Een paar weken geleden kwamen er verdikkingen achter de tepels van mijn dochtertje van (toen) 5 maanden. In de 1e instantie dacht ik dat het vet was, maar het voelde erg hard aan. Eigenlijk gewoon schijven. Kort daarna gingen we voor 3 weken op vakantie en daarna moest ik op t cb zijn. Volgens de arts is het borstklierweefsel. Eigenlijk heeft m'n dochter van 6 maanden hetzelfde als wat meisjes krijgen rond hun 11e jaar als ze in de puberteit komen. In oktober moet ik terug naar t cb hiervoor want de arts wil het wel in de gaten houden. Wie heeft dit wel eens meegemaakt of van gehoord? (Ik geef trouwens geen bv, t schijnt wel eens voor te komen door de hormonen die je doorgeeft bij bv)
Nou ik heb er niet van gehoord maar zou persoonlijk zelf graag een verwijzing naar een kinderarts in het ziekenhuis willen.
Die gaat dus gegeven worden als ik in oktober terug ben geweest en de situatie hetzelfde is. Ik twijfel ook een beetje om gewoon een verwijzing via m'n huisarts te vragen. Ik denk dat ik best een beetje nuchter ben en na 6 kinderen niet meer zo snel ongerust raak. Ze is verder kerngezond.
Uhhhh ik ging sowieso direct naar de huisarts voor een verwijzing, maar heb dan ook 0,0 vertrouwen in de arts die bij mij op het consultatiebureau rondloopt Ik ben echt heel nuchter, maar hiervoor ging ik toch naar de kinderarts!
Ik heb een fijne arts bij het cb, misschien dat dat scheelt. Zij heeft mij duidelijk uitgelegd dat dit eigenlijk altijd komt door hormonen en dat het vanzelf weg gaat. Daarom koos zij er voor om het nog een paar weken aan te kijken en daarna actie te ondernemen. Als ik op Google zoek kom ik hier dus ook op uit. Ik was het daar mee eens, maar vroeg me af of iemand dit ook wel eens meegemaakt heeft of van gehoord had. ik wil dus, in de 1e instantie niet persé weten of jullie wel of niet gelijk een doorverwijzing zouden willen hebben. Maar ik ga nu wel een beetje twijfelen 😉
Ondanks dat ik goeie ervaringen heb met het cb zou ik naar de huisarts gaan voor een doorverwijzing. Dit zou ik overigens wel in een mail zetten naar het cb zodat ze hier vanaf weten. Gewoon uitleggen dat je je zorgen maakt en hier liever nu al naar laat kijken door een kinderarts. Dan weet het cb in elk geval dat je er zelf al achteraan gaat. Vind ik wel zo netjes
mijn dochter heeft dit ook gehad, ze is nu 3 en is er nu zo'n half jaartje vanaf, ze had het al vanaf dat ze geboren is! als je vragen hebt mag je me wel een pb sturen..
Hier heeft oudste dochter dit ook gehad. Ze had het al direct na de bevalling en toen is het weg geweest en kwam het met 4 maanden weer terug. CB arts maakte zich nergens zorgen over want kon gewoon nog van de hormonen komen vanuit de bevalling. Zo vlot als het kwam was het rond haar eerste verjaardag gewoon weer verdwenen. Bij haar was het echt zo'n erwtje wat je voelde zitten achter 1 borstje en bij de één wat duidelijker dan bij de andere. Ik zou het gewoon even aankijken en mocht het bij de volgende controle nog hetzelfde zijn dan is het vroeg genoeg om actie te ondernemen maar ik verwacht er niet zoveel van want in de meeste gevallen verdwijnt het gewoon weer en heeft het niets te betekenen.
https://mijnkinderarts.nl/ziekten/hormonen/borstontwikkeling-meisjes-vroegtijdige/ Het is dus heel normaal. En zou na bovenstaand artikel gelezen te hebben niet naar een kinderarts gaan hier voor.
Dank je voor de link, die had ik nog niet gevonden. Ik wacht gewoon nog even af tot de volgende afspraak in oktober. Anouk2005 en Miss C ook bedankt voor het delen van jullie ervaringen!
Hier heeft dochter het ook gehad. Voelde echt als een soort van platgedrukt doperwtje, maar dan war harder. Is vanzelf verdwenen zo'n half jaar geleden. Overigens heeft dochter hier wel ruim 1 jaar borstvoeding gehad. Ik zou dus ook even afwachten.
Ik vind dit bij 6 maanden wel laat. Onze dochter had tot 1.5 maand na dr geboorte opgezette klieren en er kwam zelfs melk uit dr tepels... Heel bizar! Ik zou idd even naar een arts gaan hiermee. Beter keer teveel dan te weinig toch!
Beiden dochters hadden het gedurende de eerste paar maanden, de jongste al vanaf de bevalling, de oudste vanaf een maand of 3 ofzo. Ik weet eerlijk gezegd niet meer precies hoelang het aanhield, maar het was wel minder dan een jaar. Bij de eerste heb ik het wel eens aangekaart bij het CB, maar de vpk deed er erg laconiek over en zei dat het normaal was. Bij de tweede ging ik ervan uit dat het weg zou gaan en dat deed het dus ook.