Baby 12 dagen moeite met fles

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Boedah, 21 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anniek88

Anniek88 Fanatiek lid

22 sep 2016
    2.992
    2.694
    113
    Vrouw
    Wauw alsof ik mijn verhaal lees qua drinkgedrag.
    Onze dochter is 11 dagen oud. Krijgt volledige kV. Opbouwen in de kraamweek ging heel goed, tot ongeveer 60-70 cc. Ze zat met 5 dagen alweer op geboortegewicht. Sinds zondag is de kraamzorg weg en kregen we het advies: max 100 aanbieden (90+3) 7/8 per dag. Maar ons meisje drinkt meestal 8/9x per dag en dan gemiddeld 60-70 cc. Maar ook regelmatig maar 50. Dan valt ze tijdens de fles in slaap en krijg ik haar met moeite wakker. Als we dan echt pushen gaat er Mss nog 10 cc in. Maar ze komt dan na 2,5/3 uur weer gewoon.

Ze woog zondag 3780 gram, dus moet ongeveer 560 cc krijgen per dag als richtlijn.
    Morgen komt het cb, dan wordt ze gewogen ben benieuwd!
    Maar als ik het zo lees is het dus best normaal doe kleinere porties drinken.

2. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Als je leest dat je 7x 90/3 mag aanbieden. Dat is 700cc voeding.
    Terwijl ze 8,5 x 65 drinkt. Dat is 552,5cc (even gemiddeldes genomen. Dus 8 a 9 flessen is 8,5 fles).

De richtlijn zegt 3,78 kg x 150cc voeding = 567 cc voeding per 24 uur.

Het enige wat ik daarop kan zeggen is wauw wat drinkt zij netjes! Net iets onder de officiele richtlijn.

3. Anniek88

Anniek88 Fanatiek lid

22 sep 2016
    2.992
    2.694
    113
    Vrouw
    @Averlhach wat fijn je positieve post! Ze is vandaag gewogen en zit nu 80 gram boven haar geboortegewicht (afgelopen zaterdag). Viel mij nog wat tegen omdat ik 30/40 gram per dag heb gehoord. Maar volgens cb vpk keurig.

Advies van cb is toch een iets grotere speen proberen omdat ze snel 40 min over de fles doet. Ze zou er 20/30 min over moeten doen. Hebben nu nr 2 gekocht van dr brown en en difrax fles. Eens kijken hoe dat gaat.

Wel beetje dubbel advies ook van cb. We moeten echt die drie uur aanhouden dus niet eerder voren. En toch proberen snel op te hogen.

4. Oceanna

Oceanna Fanatiek lid

12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    mocht dit niet goed helpen is het tongriempje ook goed nagekeken? dat was hier namelijk ook een probleem met drinken

5. Anniek88

Anniek88 Fanatiek lid

22 sep 2016
    2.992
    2.694
    113
    Vrouw
    Nee dat heb ik niet gevraagd! Ze komen vanmiddag haar naveltje nog even aanstippen met zilvernitraat, zal het dan gelijk even vragen.

Oceanna vindt dit leuk.
  6. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Die 3 uur aanhouden en meer drinken gaat ze vanzelf wel doen. Hier ging ze van de 2,5-3 uur naar 3-3,5 uur naar 4 uur tussen de voedingen met een week of 6 en als het nog wat langer om de 3 uur ongeveer blijft is dat ook prima! Sommige kinderen drinken maandenlang om de 3uur. En flessen ophogen als het toch niet wordt opgedronken heeft helemaal geen nut. CB gaf bij mij rond de 3 maanden ook een keer aan dat ik de flessen van onze dochter moest ophogen van 150/5 naar 180/6 omdat ze best flink was, maar als ik soms van de 150/5 al 10-20cc door het putje moest spoelen, wat had het dan voor nut om een grotere fles aan te bieden, dan kan je 50cc door het putje spoelen? Hier hoogde ik op als alle flesjes leeg gingen, tot 90/3. Toen ze op flesjes van 90/3 zat ben ik steeds pas gaan ophogen als ik het idee had dat ze hongerig bleef na het flesje of als ze steeds korter als 3 uur tussen de voedingen liet, ook overdag slechter slapen was hier vaak een teken om op te hogen. Maar dat deed ik allemaal puur op gevoel en kijkend naar onze dochter. Niet omdat ze een bepaalde leeftijd of een bepaald gewicht had.

Wat betreft de fles, 40 minuten is inderdaad wel erg lang, hier werkte de difrax speen op de dr. Browns fles erg goed, difrax fles zelf ging te snel, omdat dr. Browns fles zo'n ventiel heeft zorgt het er ook voor dat de voeding wat langzamer stroomt.

7. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.815
    5.951
    113
    Vrouw
    [QUOTE="Anniek88, post: 21149590, member:

Wel beetje dubbel advies ook van cb. We moeten echt die drie uur aanhouden dus niet eerder voren. En toch proberen snel op te hogen.[/QUOTE]

Moeten?
    In vredesnaam, waarom.
    Dus als je kindje een klein flesje heeft gedronken, en dus na 2/2,5 uur weer honger heeft, dan mag dat niet?
    En waarom snel ophogen?

Persoonlijk zou ik deze adviezen compleet negeren.
    En gewoon met je kindje meegaan.
    9 kleinere flesjes is hetzelfde als 7 grotere flesjes.
    Je baby geeft aan wat prettiger is. Dat is toch juist prima.

Jessi79 vindt dit leuk.
  8. Anniek88

Anniek88 Fanatiek lid

22 sep 2016
    2.992
    2.694
    113
    Vrouw
    Ja moeten dat vind ik ook zo naar. Natuurlijk wil ik ook graag 6/7 flessen geven en s nachts er maar 1 keertje uit hoeven. Maar ze is 12 dagen oud dus ik ga liever mee op haar ritme.
    Kan me wel indenken dat als ze makkelijker haar fles leegdrinkt ze ook meer binnenkrijgt en er iets langer tussenlaat. Dus de grotere speen en evt andere fles wil ik wel proberen.

Deze mevrouw begon ook over laten huilen, ipv bij je pakken als ze honger heeft. Dat gaat ook wel echt tegen mijn gevoel in.

9. Oceanna

Oceanna Fanatiek lid

12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    nooit tegen je gevoel in gaan. je hebt het niet voor niets.

10. Diaantje88

Diaantje88 Bekend lid

10 feb 2013
    612
    86
    28
    Welke voeding gebruik je?

Sommige zijn wat dikker zoals de H.A. en comforts en die gaan gewoon niet door de dr brown speen heb ik gemerkt dus ze lurken zich een ongeluk totdat ze uitgeput zijn maar de helft nog niet op hebben...
    Mocht de difrax speen nu goed zijn kan je die ook op je dr brown fles zetten.. maar indd kijken dat ze niet te snel drinkt

11. Anniek88

Anniek88 Fanatiek lid

22 sep 2016
    2.992
    2.694
    113
    Vrouw
    Update na twee flessen.
    Met de difraxfles dronk ze 70 cc in ongeveer 15 minuten. Echt een record voor haar. Alleen daarna begon ze wel heel hard te huilen daarna. Denk van de krampjes. Maar ze lag daarna wel vrij snel te slapen.

Nu hebben we de difrax speen op de dr brown fles gezet, maar ze jammert wel echt meer tijdens het drinken. Even afwachten hoeveel ze opkrijgt.

@Daantje88 we gebruiken gewone Nutrilon standaard dus hij zou niet te dik moeten zijn.

12. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    H.a. is niet dikker, deze is juist lichterverteerbaar. Hypo allergeen.

13. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    #33 Averlhach, 22 dec 2017
    Laatst bewerkt: 22 dec 2017
    Maar het klinkt zo goed. Laat je echt niet gek maken. Is makkelijk van achter een scherm, maar volgens mij zijn je twijfels ontstaan door cb echt onnodig.
    En als je twijfelt over de groei, pak dan een betrouwbare groeicurve, liefst niet van het cb.

Als ze tevreden is met 40 minuten en met andere combinaties niet, dus vb dat ze hard gaat huilen na een fles, is 40 minuten echt niet erg. Ja het is aan de lange kant, maar niet TE lang.

En ik mis een smiley nu, je kent hem misschien wel van whatsapp, de facepalm. Want niet eerder dan 3 uur voeden is zo achterhaald en zo zielig....

14. Anniek88

Anniek88 Fanatiek lid

22 sep 2016
    2.992
    2.694
    113
    Vrouw
    Vandaag hebben we alle voedingen gedaan met de nr 2 speen van dr brown. En ik moet zeggen, het gaat heel goed. We hebben gemiddeld 25-30 minuten gedaan over een voeding. Ze heeft bijna alle keren 70-80 cc gedronken. Wel af en toe last van krampjes erna. Maar dat keiharde huilen doet ze niet.
    Vannacht kwam ze 2x met 3,5 uur ertussen en overdag elke keer rond de 3 uur. We komen dan op 7/8 voedingen uit. Dat is wel prettiger dan 9 voedingen.

Wat ik nog heel lastig vind, hoe weet ik zeker dat zij genoeg krijgt om te groeien. Ik heb natuurlijk wel die richtlijn van 150 cc per kilo. Maar is dat het minimale of is dat wat zij nodig heeft om te groeien?

15. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Als ze 7-8x 70-80cc drinkt dan krijgt ze ruim voldoende binnen hoor! Daar zou ze inderdaad gewoon goed op moeten groeien. De minimale hoeveelheid waar je mee rekent is 120cc voeding per kg, het gemiddelde is 150cc en de max is 180cc.
    Een baby van 4kg heeft dus 600cc nodig, dat is 8 voedingen van 75cc. En wat meer of minder is echt geen ramp, het is gewoon een richtlijn.

16. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

3 jan 2015
    2.446
    1.463
    113
    Ter illustratie :) Natuurlijke maaginhoud van een baby:

Zoe123 vindt dit leuk.
  17. Diaantje88

Diaantje88 Bekend lid

10 feb 2013
    612
    86
    28
    Nou mijn zoon kreeg de HA van de kruidvat niet door de dr brown fles terwijl die uit de difrax fles daarna prima dronk... ik heb toch het idee dat iig van de kruidvat iets dikker is en dan bedoel ik uiteraard niet zo dik als ar voeding ofzo...

18. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Kruidvat zelf weet ik niet, maar ha voeding is simpelweg dunner dan standaardvoeding.

19. Anniek88

Anniek88 Fanatiek lid

22 sep 2016
    2.992
    2.694
    113
    Vrouw
    Dit stelt mij zeker gerust. Na vrijdag alle soorten spenen en flessen te hebben geprobeerd hebben we uiteindelijk een nr 1 speen doorgeprikt met een speld. En het lijkt alsof dat wel de oplossing is! Iig de krampjes zijn in verhouding met nr 2 een stukje minder. En qua tijd doen we nu tussen de 25-30 minuten over 70 cc. Gisteren in 7 voedingen 510 cc binnengekregen, dus ik ben content.
    Merk ook in het gedrag van mijn dochter dat ze iets meer slaapt en minder snel komt voor kleine porties.

We gaan dus lekker even op deze manier door.

@Aegyo duidelijk schema, als ik dat lees dan snap ik niet waarom het consultatiebureau naar 5x 180 cc wil met een week of 6/8 o_O

Olifantje1991 vindt dit leuk.
  20. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    In de hoofdlijnen volgt het cb kwa flesvoeding alleen maar nutricia op. Op deze pakken staan ook alleen de gewichten daar gaat men ook uit van zo weinig mogelijk flessen.

Als een kindje 5kg weegt mag het volgens de richtlijn 750 cc voeding. Minimaal 600cc en max 900 cc voeding.
    Als je op het pak kijkt zie je 2 adviezen staan. 5 x 150/5 of 5x 180/6. Dus ongeacht de leeftijd lijken ze te zeggen dat je kindje 5 flessen 'hoort' te drinken. Cb geeft ditzelfde advies.
    Maar 5x 165 is 825 cc voeding, 5x 200 is zelfs 1 liter. bij de 2e kom je al boven het maximum advies uit!
    En dat heeft vooral met winst te maken. Als jij je kindje zo snel mogelijk op 1 liter voeding hebt kunnen zij meer fv verkopen. Daarnaast maken heel veel kindjes net voor de 4 maanden nog wel een sprongetje mee waardoor de behoefte aan voeding (vaak tijdelijk) toeneemt. Dus 'moet' je aan bijvoeding starten en dan het liefst van nutricia :rolleyes:

Waarom zou je willen dat je 250cc over de geadviseerde hoeveelheid komt?

Daarnaast is het ook wel een beetje de trent, al jaren en dat lijkt nu juist iets af te nemen, dat we allemaal willen dat onze 2 maand oude baby doorslaapt. En men linkt dat dan toch aan overdag vol tanken zodat ze de nacht kunnen volhouden.

Als jouw kindje 750cc voeding 'hoort' te drinken in 24 uur, wil dat niet zeggen dat dat in 5 flessen hoort. Of in 4.
    Juist niet. Het is juist beter om dat in vaker voeden te doen.

Ik heb deze discussie gehad op het cb waar mijn 3 maand oude zoon 120/4 dronk en het daar heel goed op deed (icm reflux). Ik moest van het cb naar 180/6.......:confused:
    Als eerste waarom?
    Als tweede hoe?
    En uiteindelijk, echt niet. Mijn kind, ik sta snachts wel op, niet die medewerker van het cb :)

Bij mijn oudste is trouwens met 7 weken geadviseerd 6 (!) x 180/6 te geven.

En over bijvoeding. Cb zegt daarbij ook dat het beter is om met 4 maanden te starten. Echter het officiele advies wat het cb hoort te geven is dat je tussen de 17 weken en 6 maanden mag beginnen, omdat ervoor en erna vergrote kans geeft op een allergie. Ik heb nergens kunnen vinden dat het daadwerkelijk beter is om met 4 maanden te beginnen dan met 6 maanden. (Dus beide zou goed zijn, aldus officiele richtlijnen cb)

Shakes vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina