ritme onrustige baby 6 weken

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Joanne92, 28 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Joanne92

Joanne92 Fanatiek lid

28 sep 2014
    1.001
    2
    0
    Hoi allemaal,
    Ik heb een vraagje, mijn kleine is na een week opname in het zkh thuis en deze dagen gaat het heel goed. Andere voeding zorgt ervoor dat der krampjes minder zij. ( al zijn ze er nog wel) en veel rust heeft ze echt nodig.
    Nou moet ze van het zkh zoveel mogelijk rust.
    Dit ritme houden we thuis ook aan, want als ik haar niet dwing.. Slaapt ze gewoon de hele dag niet.
    Het is een heel alert kindje, een beetje te alert volgens de zusters (hihi) en dit maakt dat ze veel rust nodig heeft omdat ze anders oververmoeid raakt en weer in dezelfde cirkel terecht komt.
    Ze ligt dus vrijwel de hele dag in bed. Overdags soms een uur of 2 wakker en dan knuffelen we even met haar, maar vaak ook gewoon wakker in bed. En dan smiddags haar huiluurtje rond 5 uur. en vaak de krampjes tussendoor waardoor ze eht hazeslaapjes heeft van soms 5 min soms 20 min.
    Gisteravodn heeft ze voor t eerst van 20.00 tot 23.00 geslapen daarna de fles en tot 5 uur vannochtend. Snachts deed ze altijd al goed.
    Maar nu het punt.. Ik durf eignelijk haar bijna niet wakker te houden, terwijl ze toch ook zou moeten spelen/ontwikkelen. Ik heb myn kndje zo verdriettig gezien en voelde me zo gefaald als mama dat wil ik niet nog is meemaken.
    Wat is jullie ritme bij een baby van 6 weken? Want aan de andere kant vind ik het ook weer zielig haar de hele dag in bed te laten liggen..

2. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.196
    23.281
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Wij hadden ook zo'n onrustige baby. Oververmoeid. Gelukkig konden we daar uit komen en ging het snel beter. Maar ook nu nog komen wij gewoon bijna niet de deur uit met haar. Een keer middagje Intratuin gedaan toevallig 1,5 week geleden, dat ging goed. Toen ze 7 weken was ook veel slapen, en veel kun je natuurlijk toch nog niet doen. Ik denk dat je vanzelf merkt komende weken dat ze wat langer wakker kan zijn, en dan komt dat ontwikkelen vanzelf. Zo ging het hier ook. Inmiddels is ze zo'n 2 uur wakker tussen slaapjes.

3. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ik denk dat ik zou proberen om haar wat langer beneden te houden als je zeker weet dat ze die tijd nog wakker blijft zeg maar.
    Dus stel dat ze na een bepaalde voeding op de dag eerst nog een half uurtje wakker in haar bedje ligt, dan houdt je haar de volgende dag na die voeding nog even beneden.
    Tot je het idee krijgt dat ze moe wordt of dat ze anders ongeveer zou gaan slapen.
    Dan doe je het zelfde ritueeltje als dat je altijd doet voor het slapen en dan leg je haar in haar bedje.
    Ik zou het vooral heel langzaam opbouwen en vooral zien in de kleine dingetjes.
    Hier ook een moeilijke slaper gehad eigenlijk het eerste jaar, al ging het na een paar maanden wel beter hoor!
    Ik heb er alleen voor gekozen om niet altijd bewust voor hem thuis te blijven, maar hij sliep ook in de kinderwagen/ auto, dus als ik even weg was wist ik dat hij in elk geval even zou slapen.
    Later op de dag bood ik hem dan wel weer de rust die hij nodig had, al duurde het dan soms wat langer voor hij sliep vanwege de prikkels eerder op de dag.
    Maar ik zou dit alleen doen als je het zelf ziet zitten. Het klinkt als een hele heftige periode die jullie hebben gehad, ik zou dan nu vooral genieten van de rust.
    Als het zo goed gaat en je dochtertje is tevreden, heerlijk zo laten. De rest komt vanzelf. ;)

4. bloemetje95

bloemetje95 Niet meer actief

Wat fijn dat je meisje er weer is, kan echt (logisch) aan je topics zien dat je je heel rot voelt. Is t misschien een idee om haar bij je te gaan dragen? In een doek of zak? Dan kan ze lekker bij jou zijn en slapen. Dat geeft jou mss ook meer rust.
    Over ontwikkelen en spelen zou k me niet druk maken, komt echt allemaal vanzelf. Hier waren de krampen ook zo verschrikkelijk dat k wel kon janken maar nu is dat al een tijdje helemaal over :) (helaas wel reflux wss dus alsnog huilbuien)
    Maar t komt echt goed, hou je daaraan vast!

Dus misschien dat je haar kan dragen en tussendoor als ze alert is lekker even samen spelen dmv speeltjes laten zien, gek doen. Samen douchen of haar in badje doen. Zodra ze huilt/moe is/ krampjes krijgt weer in de doek?

5. elliepellie

elliepellie Fanatiek lid

28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    ZL was ook erg onrustig de eerste 2/3 maanden en we hebben toen een aantal dingen gedaan:

- osteopaat. Na 3 behandelingen had ik al een ander kind! Geloofde er eerst niet in maar wist ook even niet meer wat te doen. Echt geweldig
    - inbakeren. Eerst in een swaddle me summer en daarna puckababy. Sliep gelijk beter vanaf de eerste nacht.
    - de 3 R's. Rust, reinheid en regelmaat. Regelmaat niet zozeer van de klok maar van handelingen. Wakker worden -> verschonen-> voeden-> knuffelen->in de box spelen->bij eerste tekenen vermoeidheid naar bed (meestal op die leeftijd na 1 uur tot 1,5 uur)
    - hooguit 1 uitstapje per dag
    - TV , radio etc niet teveel aan.
    - Sap simplex tegen de krpen (helaas alleen in Duitsland te krijgen, anders even online kijken)

Vooral vaste rituelen zijn belangrijk... Voorspelbaarheid is het toverwoord!

Succes. Hier werd het na ongeveer 15 weken echt een heeeel stuk rustiger. Tot 6 weken zijn heel veel kinderen onrustig en hebben dan een huilpiek wat na die 6 weken af zal gaan nemen dus even volhouden.... Komt goed

6. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Iedereen typt hier zijn eigen ervaring en iedereen denkt (logisch) opnieuw het wiel te hebben uitgevonden. Het allerbelangrijkste is dat jij naar je kindje kijkt. Naar wat jou eigen kindje het meest nodig heeft. Voor elke baby is dat weer anders.
    Zo dacht ik ook dat de richtlijn a la rrr en vaste volgordes wel moest werken bij mijn onrustige, wakkere zoontje. Maar juist pas toen ik dit losliet, ging het beter. Hij poepte buiten het schema om, was klaarwakker (en vrolijk) als hij eigenlijk al moest slapen en had vaker honger dan dat hij moe was. Heel lastig hoor om je dan aan die volgordes te moeten houd van: wakker worden, verschonen, drinken, spelen en bij de eerste vermoeidheidssignalen naar bed. Ritueeltjes bij de verzorging op zich is dan wel weer handig. Zo komt bedtijd niet zo patsboem, maar linken ze bijvoorbeeld dat muziekje of liedje aan 'heeey, ik ga straks lekker slapen'.

Wat hier wèl werkte was: doen wat werkt. Ik ben mijn zoon overdag bij me gaan dragen in een ergonomische drager en hij sliep al veel beter. In slaap voeden of wiegen en s nachts als het nodig was cosleepen.

En ja, hij bouwde dat vanzelf weer af. En ja, ik kan hem nu wel wakker in zijn bedje leggen. En ja, hij slaapt nu de hele nacht in zijn eigen bedje. Alleen als hij naar droomt of last van kiezen heeft of ziekjes is, ligt hij weer een nachtje bij me.

Ik wil alleen maar zeggen: wees niet bang om je (moeder)gevoel te volgen. Alles verandert door het hele jaar heen. Het gaat erom dat jij de moeder bent die je zelf graag wilt zijn. En niet eentje uit een boekje. Zoek een manier die bij je past.

Veel succes!

7. Joanne92

Joanne92 Fanatiek lid

28 sep 2014
    1.001
    2
    0
    Een hoop hoopvolle verhalen! Doetme goed!
    Ik probeer idd het ritme goed vol te houden.
    Maar soms ga je idd je mamagevoel achterna vannochtend halfuurtje voor de fles was ze klaarwakker en ze wou echt niet meer slapen(ze werd gewoon boos)
    Halfuurtje in de box gespeeld, daarna flesje en terug naar bed. Had madame een volle poepluier dus verschonen en weer terug naar bed.
    Nu vecht ze echt tegen haar slaap, maar ik hou vol.. Speentje troosten en weer deurtje dicht. Ze gilt niet.. Ze moppert alleen en ze is ook moe maar merk echt dat vecht tegen haar slaap.
    En dan maak ik me zorgen van "als ze nou maar genoeg slaap krijgt" dnek dat ik dat beetje los moet laten want ze slaapt van 21 tot 00 al paar dagen, dan laatste fles en dan slaapt ze door tot 6.00 sochtends. Dat is al heel goed maar je wilt niet meer dat ze weer oververmoeid raakt dus denk dat daar me onzekerheid vandaan komt

8. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.196
    23.281
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Snap helemaal wat je bedoelt Joanne! Dat blijft mij ook veel door mn hoofd gaan. Komen ook niet vaak met haar de deur uit, omdat ik dan bang ben dat ze niet slaapt en dan weer overstuur is. Dan maar niet weg denk ik dan. Maar we worden er nu wel iets makkelijker in, ze is wat ouder inmiddels. Dus proberen nu wel eens uit het ritme te gaan.
    Doe gewoon waar je je goed bij voelt en wat goed voelt voor je kindje. Dat vertrouwen komt vanzelf!

9. Verliefd91

Verliefd91 Bekend lid

29 mei 2014
    863
    13
    18
    Ik snap t helemaal.. Ik bn ook altijd alleen maar bezig, met ojee ze moet niet over vermoeid raken! Einde van de dag kan ik dat nu beetje loslaten omdat ze s nachts zo 12 uur slaapt.. Maar ow wat verlang ik naar die dag dat ik me niet meer zo druk hoef te maken over die vervelende slaapjes..

10. Joanne92

Joanne92 Fanatiek lid

28 sep 2014
    1.001
    2
    0
    Fijn te horen dat ik niet de enige ben. Ze heeft vandaag veel krampjes gehad rn weinig geslapen.. Ik meteen histirisch en dan krijg k veel reacties vN "stel je niet aan" maar als je je kleine een week achter heb moeten laten in een ziekenhuis, dan denk je er wel anders over . Achja we houden het ritme erin, meer kan ik niet doen

11. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.196
    23.281
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Aahh, dat is ook sneu voor je kleintje! En laat iedereen maar kletsen hoor. Ene oor in en andere uit. Anderen weten niet hoe het is en is geweest. Ieder kindje is anders, dus wie zijn zij om een mening te hebben over de jouwe? :)
    Snap wel dat je meteen in de stress schiet. Dafne had de laatste 1,5 week sprong ofzo, en ook slechter slapen. Ik heb zo weinig reserve dat ik me meteen weer zorgen maakte, en ook irriteerde door slaaptekort. :)

Deel Deze Pagina