Hoe doet iedereen dit toch ?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door lisanne123, 11 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lisanne123

lisanne123 Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.862
    0
    36
    Mijn zoontje is bijna 8 maanden .
    Zoals veel mama's heb ik een paar weken terug een broodkorstje geprobeerd . Hij propt het in zijn mond neemt giga happen (hij heeft al 4 tandjes) , de hele korst gaat er in 1x in . Vind dit dood eng .
    Haal gelijk alles uit ze mond . En doop dan toch kleine stukjes in de melk , en zelfs daar krijg ik bijna een hartaanval van :eek:.

Andere mama's geven gewoon hup even een korst kijken verder niet en als ze het in hun mond proppen spugen ze het wel weer uit . Ik vind dat echt gevaarlijk . Ook de bekende Nijntje koekjes, liga , soepstengel , rijstewafel of iets dergelijks word een giga hap van genomen en dat kan ik als een speer uit zijn mond gaan vissen. Bij Nijntje koekjes bijt het gewoon het halve koekje eraf . Niks sabbelen zoals ik vaker hoor .

Hoe doen andere dit in vredesnaam ?
    Ik zie in de winkel altijd kindjes met een broodkorst , een koekje of wat dan ook . En de moeder kijkt meestal niet eens .

2. lisanne123

lisanne123 Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.862
    0
    36
    Oowja , brood in melk is moet echt mini , de helft van me pinknagel zeg maar . Hij slikt het gewoon in een keer door . Of hij verzameld 8 stukjes ofzo in zijn mond .

3. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Als je van die iniminie stukjes geeft verslikken ze juist sneller...
    Vergelijk het met een kruimel eten in je eigen mond ;)

Hier duurde het ook heel lang voor hij echt stukjes at...

Maar ipv dat je een heel stuk geeft kan je natuurlijk ook zelf stukjes voor zn neus leggen... En dan ter grootte van een postzegel ongeveer...

En tsjaa.. Je groeit erin... Ik kijk ook niet altijd contineu..:
    En ook mijn zoontje propt een halve lange vinger in zn mond...
    Maarja dat leer je... Omdat ik weet dt hij goed kauwt.. Laat ik m gaab

4. Ilja1983

Ilja1983 Actief lid

2 jul 2011
    152
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tja in het begin haalde ik het er ook wel uit als ie te grote happen neemt maar nu niet meer. Hij krijgt het altijd wel weg, het wordt vanzelf zacht en zo niet dan spuugt ie het uit. En ik vind kleine stukjes juist enger dan grote, kleine kunnen eerder in z'n keel schieten dan grote..

5. Lara1985

Lara1985 Bekend lid

24 feb 2013
    803
    0
    0
    Zuiden van Nederland
    Hier ging met 6 maanden het eerste broodje naar binnen.
    Op een gegeven moment heb ik mijn zoontje gewoon een broodkorst gegeven. En ze sabbelen en vaak net zolang op totdat het een soppige bende is.
    Misschien dat je eens kan navragen bij iemand die er verstand van heeft hoe je moet handelen als je kindje zich verslikt. Dit geeft je vast wat rust.
    Ik heb mijn zoontje al een paar keer op schoot getrokken om Heimlich te kunnen uitvoeren. (Dit is overigens bij kleine kinderen/ baby's anders dan bij volwassenen/ grotere kinderen) Maar dit hoefde gelukkig nooit. De vroegere Nijntje koekjes waren daar vaak de oorzaak van (zijn uit de handel gehaald)
    Of je vraagt of iemand anders erbij komt als je je kindje zoiets geeft. Bijvoorbeeld je moeder of een vriendin met kinderen. Zij hebben het zelf ook al meegemaakt.
    Succes!

6. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Ja wat er hierboven gezegd is. Geven en zelf een soppige bende van laten maken. Gaat vanzelf steeds beter.

7. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Veel gevaarlijker is het er zelf weer uit vissen! Gewoon geven, grote stukken en zelf af laten happen. Kokhals reflex hoort er bij. Ook het leren doseren. En vooral niet te veel over stressen.

8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Wij geven "gewoon" brood, en ook soepstengels, appel eet hij al zo uit de hand sinds hij 4 tanden heeft. Als je steeds alles uit zn mond vist, leert hij juist niet zelf eten is mijn idee. Mn zoon eet altijd zelf, eet zo een appel tot 't klokhuis zelf op, mn buurjongentje is even oud en die eet hier ook weleens, die kokhalst overal van en kan amper normaal eten omdat hij altijd prakjes gevoerd heeft gehad.

Gezonde normale kindjes zijn gewoon in staat om zelf te eten. Verslikken mag, geef je kindje de kans om het ZELF uit zn mond te kokhalzen. Vaak eten ze daarna vrolijk verder, met traanogen en al.

9. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Tja mijn hart bonst ook elke keer als ze zelf eet. Banaan propt ze zo in haar mond dat haar wangen er vol van zijn. Ze maakt wat kokhals geluiden maar houdt het in haar mond. Zo ook met brood en eigenlijk alles wat ze zelf eet. Ik vertrouw mijn dochter en haar lichaam dat het er gewoon uit gaat mocht het mis gaan.

Tijdje terug viste mijn tante zo met haar haak vinger brood uit mijn dochters mond want ze vond het eng. Toen zei ik dit is gevaarlijker dan haar vol gepropte mond, want je kan het zo haar strot in douwen. Zij beweerde van niet want ze hadal 3 kinderen groot gebracht (jongste is net 3) zij heeft bij alle kinderen heel lang voorgekauwd eten gegeven. Mij niet gezien hoor :D. Gaat al maanden goed en ze zal vanzelf rustig hapjes nemen en kauwen

10. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Ik heb nooit gevist. Die kleintjes redden zich wel die hebben zulke goede reflexen.

11. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Ik ben nooit band geweest, ook zonder tanden kreeg hij brood en rijsttafels, nooit mis gegaan. Heel af en toe kokhalzen, maar nooit van geschrokken. Hun reflex is echt heel sterk!

Probeer het een beetje los te laten...

12. Zonnestraal77

Zonnestraal77 Fanatiek lid

20 aug 2011
    4.507
    2
    38
    Verpleegkundige (ambulance)
    Noord-Holland
    Ik vind het ook eng hoor!!
    Ik durf dus ook geen hele stukken te geven ;).
    Laatst weer een kindje half gestikt in een stukje wortel (ik werk op de ambu)....nou toen was ik er weer helemaal klaar mee!!
    Nou durf ik helemaal niet meer :).

13. twoboys

twoboys Fanatiek lid

30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Ik vind het ook eng. Maar hij kan het nu wel. Geef grote stukken die dus niet in zijn keel kunnen schieten. Hij bijt er wel flinke stukken van af, soms schiet het naar achter, kokhalst hij het weer op en dan kauwt ie vrolijk verder.
    Alleen bij brood hoor, en een banaan hapt hij af.
    Derest echt nog niet...

14. Kaden

Kaden Actief lid

13 dec 2011
    441
    0
    0
    Hier stopt ze ook weleens een half broodje ofzo in haar mond. Ze probeert het dan te kauwen (met 2 tanden ha ha!) en uiteindelijk valt een groot gedeelte weer uit haar mond. Tot een maandje geleden ofzo kokhalste ze nog weleens maar ik heb me daar nooit zo'n zorgen om gemaakt. Nu eet ze vanalles heel goed. Ze neemt normale happen en eet meestal met de pot mee. Je zult er toch een keer doorheen moeten denk ik dan maar.

15. Marvb

Marvb Fanatiek lid

17 dec 2012
    1.518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ze moeten het toch een keer leren... ik heb hem gewoon een kort gegeven en de eerste keer was t alleen sabbelen en de tweede keer al happen.. soms propt hij er ook het hele stuk er in maar het komt er vanzelf wel weer uit... Als ik een stukje komkommer geef dan sabbelde die eerst alleen maar... nu hapt hij (zonder tanden!) een stukje eraf.. zuigt er op.. en spuugt het weer uit;) Voor je het weet hebben ze het door wat ze zelf aan kunnen!

16. Humava

Humava Niet meer actief

Ik vind het ook altijd een beetje eng hoor. Maar geef toch regelmatig een korst brood of brood stukjes met beleg dat vind ze echt heerlijk. Het is gelukkig nog niet fout gegaan. Ik blijf er wel altijd bij maar Tara is dan ook nog maar 7 maanden. Ik weet niet hoe ik er over 2 of 3 maanden over denk.

17. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik heb nooit iets uit mijn dochters mond gehaald. En ja, zij stopte eerst ook het hele stuk in haar mond. Als het te groot was spuugde ze dat echt zelf weer uit. Ze kunnen dit heel goed zelf aanvoelen. Als je erbij gaat zitten stressen en met vingers in de mond e.d. is de kans veel groter dat er ooit iets mis gaat. Bovendien voelt je kind jouw stress en gaat dan een negatieve associatie kweken met eten. Dat is echt niet wat je wil.

Gewoon laten gaan, geef niet te kleine stukjes en vertrouw op hem.

Ongelukken met stikken gebeuren trouwens veel vaker met klein speelgoed en dingen die niet in een mond horen.

18. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Daarheb ik me nooit zorgen om gemaakt. De eerste keer dat ik er een stukje in stopte en t kwam te ver achterin zn mond dan kokhalst hij het naar voren en gaat vrolijk verder. Misschien dat dit me de rust gaf ofzo. Hoor oma en overgroot oma regelmatig zeggen: stikt hij niet als je hem een halve druif (bijv. Of halve mini tomaatje) geeft???? Nee hoor hij sabbelt er op en tuft het velletje weet uit of hij slikt het door....

19. lisanne123

lisanne123 Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.862
    0
    36
    Het is niet zo dat hij een giga broodkorst weer uit wil spugen maar dat hij mij ondeugend aankijkt met een broodkorst en het gewoon door wil gaan slikken . Ook steekt hij de korst gewoon in ze keel en is gewoon van plan die hele korst door te slikken . Wat niet kan dus waar hij zeker in gaat stikken als hij het doorslikt . Kan hij er ook nog niet aan toe zijn ?
    Ik wil het brood dan in stukken gaan geven een broodkorst begin ik echt niet meer aan . Kan hij dan een stuk ter grote van een postzegel niet gewoon ineens door slikken ? Want als hij dat doet lijkt mij dat niet iets wat heel goed afloopt .
    Hij is ook nuet van het sabbelen . Zelfs van een waterijsje neemt hij een hap . En ook niet oplaten lossen of zuigen , nee meneertje slikt elke hap gewoon door .

20. lisanne123

lisanne123 Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.862
    0
    36
    Iehhhh heb hier altijd wel me bedenkingen bij haha .
    Me nicht geeft hele lychees en zegt dat ze de pit wel uitspuugd , zal ook wel maar wat nou als ze net valt , schrikt of wat ook .

Deel Deze Pagina