Dochter ruim 1.5 weigert groente (en de rest)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door oktober91, 11 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. oktober91

oktober91 Fanatiek lid

22 mei 2013
    1.121
    398
    83
    Hopelijk hebben jullie een gouden tip want wij zijn intussen wanhopig..!

Elk avondeten is het drama en de sfeer is ver te zoeken.
    Dit is begonnen iets na haar 1e verjaardag dus nu al wel een half jaar denk ik.
    Ze is nooit een grote groente eter geweest maar weigert het nu pertinent. Ik heb al van alles geprobeerd, geprakt met aardappels en vlees, of gewoon alles los op haar bordje, van te voren geen andere dingen aanbieden, consequent blijven en nog van alles meer maar het lukt niet. Ze wil niet geholpen worden bij het eten, zo gauw je het van haar over ga nemen smijt ze alles van het blad van de kinderstoel af en is het krijssen en huilen. Bij wat geluk eet ze wat aardappels en vlees.. Overdag eet ze wel redelijk goed fruit en brood al heb ik het idee dat dat ook minder word. Ik vraag me werkelijk af waar ze van leeft, zo weinig eet ze. Ze ziet er verder goed uit en is weinig/nooit ziek maar het zit me zo dwars dat ze onvoldoende vitamines binnen krijgt en het elke keer zo'n drama is.. wat uiteindelijk niets opleverd want ze eet niet..

Ik hoop op wat bruikbare tips!

2. Celika

Celika Fanatiek lid

15 jul 2013
    1.893
    381
    83
    Vrouw
    Dicht bij de zee
    Heel herkenbaar helaas.
    Er was een oud topic over die heb ik net omhoog gehaald misschien heb je daar wat aan?

Hier al maanden een "probleem" met avondeten.
    Vlees en aardappeltjes, bonen gaan erin maar groenten echt niet.
    Alles geprobeerd maar hij wilt het gewoon niet meer.
    Met 1 jaar at hij echt alles dus ga ik ervan uit dat het een hele lange fase is :D
    Hier gelukkig wel overdag tomaatjes/komkommer enz dus dat scheeld alweer een beetje.
    Dwingen doen wij niet zodra hij aangeeft niet te willen stoppen we en gaat hij uit de kinderstoel.

3. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Mijn dochter wilde ook tijdelijk niet eten door koortslip en die heb ik toen knijpzakjes van ella's kitchen met groenten gegeven. Omdat ze het zo op kon zuigen wilde ze het wel. Had ze in elk geval groenten binnen en ik had dan vlees en aardappelen los want die wilde ze nog wel

4. tuc

tuc Niet meer actief

Echt bruikbare tips zijn er niet. Het is een fase waar sommige dreumesen en peuters doorheen moeten. Het enige dat je consequent kan blijven doen is zorgen dat ze voldoende honger heeft voor het eten. Voor haar neus leggen en de sfeer gezellig houden aan tafel. Niks geven als er niet gegeten is...geen alternatief bedoel ik. En geen flessen melk oid.

Andere tips:

- als ze wel pasta met saus wil eten kun je door de saus veel groente pureren.
    - soep proberen en als dat wel lukt elke dag soep vooraf.
    - over de hele dag bord rauwkost voor het pakken zetten.

5. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Whoehoeeeeee wij zijn niet de enige waarbij het s avonds zo gaat.
    Ook een kindje van mei 2014, at altijd alles (wel weinig maar lustte alles en at een bordje mee).
    Sinds een paar weken niet meer. Begon met alleen zijn vlees en sommige groentes nog, aardappels nooit erg succesvol geweest.
    Later alleen nog maar zn vlees/vis.
    Toen werd het alleen als hij het zelf mocht doen, met een kleeeeeiiiinnnnnn beetje hulp.
    Momenteel eet hij niks meer s avonds en ook middags met brood eten wordt het minder. Waar hij eerst nog wel een stuk fruit wilde ipv avondeten, wil hij nu alleen nog maar een fles met bambix of iets met chocoladepasta (wat hij normaal alleen op zaterdag of zondag krijgt bij ontbijt).Dramaaaaa.

Voorlopig is het denk ik even afzien. Hij weegt ook maar 10 kilo maar ik ga hem echt niet elke avond een boterham met nutella geven :/

6. MHV

MHV Actief lid

10 feb 2013
    435
    30
    28
    Heel herkenbaar!
    Heeft hier ook lang geduurd.
    Niet dwingen, gewoon laten gaan.
    Komt vanzelf goed.

Nu eet hij weer wat groenten en aardappelen.
    Dat doen we door eerst wat vlees te geven ( is hij dol op) en dan moet hij iets van groente of aardappelen eten voordat hij weer een stukje vlees krijgt.
    Werkt perfect! Zoontje is 2 jaar en 8 mnd

7. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Wat MHV doet doen wij ook nog steeds wel eens bij de oudste, maar werkt volgens mij nog niet zo goed bij anderhalf. Rond die leeftijd zijn ze toch vaak geneigd alleen maar boos te worden als iets niet mag en zal ze de "uitgestelde beloning" wellicht te weinig motiveren.

Eerst zou ik proberen of je niet iets kunt doen met de groente om ze lekkerder te maken voor je kindje. Misschien een teentje knoflook erbij koken, een uitje of iets anders met een smaakje. Ook kun je er wat jus of "kruimeltjes" knapperig vlees en wat bakvet doorheen roeren. Hier maakt dat de groente al veel aantrekkelijker. Je kunt er even mee gaan rommelen om te kijken of er iets is wat je kindje lekker vindt.

Misschien heb je het al geprobeerd, maar werkt het misschien om het eten "leuker" te maken. Hier eet dreumesdochter vooral redelijk goed groenten, wanneer ze ze zelf met een lepel uit een bakje mag scheppen. Het gaat wat klunzig en er eindigt heel wat op de grond, maar ze eet het ook. Als je een vuilniszak opengeknipt onder de eetstoel legt, hoef je na afloop minder te dweilen.

8. Miracle1

Miracle1 Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Mijn ervaring en van wat ik van veel andere ouders heb gehoord; hoe meer strijd je maakt, hoe erger het wordt.
    Moeilijk maar laat het los. Ze ziet er goed uit, eet fruit dus krijgt ze haar vitaminen binnen.
    Maak er geen strijd van want ze hebben het in de gaten en manipuleren je en geloof me, zij winnen omdat zij bepalen wat ze uiteindelijk in hun mond stoppen.

Zolang je geen snoep of ander ongezond eten als alternatief geeft en er geen aandacht aan besteed trekt het vanzelf bij. Duurt wellicht een tijdje maar hoe meer aandacht je eraan geeft, hoe langer het duurt.

9. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    hier werkte appelmoes heel goed.
    klein beetje groente en wat meer aardappels met appelmoes erover.
    langzaam meer groente en minder appelmoes.
    werkte hier erg goed.
    als je niet zo van de suikers ed bent kun je het ook zelf makkelijk maken

10. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Herkenbaar, en je hebt er een lange adem bij nodig. De tips van kinder dietiste, consultatie bureau en kinderarts waren bij ons allemaal hetzelfde; probeer het leuk te maken, betrek ze erbij, blijf het aanbieden maar maak er GEEN strijd van. Onze dochter is met 1 jaar gestopt met groenten eten, zoonlief toen hij bijna 2 was. Dochter ging tegen haar 4e jaar weer wat meer proeven en lust nu wortel, spinazie en soms broccoli. Zoon lust alleen soepgroenten die per ongeluk op de kip in zijn kippensoep ligt. En heel soms een drupje spinazie aan zijn visstick. Toch overleven ze het... Geef zelf het goede voorbeeld, leef voor, bied aan en laat los :)

11. oktober91

oktober91 Fanatiek lid

22 mei 2013
    1.121
    398
    83
    Bedankt voor jullie reacties en tips!!
    Het stelt me al heel erg gerust dat het dus zeker niet abnormaal is het gedrag rond het eten. In mijn omgeving zijn ze allemaal erg verbaasd hoe 'moeilijk' ons dochtertje doet met eten dus dan vraag je je af, wat doen wij verkeerd, waar is het mis gegaan.
    Inderdaad merk ik dat als we de strijd aangaan het alleen maar erger word, want zoals al gezegd is, zij winnen toch, dus het enige resultaat is een chagrijnige papa en mama en verdrietige dochter. De tip van een knijpzakje proberen is misschien wel een goeie, ik heb ze nooit geen potjes oid gegeven maar ze vind die knijpzakjes als ze die eens krijgt altijd reuze interessant dus misschien is het wat, dan krijgt ze ieder geval wat binnen.
    Helaas wil ze ook geen komkommer en tomaat of ander rauwkost. Soep eet ze dan weer wel maar plukt de groenten er tussen uit.. Als we er appelmoes bij doen zuigt ze dat van het lepeltje af en gooit de groenten terug op het bord... Dramaa..
    Ze eet inderdaad zelf wil ook echt niet geholpen worden. Ik probeer er wel vaak wat leuks van te maken maar het maakt weinig indruk;) ieder geval bedankt en ik weet wat me te doen staat.. De strijd loslaten;)

12. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Idd, echt los laten! Ga zelf gewoon lekker eten, babbel gezellig over jullie dag, en als jullie klaar zijn, ruim je de tafel af en is het afgelopen met eten. Geen strijd, niks.

Hie laat ik mijn oudste helpen met koken, en dat werkt erg goed, tijdens het koken proeft ze van alles en eet ze zo ongemerkt best veel groente. Van haar bord eet ze pasta/aardappel en vlees/vis, af en toe ineens ook groente. Heb er vertrouwen in dat dat allemaal wel goed gaat komen ;) Mijn nichtje en neefje waren enorme lastige eters van hun 2de tot ongeveer hun 5de, maar inmiddels zijn ze 8 en 6 en eten ze álles met smaak op. Gewoon vanzelf. Nooit gepusht, wel altijd aangeboden.

13. nellebelle

nellebelle Actief lid

8 sep 2014
    218
    0
    0
    heb je al eens soep geprobeerd, is hier een succes en dan hebben ze een portie groenten binnen!

is alles in orde met de amandelen. hier was de zoon een heel slechte eter tot de amandelen er uit waren... hij had gewoon pijn bij het slikken ocharm! en soep ging dus wel met zijn pijnlijke amandelen.

en hier gebruiken we ook de 2 bergen. maar ik weet niet hoe oud ze waren toen we dat deden.

als ze niet meer willen eten maak je twee bergen op hun bord. zij mogen/moeten zelf kiezen welke berg ze dan opeten. heb dit eens ergens gelezen, ze zouden zich dan terug baas over hun eigen bord voelen omdat ze een keuze zelf kunnen maken. het is dan natuurlijk de kunst om het meeste eten in de berg te steken die net wat kleiner is dan de andere ;) en als ze hier kun keuze gemaakt hadden ging deze er ook wel vlot in

14. Nonja

Nonja Fanatiek lid

12 nov 2008
    1.695
    20
    38
    Zuid Holland
    Heel herkenbaar! Laat het los en zorg voor een goede sfeer aan tafel, het komt vanzelf wel weer. Kinderen kunnen goed overleven op alles wat ze overdag eten en die twee doperwtjes s avonds.

15. Query

Query Actief lid

17 sep 2013
    278
    0
    16
    Ik zie hiertussen een tip staan dat er ook geen flesje melk oid aangeboden moet worden. Hier eten we om half 6 en krijgt ze rond half 7 een flesje voordat ze naar bed gaat. Geven jullie allemaal helemaal geen fles meer? Ben bang dat ze snachts dan wakker wordt van de honger

16. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier sinds 13 maanden geen fles meer 's avonds.
    Heb in het begin nog wel z'n toetje rond 19.00 gegeven dus i.p.v. zijn fles maar na een paar weken toetje gewoon gelijk na het eten gegeven en nu krijgt hij voor hij naar bed gaat gewoon nog een beker drinken.
    Zoontje was hier toch al niet zo dol meer op melk, dus heb de fles gewoon in 1x geskipt en hij kwam hier op die leeftijd sowiezo nog 's nachts, maar met of zonder fles 's avonds maakte niet uit.
    Ik kreeg rond 1 jaar ook het idee dat de melk echt voor de dorst was en niet meer voor de honger, het vult zeg maar niet meer zo goed als in het begin. Dus vandaar 'm er toen af gehaald en gewoon een beker drinken aangeboden. Hij krijgt voor het slapen gaan sterk verdunde limonade of thee. En gisteravond bv. at hij slecht, toen heb ik hem nog een appeltje erbij gegeven om 19.00.

17. Miracle1

Miracle1 Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Hier krijgt mijn zoontje standaard wat melk of een papfles voor het slapen gaan wanneer hij dat wil.
    De een doet het wel, de ander niet, kijk voor jezelf wat jij wilt of probeer het uit als je het niet zeker weet en ervaar wat voor jou en je kindje werkt.

18. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.154
    3.034
    113
    Nederland
    Hier heeft die fase wel ruim 2,5 jaar!! Geduurd. Het gaat nog niet echt super,maar ze begint langzaam aan weer te eten en dingen te proeven. Loslaten is zooo moeilijk, helemaal na zo'n lange tijd. Mar het komt vanzelf, echt:) ik geloofde het ook nooit:D

Hier krijgt ze trouwens nog steeds een fles melk voor t slapen gaan (3,5) een beker wil ze niet en ze moet de melk binnenkrijgen icm medicijnen. Ach ik vind het niet erg, ze vind het duidelijk nog fijn om te krijgen in dr fles :)

19. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Dit.
    Heel herkenbaar en heel normaal, dat eetgedrag. Helaas :D

Deel Deze Pagina