Wij hebben bij beide kinderen ook gewoon gevoed op verzoek en vaker kleine flesjes aangeboden. Ze lieten de eerste zes weken max 2,5 uur ertussen overdag en dat vind ik prima. Het gaf bij de 2e wel weer een flinke discussie bij het cb die vond dat ik er enorme flessen in moest proppen. Ik heb steeds gezegd dat we voeden op verzoek qua tijd en hoeveelheid en dat we niet overvoeren. Zolang je baby er happy bij is en groeit doe je het echt goed. En bij een vp die zegt dat ik een pasgeboren baby moet laten huilen kom ik gewoon nooit meer, daar heb ik totaal geen vertrouwen in.
Zo ben ik weer, zal nog eens terugkoppeling geven hoe het nu gaat. Onze dochter is vandaag gewogen bij het cb, in 6 dagen 95 gram aangekomen. Minimum is volgens cb 100 gram per week dus is voldoende. Het drinken van de flessen gaat wel weer iets beter. Ze drinkt nu standaard wel 70 cc leeg en haalt regelmatig ook 75/80. En dit dan 7/8x per dag. We gebruiken speen 2 van dr brown. Het is en blijft wel een geworstel om de fles erin te krijgen, vaak slaapt ze al met 50/60 cc maar we zetten dan toch nog even door. Ik maak mij wel een beetje zorgen om de minimale groei ondanks dat het wel voldoende is. Voedingen worden nu zon dingetje, waarbij ik zo gefocust ben of ze wel genoeg binnen krijgt. Jammer want dan geniet je onbewust toch minder.
Vul haar curve eens in op de WHO-curve en laat die gemiddelden van het CB los. Er bestaan geen gemiddelde kinderen... Als ze groeit volgens een van de voorgedrukte lijnen/ een van die lijnen volgt, hoeft niet precies op die lijn, dan gaat het prima. Het maakt niet uit of het de bovenste, onderste of een van de middelste lijnen is, als ze er maar een volgt. En ik zou het los laten, ze drinkt voldoende, is tevreden. Niet elke week gaan wegen, je maakt jezelf alleen maar onzeker... Volg je dochter!
Volgens mij stijgen alle lijnen evenveel toch als ik het zo zie Haha. Dit is de curve uit een willekeurige app ingevuld. En ik zal proberen het iets meer los te laten. Maar is zo lastig! Je kan zo enorm onzeker worden van alles.
Jawel, maar de TNOcurve van het CB wil kinderen die binnen de groene vlakjes groeien. Terwijl alle kindjes verschillende ouders hebben, andere genen etc. In mijn ogen kan dat dus niet... Op de WHO-curve maakt het niet uit of ze bovenin de curve zweven of onderin, als ze maar een groeilijn ongeveer volgen. Waarbij ze 2-3 weken mogen doen over het vinden van hun "eigen" lijn.
Duidelijke uitleg! Elk kindje is ook anders natuurlijk. En het grappige is mijn moeder zegt. Ja jij deed exact hetzelfde. Je dronk je flessen niet helemaal leeg en je kwam ook minder aan dan gemiddeld rond die tijd. Ook een lange en slanke baby (dochter is 3915 g / 53 cm). Dus wellicht gewoon genen?
Mijn dochter had blijkbaar een nieuwjaarsvoornemen. Ze heeft eindelijk haar fles leegedronken! 100 cc in zo’n 20/25 minuten. Mijn vriendin was wel verbaasd dat dochter uit speen nr 2 drinkt (haar dochter van 4 maanden ook namelijk). Maar als mijn dochter zich niet verslikt en de fles niet te snel leeggaat (20/30 min) dan is het geen probleem toch?
Nee. Leeftijd vind ik weinig zeggend. Sommige kindjes van 9 maanden drinken nog heerlijk uit een level 1/maat s speen, terwijl een andere juist netjes drinkt uit een grotere speen maat. Dit heeft te maken met de zuigkracht, soort voeding of gewenning. Daarom vind ik het ook onzin dat er een leeftijdsaanduiding op die flesspenen staat. Elk kind is anders, maar je kan als richtlijn aanhouden; - minimaal 15, maar veel liever 20, minuten drinktijd. En voor sommige kindjes is iets langer nog fijner. Ongeacht de hoeveelheid voeding. - geen melk knoeien tijdens drinken, dus melk die tijdens het drinken via de mondhoeken eruit loopt. - geen klakken (=vacuum verbreken) - niet verslikken. - tevreden tijdens en na de voeding. (Dus niet huilen tijdens en direct na een voeding) En eigenlijk vind ik er nog bij horen tevreden zijn met kleinere flesjes. Dus geen cb hoeveelheden, maar richting natuurlijke maaginhoud. Als jouw dochter dit is met level 2 dan past op dit moment level 2 speen bij haar. Blijf naar haar kijken. Soms hebben kindjes bijvoorbeeld een kleinere speen nodig als ze iets ouder worden.
Snap je onzekerheid maar sommige kids willen gewoon weg ook niet meer. Wij zitten met t zelfde alleen mijn zoontje is 3 maanden en drinkt nog steeds met moeite maar 60-100cc Hij groeit ook onwijs langzaam, groeit niet eens binnen de curve. Wat ik als tip kreeg om om de 2 a 2,5u aan te leggen of gekolfde melk te geven steeds kleinere beetjes.
Dochter is ondertussen 25 dagen oud. Drinkt nog uit de dr brown fles, alleen nu met de difrax speen erop. Eerst de S (deed ze ruim een uur over de fles) sinds 2 dagen met de M speen. Doet nu 20 minuten tot een half uur over de fles, en drinkt sinds 2 dagen ook 120 water/4 voeding. Ze blijft nu meestal de hele fles wakker ook. Net of ze nu opeens de kracht heeft! Er is dus hoop
Oei... ik vind flessen van 120/4 voor een baby van 3,5 week (als ik goed omreken) wel erg veel. Of ze moet erg groot zijn?
Vandaag weer bij het cb geweest. Dochter was gisteren 4 weken. Ze is in 10 dagen 225 gram aangekomen. Dus wij zijn tevreden. Ze volgt daarmee gewoon netjes haar eigen lijn van 20-25 gram per dag. Qua drinken zit ze dagelijks op 7 voedingen van gemiddeld 85-100 cc. Ze drinkt uit speen 2, krampjes vallen onwijs mee. Cb zei vandaag dat in gerust 120 mag aanbieden als ze dat wil hebben. Maar mijn dochter krijgt dat echt nog niet weg. We voeden gewoon lekker door op deze manier. Volgende week donderdag gaan we weer wegen.
Cb wil graag zo snel mogelijk naar zo groot mogelijke flessen ongeacht het kindje. Soms kan het echt lijken alsof ze per kind kijken, maar meestal is het gewoon gewicht = zoveel flessen van zoveel. Zolang ze tevreden is lekker zo laten! Klinkt goed