Hoi, Ik ben 12 weken geleden moeder geworden van een prachtige zoon. Na een wat lastige start (mijn zoon had verborgen reflux en flinke darmkrampen) gaat het nu hartstikke goed. Hij slaapt sinds 7 weken door (21.30-06.30 uur). Alleen wil hij s'avonds niet slapen!! Hoe moe hij ook is! Dit is na de fles van 18.30/19.00 uur. Hij is s'avonds ook wat jengeliger. Ik moet hem wel bezig houden. Om 20.30 uur gaat hij in bad en om 21.15 uur krijgt hij zn laatste fles. Daarna kan ik hem direct wegleggen en slaapt hij de gehele nacht. De dag ziet er als volgt uit: 06.30/06.45 uur fles (180/6) 07.00 -10.00 slapen 10.30 uur fles ( 150/5) 12.00-14.30 uur slapen 14.30 uur fles ( 150/5) 16.30-18.30 uur slapen ( soms ook maar 45 min) 18.30 uur fles (150/5) 21.15 uur fles (180/6) Tussen de 4e en 5e fles zit nog geen drie uur, maar kan het echt niet meer rekken s'avonds. Ik ga niet overdreven op stap met hem, als ik wegga doe ik dat na de fles en ben ik voor de volgende voeding weer terug. Hij doet hazeslaapjes in de maxicosi of kinderwagen. In mijn omgeving schijnt niemand dit te (her)kennen, het CB zegt: gaat vanzelf weer over! Zijn er meer die dit kennen? En wanneer ging het bij jullie beter met slapen s'avonds? Of hebben jullie nog tips? Gr Ushi
Mijn baby van 11 maanden slaapt pas sinds een maandje om 8 uur, daarvoor was het ook altijd half 10. Je mag al gelukkig zijn dat je baby van half 10 tot half 7 slaapt! Ik zie trouwens dat hij overdag best veel slaapt, vooral sóchtends als hij een half uurtje wakker is geweest. Eigenlijk is dat een soort nachtvoeding. Verwacht je nou echt dat hij van 19.30 tot 10 uur sóchtends kan slapen? Je zou dit ritme kunnen doorbreken om hem elke keer een kwartiertje vroeger wakker te maken bijv. gewoon een beetje spelen met de tijden, maar eigenlijk komen ze vanzelf wel in een goed ritme hoor.
Ook apart dat niemand in je omgeving het herkent, want ik ken echt geen ene kleine baby die vroeg in de avond naar bed ging! En heeft het cb je dan niet uitgelegd dat dit heel normaal is?
Sorry,nog een post van mij, maar dit heeft eigenlijk voor mij gewerkt ... Accepteer zijn ritme, zorg dat de klusjes voor de dag gedaan zijn, of laat ze gewoon liggen voor de volgende dag. Volg geen series, laat online spelletjes en forums ook gewoon even sávonds. Douche overdag, baby in wipper erbij evt., even geen visites sávonds dat soort dingen en ga lekker zitten op de bank met je baby. Lekker knuffelen en spelen en tutten en genieten van hem. Er komt echt een tijd dat je je avonden weer terug krijgt en dan ga je dat geknuffel nog missen. Mijn zoontje sliep altijd vanaf half 10 en rond 12 nog een nachtvoeding, het scheelt al dat je die niet hebt,dus ga lekker vroeg naar bed of lekker samen met je man op de bank ofzo. Dan rond 7 uur een voeding en ga zelf dan ook lekker terug naar bed tot 10 uur. Deed ik ook toen mijn zoontje nog uit sliep. Ik ga er voor het gemak even van uit dat je nog niet hoeft te werken. Tegenwoordig slaapt mijn zoontje om 8 uur al, maar 6 uur sochtends is die helemaal klaarwakker en dit valt me zwaarder eigenlijk,hihi
onze dame die krijgt rond 23:00 0:00 laatste fles en word meestal rond 9:00 wakker dan weer een fles dan weer gelijk doodop....tot een uurtje of 12:00 13:00 dan weer fles en dan is ze meestal erg wakker dus ga ik met haar wandelen/spelen of leg haar in de box of speelkleed. dan meestal rond 16:00 fles rond die tijd tot 23:00 veel wakker jengelen maar soms ook erg huilen. rond 20:00 ook nog een fles en meestal slaapt ze dan echt niet in bed maar in de box een paar uurtjes of op onze borst. ik geeft 5 x 135 cc (120 + 4)en soms als ze dat wilt nog een voeding extra. ze weegt 4530 gram nu. je mag echt blij zijn hoe lang je kindje slaapt
Klinkt als een kindje dat wil clusteren. Dat is met een fles wel wat lastiger, maar met rust, lekker avond op de bank met baby tegen je aan en kleine porties per keer kom je er wel.
Hoi Bedankt voor jullie reacties! Hij slaapt inderdaad overdag veel! Vooral in het begin van de dag. En wat betreft die reacties: blijkbaar hebben de mensen om mij heen allemaal baby's gehad die blijkbaar s'avonds allemaal in bed lagen! Ik word daar soms een beetje onzeker van. Hij is s'avonds ook gewoon wat jengeliger, dus zal het misschien vallen onder de huiluurtjes? Het Cb zegt ook het gaat vanzelf over! Maar omdat ik van niemand hier daar iets over hoorde, heb ik even hier mijn verhaaltje gepost! Het gaat mij er niet om dat ik per se een avond 'vrij' moet hebben, maar hij heeft dit ritme zo eigengemaakt dat ik me afvraag hoe ik straks naar 4 flessen over moet gaan en of hij zn ritme daarop aanpast? De laatste keer op het Cb gaven ze aan dat als hij zo goed door blijft groeien dat ik dan al eerder op 4 flessen moet overgaan! Hij was een week geleden nl al 7,4 kg en 64 cm! Overdag kan ik weinig schuiven met de tijden (soms een kwartiertje) omdat als hij wakker word, ook gelijk wil eten!
Nou, ik zou dolblij zijn met zo'n schema!!! Mijn zoontje is een week ouder, maar heeft het volgende schema: 06:00 wakker 09:30 slapen 11:30 wakker 14:00 slapen 16:00 wakker 21:00 slapen 23:30 laatste fles anders wordt ie snachts wakker Zo gek doet jouw kindje het dus niet hoor!! Hij is pas 3 maanden oud. Ik volg gewoon het ritme van mijn zoontje, als hij s'avonds niet wilt slapen, ga ik hem niet met alle macht in slaap proberen te krijgen. Zodra ie gaat huilen natuurlijk wel, maar zolang niet niet moe oogt, blijf ik lekker met hem knuffelen
Dan heb je natuurlijk alleen de goede avond verhalen gehoord van moeders haha! Er zijn genoeg kindjes (meer wel als niet denk ik) die savonds na de 1-na laatste fles huileriger en jengeliger zijn. Ze moeten alle belevenissen verwerken van die dag en dat is vaak rond dat tijdstip. Ook al ben je de hele dag thuis geweest. Dat word vanzelf beter met de tijd. Hier was dat ook zo.... meneer had 45 minuten nodig om in slaap te vallen (jengelen/huilen) Dit werd vanzelf minder. Ik heb zelfs eens mijn vriend naar huis gebeld om 19.55 uur (overwerken tot 20.00 haha) omdat L van 16.00 tot die tijd had gehuild. Succes!
Ik ben ook dolblij met dit ritme!! Maar ik krijg vaak te horen: je baby hoort in bed s'avonds. Daar krijg je problemen mee hoor! Kind went er zo aan! En daar word ik een beetje onzeker van!! Vind het gewoon soms lastig mijn eigen gevoel te volgen omdat iedereen altijd andere adviezen cq meningen heeft! Al moet ik hele avond met hem op de arm lopen, dat maakt mij niets uit! Ben blij om jullie verhaaltjes te lezen, stelt me gerust. Ik probeer het s'avonds al niet eens meer om hem naar bed te krijgen, want daar maak ik hem alleen maar overstuur van!
oooh, laat je geen gekke dingen aanpraten hoor! Een baby van 3 maanden valt daar echt nog niet in te sturen. En als je eenmaal een ritme hebt verandert het toch steeds weer
Nou dan kunnen wij elkaar de hand schudden, hier een dochter die al vanaf het begin na de een na laatste fles altijd wakker is nouja wakker ze gaat in ieder geval niet slapen in haar bedje. Elke avond hebben wij haar op schoot soms valt ze dan in slaap, soms is ze wakker en huilerig. Ik vroeg me inderdaad ook al af of er meer kindjes waren die ook de hele avond wakker zijn, en vanaf welke leeftijd gingen de kindjes s'avond weer slapen dan?
Hoi Demi, Hoe slaapt jou dochter overdag? Mijn zoon slaapt over het algemeen goed. De ene dag beter dan de andere dag. Gisteravond was hij wakker, maar zeer goed te pas. Het Cb vertelde mij dat het vanzelf overgaat, meestal nadat ze overgaan op een papfles s'avonds, dus zo rond de vier maanden. Misschien kunnen anderen op dit forum ons vertellen wanneer bij hen de kindjes s'avonds lekker gingen slapen?
Hier nog een medestander hoor Dion heeft ook pas om 21.30 een keer zin om te gaan slapen. En die is een maandje ouder. Ik probeer gewoon lekker van het gekeuvel te genieten, hij wil namelijk volgens mij gewoon mama qualitytime 's avonds, als de concurenten (broer en zus dus) op een oor liggen, haha! En vrolijk dat hij altijd is 's avonds! Mijn andere kindjes gingen overigens wel al rond de 4 maanden om een uur of 8 naar bed. Dan nog een voeding om een uur of 23.30 en vervolgens de nacht door. Ik heb me altijd aangepast aan wat mijn kindjes wilde, ze waren uit zichzelf op deze tijden aanbeland. Dion doet het dus anders, maar die slaapt net als jouw kindje de ochtend nog een tijdje. Dat deden de broer en zus van Dion dan weer niet.
Mijn zoontje is 7 maanden en wakker van 17.00-21.00 uur Om 21.00uur krijgt hij zijn laatste fles. Eerder heeft geen zin, want hij gaat gewoon niet slapen. Tussen 17.00 en 21.00 is het spitsuur en mag ik heel de avond de clown uithangen. Meneertje heeft inmiddels de leeftijd bereikt dat de babygym totaal niet interessant meer is, maar zich alleen vermaken kan hij nog niet. Dus zit ik heel de avond blokken te bouwen, liedjes te zingen en vliegtuigje te spelen met 'm Zodra ik 'm neerleg/zet zet hij het op een brullen
Het is ook afhankelijk wie je hebt gesproken en hoe oud diens kinderen zijn, maar het is echt niet 'normaal' dat een baby van 12 weken van 20uur tot 10uur volgende ochtend in bed ligt hoor! Dat zijn 14 uur achter elkaar! De meeste babys clusteren juist 's avonds, dat zijn de tijden dat de baby de dag verwerkt en zicht klaarmaakt voor de nacht. Het is juist heel normaal om je baby op deze tijdstip dichtbij je houdt. En op gegeven moment gaan alle babys wel eerder naar bed hoor, en dan vergeten de moeders voor het gemak dat het ooit anders is geweest. Als je mij vraagt met welke leeftijd mijn kinderen rond 20uur naar bed gingen... ik weet het niet meer zo goed eerlijk gezegd. Rond een maar of 4/5? Ik weet dat z heel lang gezellig beneden waren bij ons, en dat opa's en oma's ook s avonds kwamen knuffelen. Of dat ze in de box lagen te slapen. Oh, en een baby van 12 weken kan geen klok lezen dus die kun je echt niet 'aanwennen' dat die om zo en zo laat naar bed gaat. Het gaat om rituelen en vaste volgorde bij de babys.
Hier nog een kindje die rond die leeftijd altijd wakker was 's avonds... Ik gaf BV en nestelde me dan gewoon lekker met haar op de bank! (Soms ook rond etenstijd: zie me nog zitten, met m'n dochter op het voedingskussen aan de borst en ik met een bordje ernaast met mijn eigen eten, haha. Mijn vriend zorgde dan dat ik allemaal hapklare stukjes had....) Kon ze drinken en dan viel ze even in slaap en dan weer even drinken etc. Ook lekker 'kletsen' en 'spelen' met elkaar.... In het begin dronk ze dan rond 22u voor het laatst en sliep daarna tot vroeg in de ochtend (4-6u). Die laatste voeding kwam uiteindelijk steeds eerder, dat gaf ze eigenlijk zelf aan... Nu zit ze al vanaf een maand of 7 (toen overgegaan naar de fles) met haar laatste voeding rond 19.30u en dan slaapt ze tot de volgende ochtend. Ik zou dus ook zeggen: het is heel normaal dat je kindje 's avonds nog wakker is, die laatste voeding wordt automatisch steeds vroeger... geniet er nog maar lekker van!
Zo is het precies! Als jij nu allemaal tips gaat uitproberen en boeken gaat lezen en de hele dag bezig bent hoe je s avonds structuur in je zoon's slaapjes kunt brengen, is het over een maand allemaal weer anders en kun je weer opnieuw beginnen. Het eerste half jaar (soms wel jaar) is het gewoon heel erg zoeken. En als je er zelf geen last van hebt dat je s avonds nog bezig bent en je zoon is een tevreden baby...Gewoon je eigen weg volgen!
Grappig dat je zegt (adi) dat de opa en oma's s'avonds komen knuffelen. Dat zijn bij ons de mensen met het meeste commentaar! In sommige berichten lijkt het net of ik niet tevreden ben, maar ik was alleen maar benieuwd naar andermans verhalen/ervaringen. Hier in mijn buurt hebben ze blijkbaar allemaal kinderen gehad die altijd s'ávonds in bed lagen. Mijn zoon is nu s'avonds gewoon beneden, lekker bij ons in de armen/box/bank.