Weinig melkproductie

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Bloem4, 7 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloem4

Bloem4 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.627
    779
    113
    Vrouw
    Beste Heidi,

Mijn dochter is nu 10 dagen oud en ik ben gestart met het geven van borstvoeding. In het ziekenhuis is ze direct aangelegd en dit ging in eerste instantie goed. Wel bleek dat ze moeite had met aanhappen omdat ik vlakke tepels heb. Helaas was onze dochter op dag 2 al bijna 8% afgevallen en is er besloten om haar naast de borstvoeding te gaan bijvoeden. Ze ging dan eerst aan de borst, daarna afkolven en dit nog per flesje aan haar geven. Dit is in de kraamweek erg goed gegaan, dmv het tepelhoedje ging ze goed aan de borst, dronk erg goed en krachtig. (tot bloedens toe van de tepels ondanks het tepelhoedje) De laatste dagen heb ik ook niet meer hoeven bijvoeden omdat ze weer goed aankwam in gewicht.

De dag nadat de kraamzorg vertrokken is werd onze dochter erg driftig. Ze hapt wel aan de borst, drinkt 2 teugen en laat vervolgens weer los om verder te huilen en vervolgens weer opnieuw aan te happen. Ook duwt ze met haar handen zich letterlijk van mijn borst af. Het geven van borstvoeding werd een hele strijd en ik was er zo 1,5 uur zoet mee voordat ze tevreden was na een voeding.

Nu heb ik helaas ook koorts gekregen, ze weten niet waarvan. Misschien een borstontsteking en daarom is besloten om iedere 3 uur te gaan kolven en haar niet meer aan te leggen. Nu schrok ik me helemaal rot want mijn melkproductie is vreselijk terug gelopen! Op de dag van de stuwing kolfde ik circa 200cc, de dagen zonder stuwing circa 120cc. Nu kolf ik per keer maar 20, 30 of 40cc! In overleg met de verloskundige moet ik nu iedere 2 uur gaan kolven maar ik zie helaas geen vooruitgang. Ik probeer goed te drinken en te eten en de koorts wordt nu ook wat minder.

Ik ben erg verdrietig. Ik wilde zo ontzettend graag borstvoeding geven en nu wilt eerst me dochter niet meer aan de borst en vervolgens loopt mijn melkproductie ook nog terug. Het voelt alsof mijn eigen lichaam me vreselijk in de steek laat!

Heeft u misschien nog tips en adviezen? Of moet ik accepteren dat de borstvoeding misschien niet voor mij is weggelegd?

Alvast bedankt!

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Gefeliciteerd met je dochter!
    Wat goed dat de eerste voedingen goed gingen!
    Vlakke tepels kunnen lastiger lijken, maar hoeven dat niet altijd de zijn: krijgt je kindje voldoende borstweefsel in het mondje om vacuüm te creëren?

Voedt je nog met tepelhoedje? En zijn je tepels inmiddels genezen? Wat doet ze nu wanneer je haar bij je neemt?

Ik zou je willen adviseren om te vragen of iemand een keer met een voeding mee kan kijken. Dan krijg je misschien een goed beeld in wat er al dan niet gebeurt en waar je mogelijkheden liggen.
    Om nu te stellen dat borstvoeding niet voor jullie is weggelegd vind ik wat aan de vroege kant. Nog van alles mogelijk met de juiste begeleiding.

Hoe is het nu met je koorts? Voel je je ook moe, ziek, spierpijn? Andere signalen van ontsteking?

Ik hoor het graag.

Deel Deze Pagina