slaap/waak ritme

Discussion in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' started by jes12, Mar 22, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. jes12

jes12 Bekend lid

Jan 2, 2014
    888
    91
    28
    Hallo,
    Ik wilde wat vragen over het slapen van mijn zoontje, hij is dinsdag 4 weken oud.
    De laatste dagen is hij erg onrustig dit was voorheen niet zo.. hij had dan ook wel wat dagen dat die onrustig was maar de laatste dagen toch wel erger als voorheen.
    Nu heb ik is wat zitten Rond zoeken waar het vandaan zou kunnen komen en toen kwam ik terecht bij een artikel over oververmoeide babies.
    Daar heeft hij dus de symptomen van toen las ik ook dat ze op die leeftijd maar ongeveer 60 minuten tussen de slaapjes door wakker horen te zijn! Nou daar schrok ik best van hij slaapt dus overdag veeelste weinig. Ik ben sinds vorige week begonnen met hem smidags in zijn ledikantje te leggen voor de rust daar slaapt hij dan 2 a 3 uurtjes maar verder eigenlijk weinig overdag.
    Gister heeft hij op dat middag slaapje na eigenlijk niet geslapen.
    Je ziet dan wel dat hij moe is maar hij lijkt wel te moe en onrustig om in slaap te vallen heel zielig.

Nu ben ik sinds vandaag dus begonnen met hem meer in zijn bedje te leggen. Eigenlyk ben ik met voeden en verschonen een boertje doen en wat knuffelen wel 60 minuten bezig en daarna heb ik hem steeds in bed gelegd.
    Dit ging heel goed. Hij kreeg een voeding om 08.30 toen om 09.45 in bed gelegd, geslapen tot 12.00 toen om 13.00 weer in bed gelegd tot 16.00 toen kwam hij weer voor de voeding.
    Al die keren sliep hij heel vast en rustig en viel redelijk snel in slaap.
    Nu heb ik hem na de voeding van 16.00 niet in bed gelegd maar in de box. Hier viel hij eerst ook in slaap maar werd na 10 minuutjes weer wakker om vervolgens niet meer in slaap te vallen en uiteindelijk rond 18:00 weer ontzettend onrustig te worden...
    Ik legde hem in de box omdat het me zo raar lijkt dat hij overdag ook constant in bed ligt en moet slapen..

Hoe zit dat dus met die 60 minuten wakker waar ik over gelezen heb? Klopt dit? En is het dus het beste om hem na het voeden en verschonen etc weer in bed te leggen?
    Ik ben zo bang dat als hy alleen nog maar in zijn rustige kamer slaapt dat hij dan alleen nog maar kan slapen in stilte..
    hij is vaak ook erg onrustig met zijn armpjes aan het zwaaien, hier word hij ook weleens schrikkend wakker van. Ik probeer ze onder de deken te doen maar hij wilt ze langs zijn gezicht leggen met slapen.

voedingen gaan goed we bieden hem 120cc aan en dit drinkt hij bijna altijd helemaal op. Hij valt wel bijna altijd tussen het drinken door in slaap en dan moeten we hem weer wakker maken om verder te drinken. Snachts drinkt hij vaak minder omdat je ziet dat hij dan na 70cc echt te moe is en weer wilt slapen.

sorry voor het lange verhaal hopelijk heb ik alles duidelijk verwoord.
    alvast bedankt voor de moeite.
    groetjes jessica

2. jes12

jes12 Bekend lid

Jan 2, 2014
    888
    91
    28
    En inmiddels na het lange typen is hij eindelijk in slaap gevallen😁 terwijl het nu weer bijna voedingstijd is...

3. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Staff Member

Mar 9, 2010
    2,192
    5
    38
    Hoi hoi,

Ik had al antwoord gegeven, maar ergens is er iets fout gegaan denk ik.

Het klopt dat een kindje het beste in zijn eigen bedje kan slapen, anders krijgen ze veel prikkels. Op zich gaat dat wel goed denk ik. In de avonduren zijn ze moe, en een beetje prikkelbaar. Ze willen dan wat meer aandacht, en soms wat extra eten en knuffelen. Geef daar gerust aan toe, je verwent ze daar niet mee, ze hebben dat dan nodig.

Vanaf ongeveer vier weken is her prima om even in de box te "spelen".Let goed op wanneer hij moe wordt , hij gaat dan geeuwen, of huilen. Leg hem dan meteen op bed.

Wij zelf slapen ook graag in stilte, ik lig ook het liefst in mijn eigen bed zonder lawaai om me heen. Dat is bij baby's net zo. Ze willen juist die rust. Je zult zien dat hij dan meer ontspannen is, en ook wel eens ergens anders spontaan in slaap valt. Dat is prima dan hoor!

Voeding gaat prima denk ik.

Groetjes Adrienne

Share This Page