geval ze wel lekken, dan zit het in ieder geval niet in mijn matras Succes!
- hou die steken in de gaten zou ik zeggen. Echt pijn kan op spruw duiden. Is hij wel goed aangelegd? Ik heb weleens pijn, maar dat heeft bij mij vaak te maken met verstoppingen, en dat is doffe pijn, niet echt stekend. - volgens mij wordt de 'mindere' borst ook wel de 'stiefborst' genoemd en is het volkomen normaal. Bij mij is het links een stuk minder, maar ook rustiger drinken. Rechts heb ik enorm veel melk, en ook een vreselijk sterke TSR, echt een douche. Met kolven rechts 200-220cc, links 150 ('s ochtends, later op de dag wel minder). Ik vond dat ook vreemd, maar het schijnt normaal te zijn! - ik zie niet in waarom je 's nachts geen bh zou mogen dragen. Maar ik hou gewoon een compres tegen mijn borst bij het voeden. Ik lek de laatste tijd niet meer zomaar, maar ik heb al tijd tijd gewoon met bh geslapen. Je hebt bij De PrettyMum borstvoedingswinkel biedt alles voor borstvoeding met plezier; borstvoedingskleding, kolven, borstkolven, kolfaccessoires, voedingsbeha, borstvoedingsshirt, voedingskussens, zwangerschapslingerie, positiemode, meegroeibeha, borstvoedings ook een soort bustiers voor de nacht, daar kan je gewoon zoogcompressen in doen, zonder dat het echt een bh is. Draag je soms beugelbh's dat je daarom denk dat je dat niet 's nachts moet doen? Volgens mij is het in het begin juist wel aan te raden om met bh te slapen. Die van de hema zijn zacht en simpel, als je hem een standje wijder zet dan normaal heb je er geen erg in en het went vanzelf
normaal dat je ene borst minder produceert als de andere. je kan deze extra stimuleren maar is in principe nergens voor nodig hoor. als je kindje niet genoeg heeft aan 1 borst dan huilt ze wel en dan geef je haar toch de andere borst. als je borst om borst geeft, eerste 3u links, andere 3u rechts kan je ook altijd de mindere borst nog een x extra aanbieden (meer vraag is meer aanbod, dus hoe meer jij je mindere borst aanbied, hoe meer melk deze gaat aanmaken) die steken in je borst heb ik ook wel eens en dat komt als ze nieg goed genoeg aanligt. het lijkt vanuit je borst te komen maar ik denk dat dat gewoon uitstraalt van je tepel uit zeg maar... ik slaap al heel mijn leven met een bh aan! en volgens deskundige is dit niet slecht hoor. je stelt hierdoor het "hangen" uit zeggen ze het lekken word vanzelf minder!
Als je slapen met een bh aan vervelend vindt kun je bij de Hema van die stretch-hemdjes kopen die de compressen op z'n plek houden. De eerste weken is slapen met een BH vaak toch wel handiger (je kunt bij bv-winkels ook speciale slaapbh's kopen, maar eigenlijk komt dat op hetzelfde neer als zo'n hema-hamdje. Als het lekken wat minder wordt dan kan een bh door de lichte druk die een bh op je borsten uitoefend lekkage in stand houden, maar die eerste weken stroomt het vaak zo hard dat compressen toch echt prettiger zijn. Als je een badhanddoek opvouwt en op borsthoogte op je bed legt, dan hoef je 's morgens niet je hele bed te verschonen, maar alleen een nieuwe handdoek te pakken. Heb geduld, op een gegeven moment zijn je borsten weer 'zindelijk'' hoor! Hou die steken in de gaten. Het kan van verkeerd aanleggen komen, maar het kan ook op spruw duiden.
Dat lekken hoort er vervelend genoeg bij. Hier was het vaak bed verschonen, want ik had alleen een los shirtje aan 's nachts, werd helemaal kriegel van een strak hemd met compressen (die droeg ik wel overdag) laat staan een bh aan 's nachts! Vreselijke steken gehad in het begin en heb nooit spruw of borstontsteking gehad hoor!
Ik denk dat die steken toch verkeerd aanleggen is, want ik had er vanmorgen weer een kloofje bij. Toch maar beter in de gaten houden dat aanleggen, en anders moet ik maar een lactactiekundige inschakelen, want mijn ene tepel is helemaal ongeschonden en de andere gaat nu best pijn doen. Bedankt voor de andere antwoorden! Ik slaap nu lekker met bh aan. Ook een strak hempje gaat toch schuren in mn slaap en dat doet pijn aan die ene tepel.
Vervelend van die steken. Ik heb dat ook gehad, maar het was meer een hele pijnlijke kramp en bleek Sydroom van Raynaud te zijn (kun je even googlen of nazoeken op borstvoeding.com mocht beter aanleggen niet helpen). Verder kan borstvoeden in het begin ook gewoon een beetje pijnlijk zijn. Gefeliciteerd trouwens met je zoon!
Ik ben zelf op den duur nogal slordig geworden met aanleggen , met ook een kloof als gevolg. Mijn eerste! Gelukkig heel oppervlakkig. Daar helpt Purelan trouwens heel goed tegen- pure lanoline. Van Medela, te koop bij Prenatal (en ook bij prettymum denk ik). Zorg dat er een grote hap genomen wordt! De tepelhof moet grotendeels of helemaal in het mondje verdwijnen.
Ik slaap nog steeds bijna iedere nacht met een beha+compressen. Ik ben gezegend met een gezonde melkproductie én met een dochter die meestal doorslaapt, dus tegen de ochtend wil het nog wel eens gaan lekken. Ik slaap niet met een gewone beha, dat vind ik niet prettig, maar met zo'n heel lichte, voor normaal gebruik veel te weinig steun gevende. Net genoeg om de compressen op hun plek te houden. Ik heb zelf een supergoede ervaring met het inschakelen van een lactatiekundige bij het aanleggen. Eén consult was genoeg om over te gaan van 'pijnlijk met kloofjes' naar volkomen pijnloos voeden. Echte aanrader dus! Nog van harte gefeliciteerd met je zoontje. Hoe vind je dochter het? Mijn oudste ging totaal over de rooie toen hij z'n zusje voor het eerst aan de borst zag drinken (neeeee! niet mama happen!) maar toen ik het hem had uitgelegd vond hij het prima.
Ik had ook last van Raynaud, maar dat is meer na het loslaten; dan doen je tepels zo zeer en ze werden wit, soms zelfs blauw. Moest ze echt goed warm houden na het voeden, hoei wat deed dat een pijn! Die steken in de borst zelf zaten aan de zijkant en voelde ik ook als ik niet voedde. Ik denk dat het gewoon komt omdat je zo veel voedt in het begin. Ik zat 8 tot 12x 3 kwartier per dag. Je borsten moeten daar gewoon aan wennen. Ga maar eens zo lang op kruipen. Krijg je ook last van je knieen. (Beetje raar voorbeeld misschien, maar zo zie ik het!).
gelukkig dat toch een paar mensen het herkennen, die steken! Het gaat nog steeds goed met voeden, al voel ik mijn tepels nu wel na de eerste regeldag... Merk wel dat er nog veel te leren is over borstvoeding!