Ik kom er niet meer uit. Ben sinds kort over van BV naar FV en al die schema's komen gewoon niet overeen met het gewicht en voedingen van mijn baby's. L weegt 4,5 kilo en zit op 6 voedingen. Ik begrijp dat ze dan 675cc per dag mag maar dat zit dan weer op ca 110 per voeding. Maar dan moet ik óf 100 (te weinig) óf 135 geven (te veel) per keer. Moet ik dan de eerste en laatste voeding van de dag 135 geven en de rest 100? Of..?
Het gemiddelde is inderdaad 675cc minimum is 540 en max 810cc. 100 cc per keer geeft 600cc en is dus niet te weinig. 135 cc per keer geeft 810 en is dus niet te veel, maar wel de max. Tot zover de richtlijnen. Wat drinken ze en wanneer zijn ze tevreden? Als je eerst bv gaf en je weet hoeveel ze dronk pas je het daarop aan. Dronk ze bijv 120cc bv geef je eerst 90/3. Geef altijd eerst minder kv dan bv, omdat het anders valt. Weet je het niet? Bied dan gewoon eerst 90/3 aan en kijk naar je dochter. Is ze tevreden? Dan doe je het goed. Blijft ze hongerig? Dan kan je meer geven. Kijk het een paar dagen aan en kijk of er bijv 1 moment neer honger is en verhoog die fles en laat de rest gelijk. En dat natuurlijk voor beide dochters Je kunt beter met kleinere flessen starten zodat je ruimte hebt om op te hogen dan dat je nu gelijk de max geeft en straks daar problemen mee krijgt. Zorg wel dat een voeding lang genoeg duurt, minimaal 15 minuten.
Het is 120/4 het minimale wat ze binnen moeten krijgen is 675 cc maar eroverheen mag altijd! En vaak nemen ze hetgeen ze nodig hebben
Waarom zou 675 het minimale zijn? 4,5 x 150 = 675cc Minimaal is 120cc voeding per kg per 24 uur en dus; 120 x 4,5 = 600 cc. Met 6x 120/4 zit ts direct op de max!
Bedankt! Heel erg duidelijk. Ik gaf bij BV inderdaad 120cc (afgekolfd) per keer aan L en 110cc aan F (zij is een pond lichter). Dus maar gewoon bij L met 90/3 beginnen en vaak wil ze eerste fles wel wat meer dus doe ik die 120/4.
Dan zou ik idd beiden gewoon eerst 90/3 aanbieden en bij L de eerste fles 120/4. Bijmaken is zo gedaan als het nodig is
Zoals ik het pas geleden van mijn KA hoorde (heb een dochter die veel te weinig drinkt) je doet 150 x 4.5 kilo dat is 675 cc en op dit aantal cc's heeft het lichaam genoeg voeding voor alle organen en de rest wat over is is om te groeien. Mijn dochter is nu 4.8 kilo en drinkt nog geen 600 cc weg waar dit 720 cc moest zijn. (Hier groeit wonderbaarlijk mijn dochter wel op) maar in principe zei de KA dat je moet aanhouden 150 x zoveel kg. Het kan zijn dat andere kinderartsen anders zeggen maar dit is wat mijn kinderarts mij vertelde.
De richtlijn is idd 150, maar als minimum mag 120 aangehouden worden. 120 is dan wat voor voldoende groei zou zorgen. Als jouw dochter voldoende groeit zal de hoeveelheid voeding ook voldoende zijn. Als jij bv had gegeven had je ook nooit geweten of ze 600c of meer dronk. Ik heb geleerd dat als je op de juiste manier voed (tijd, houding en goed naar je kindje kijken) hoeveelheden niet per definitie alleen de richtlijn zou moeten zijn. Een tevreden baby, die goed plast en poept en voldoende groeit zegt veel meer. Ik gebruik de richtlijnen 120/150/180cc voeding dan ook alleen om te kijken of het ongeveer goedkomt. Helaas wordt er vaak puur en alleen gekeken naar de hoeveelheid en niet naar de manier van voeden. Ook heeft nutricia flink de hand erop en zij willen dat je zo snel mogelijk naar 5x 180/6 geeft. (Iets met zoveel mogelijk geld verdienen) Aan de ene kant maken "we" ons zorgen over het groeiende overgewicht bij kinderen en volwassenen, maar aan de andere kant proppen we onze babys liever zo snel mogelijk zo vol mogelijk.