Op de buik slapen of niet?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door VSC, 16 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. VSC

VSC Niet meer actief

Ik heb ons dochtertje altijd op de rug neergelegd maar dan slaapt ze zo moeilijk. Op haar buik word ze rustig en slaapt ze lekker lang. Dit doe ik dan toch maar, maar echt blij ben ik er niet mee..

Zijn er meer die hun kindje toch op de buik te slapen leggen?

2. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Ik heb Lotte wel op haar buik laten slapen, het was dat of niet/onrustig slapen. We hebben er wel een cameraatje op gezet om te kunnen controleren hoe ze er bij lag.

3. jumphola

jumphola Fanatiek lid

3 jan 2014
    2.188
    488
    83
    Zuid Holland
    Hier ook op zijn buik , maar wij hebben ook een camera dan kan ik hem in de gaten houden.

4. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.057
    885
    113
    Nee, hoewel ze het heerlijk op haar buikje vindt, maar dan zou ik zelf denk ik niet meer slapen... :)

5. Mj89

Mj89 Fanatiek lid

28 nov 2011
    2.591
    655
    113
    Groningen
    Ik leg D. Ook op haar buik, al sinds ze 4 week is. Het is dat of inbakeren, als ze haar puckababy heeft ondergespuugd moet ik haar wel op haar buik leggen, anders slaapt ze heel onrustig.

6. rozebadeend

rozebadeend Niet meer actief

Ja, dat deed ik ook vanaf ong. 2 maanden. Bij toeval ontdekt. Het is wel ff eng, maar nu weet ik niet beter. Er is risico op wiegendood, maar als ik telkens wakker ben, omdat baby wakker is, ben ik oververmoeid en dat is ook een risico, denk ik dan. Net als inbakeren. En daar moet je dan ook weer eens mee stoppen natuurlijk.

7. Duvellie

Duvellie Niet meer actief

Ik heb mijn zoontje ook 2 keer op zijn buik gelegd toen hij jonger was.. Hij sliep rustiger en langer maar ik voelde me er helemaal niet prettig bij dus heb het niet meer gedaan. Ik heb het die 2x overdag met camera op zijn gezicht gedaan maar ik vind alle risico's die er aan kleven te groot. Mijn zoontje is echt heel sterk en kan zijn hoofd al vanaf heeeel vroeg optillen maar er zijn zoveel meer risico's, alhoewel die er natuurlijk altijd zijn.
    Maar als jij je er goed bij voelt moet je het doen, bij genoeg mensen werkt het prima!

8. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Tja risico's. Ik sliep op 30cm van haar dus hoorde elk geluidje en als ik niet naast haar sliep had ik de camera erop. Daarbij had ze een hele sterke nek, niet veel later ging ze rollen en ging ze zelf op haar buik liggen, tja dan kan je hoog en laag springen, maar als ze zelf op haar buik gaat liggen is er weinig wat je daar aan kan doen.

9. Niandra

Niandra Actief lid

19 sep 2013
    311
    1
    16
    Ja, nadat hij 3 maanden lang super slecht sliep, wij alles geprobeerd hadden en wij alledrie zwaar oververmoeid waren, ben ik begonnen met hem op z'n buik te leggen. Toen begon hij eindelijk beter te slapen. Eerst legde ik hem alleen overdag op z'n buik, in de woonkamer met mij ernaast. Daarna ook 's nachts in dezelfde kamer als waar ik sliep.
    Nu is hij bijna 7 maanden en doet hij al z'n slaapjes op z'n buik, in z'n eigen kamertje. Heb wel altijd de beeldbabyfoon aan.

Ik probeer hem af en toe nog wel eens op z'n rug te laten slapen (aangezien hij over een tijdje operaties krijgt en dan niet op z'n buik kan slapen, dus ik wilde het hem graag alvast aanleren). Maar dat lukt helemaal niet meer. Dat is wel een nadeel.

10. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Mijn zoontje slaapt al sinds zijn eerste week op zn buik. Hij kon toen al zijn hoofd optillen en draaien, dus ik ben niet bang geweest.

11. loirinha

loirinha Bekend lid

12 feb 2015
    504
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn 2 oudste hebben oook vanaf het begin op de buik gelegen,anders sliepen ze niet. De 3 slaapt overdag op de buik, en snachts op dr rug. Nu ze kan rollen draait ze zichzelf vaak op dr buikje om te slapen.

12. MrsBucket

MrsBucket Niet meer actief

Hier ook een buikslaper.

13. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    er zijn meer risico's op wiegendood dan buikslapen.

bijvoorbeeld
    rokende ouders
    flesvoeding
    alleen op een kamertje

als ik jou was zou ik me verdiepen in hoe je buikslapen het veiligst mogelijk maakt en haar lekker op de buik neerleggen

14. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Hier in de kraamweek al op de buik bij de jongste....... Hij is nu 1 1/2.
    De oudste sliep ook erg onrustig op de rug, maar toen durfde ik ook niet echt anders. Met 2 1/2 maand wist hij zelf op de buik te draaien en sliep dus ook zo.
    Het mag officieel niet. Alhoewel het soms wel weer door een.kinderarts wordt aangeraden bij kindjes met bijvoorbeeld flinke reflux. Het zo echter ook nooit bewezen dan wiegendood wordt veroorzaakt door slapen op de buik.

Snap je twijfels heel goed, maar bij de jongste heb ik toch vrij snel de keuze gemaakt om op de buik te laten slapen. Kon zijn hoofdje al wel oprichten en ook draaien van links naar rechts liggend op de buik.

15. Eki

Eki Fanatiek lid

20 jan 2012
    2.127
    1
    36
    Ja hoor. Oudste draaide zelf na 3 maanden, jongste na een week of 2 op dr buik gelegd omdat ze dan veel minder spuugde en veel beter sliep.
    Wel met camera op de babyfoon.

16. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.211
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Hier ook en buikslapertje, vanaf de kraamweek.

Want weet je, iedereen vind buikslapen eng, maar de andere risico factoren kijkt men bijna niet na. Zo is flesvoeding en alleen op een kamertje slapen net zo goed een risico factor. En die wegen net zo zwaar als het buikslapen ( Want wiegendood is niet een kind wat stikt met zn gezicht in het matras, dat is verstikking, wiegendood is een onbekende oorzaak van overlijden! )

Mijn kindje heeft dus nooit alleen geslapen nee, 's nachts sliep hij bij ons op de kamer, overdag lag hij in de kinderwagen of box. En nu nog, op de bank vaak.

17. VSC

VSC Niet meer actief

Nou ja ik ben overgestapt op flesvoeding en dat zie ik niet als een risico. Op de buik slapen is echt nummer 1. Alleen ik doe t wel onder toezicht en alleen overdag. Maar wel fijn om te lezen dat meer ouders t doen :) De kans is uit mijn hoofd iets van 0,008 maar toch, het blijft iets om bang voor te zijn

18. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/24BCC390-DC80-4A5B-9890-71F670F66153/0/2005k3b15p057art.pdf

staat 4, op pagina 60 (t zijn niet 60 pagina's hoor)

tussen 1996-2004 was van de kinderen die overleden in 15% sprake van primaire buikligging, in 41% sprake van secundaire buikligging en in 65% sprake van minder dan 3mnd borstvoeding. En in 60% rookte moeder en/of vader.

Dus buikslapen is niet risico nr 1. er zijn meer risico's, en bij elke moet je zelf de afweging maken of het je waard is.

Het is alleen wel jammer dat buikslapen altijd als heel erg gevaarlijk wordt bestempeld, en de andere dingen (flesvoeding, niet samen slapen, roken) toch wat meer geaccepteerd zijn. (al word je ook daarbij wel gewezen op de risico's, maar er wordt minder heftig gereageerd dan bij buikslapen).

19. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    En bij buikliggen wordt het gevaar van de mobiliteit, dus het kruipen richting knuffels die in het bed liggen of onder de dekens belanden vooral als groot risico genoemd. In een leeg ledikantje met een slaapzakje aan kan je die risico's ook wegstrepen.

20. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ja hoor. Mijn kinderen zijn echte buikslapers. Onze jongste vanaf de geboorte al. Hij was/is een huilbaby en dit was de enige manier om hem nog eem beetje normaal te kunnen laten slapen.
    Overal krijg ik er natuurlijk commentaar op en ook op het kdv hebben ze even moeilijk gedaan, maar de risico's zijn zo enorm klein en de ellende als ik hem op de rug leg zo groot, dat de keuze snel gemaakt was.

Deel Deze Pagina