Ons mannetje van ruim 2 maanden is lichamelijk een drukke baby, was al zo tijdens mijn zwangerschap. Beentjes en armpjes bewegen de hele tijd. Met 6 weken zijn we om die reden ook gaan inbakeren (na puckababy uitgekomen op pacco). Nu weet ik dat baby's van zijn leeftijd gemiddeld maximaal 60 tot 75 minuten wakker kunnen zijn. Maar ons ventje haalt dat vaak niet eens. Na de fles (20 minuten inclusief 3 x tussendoor boeren en pauzes, is nodig want te gulzig) gaat hij even 10 minuten rechtop tegen de benen, even uitbuiken, eten laten zakken en gekke bekken trekken , daarna even vijf à tien minuten buiktraining in de box of naar de mobile kijken, verschonen en "kletsen" op het aankleedkussen (zijn favo moment ) En dan begint de drukdoenerij nog een graadje erger te worden, hij wordt witjes en wordt luidruchtiger en nog beweeglijker. Als ik te lang wacht, dan wordt het huilen. Moe dus. En dan is er vaak nog niet eens een uur voorbij!!! Het lijkt me zo kort en eigenlijk vind ik dat ook best een beetje jammer... Ik heb al geprobeerd hem na dit kleine uurtje in de box te laten liggen of in de wipstoel op een rustig plekje (maar toch gezellig in de buurt), of gewoon bij mij op m'n buik op de bank. Maar hij ziet overal prikkels en gaat dan huilen, kan zo niet rustig worden, laat staan in slaap vallen. Dus dan weer naar boven z'n bedje of in de kinderwagenbak beneden (voor als we nog gaan wandelen). Hij kan dus alleen in slaap vallen in een prikkelvrije omgeving. En moe worden gebeurt dus al vrij snel. Hij haalt die 75 minuten dus zelden...ik ga bijna denken dat dat niet normaal is. Tussendoor wordt ie nog wel eens wakker. In het verleden haalde ik hem dan uit bed, maar dat was ook net echt een succes. Van die kleine moeie oogjes en zo'n wit koppie. Is dat herkenbaar? Of ligt het aan zijn leeftijd nu?
Dit hadden wij ook. Richting de 3 maanden werd het uur steeds langer tot 90min. Nu slaapt ze van 21uur tot 6uur, slaapt ze overdag vrij weinig (gister 3x 45min) en is ze 's avonds bijna 3 uur wakker!!! Die korte slaapjes komt door de korte slaapcyclus. Als er nog niet genoeg geslapen is kun je stimuleren verder te slapen.
Misschien kan je eens proberen met hem door de kamer te lopen en bij alles waar hij naar kijkt even aandacht aan te geven en erover te praten, als hij wegkijkt ga je naar het volgende voorwerp. Hier wordt hij misschien dan wel verzadigd van en gaat dan slapen.
Dat is het probleem juist...hij raakt oververzadigd en kan dan alleen nog maar in slaap komen op een niet prikkelende plek. Dus eigen kamertje of in de kinderwagenbak op een rustige plek in de woonkamer. In de kinderwagenbak heeft hij geen zicht op "interessante" zaken, zoals in de box, de wipper of bij mama. Want dan blijft hij maar afleiding zien en wordt het niks. Maar dat verzadigd raken gebeurt dus al binnen een uur (incl. drinken dus) en dat lijkt me voor een baby van bijna 10 weken zo snel. Of is hij gemiddeld gewoon snel verzadigd? Het voelt voor mij namelijk alsof we net zijn begonnen en dan is meneer er al weer klaar mee. Hij lijkt zo snel overprikkeld. Of misschien verwacht ik wel al te veel...kan ook. Maar als ik lees dat sommige baby's met gemak anderhalf uur wakker zijn tussen twee voedingen, dan lijkt een uurtje zo weinig. Zeker gezien het feit dat hij 5 à 6 voedingen krijgt, dus over de band genomen weinig "echt wakker" is op een gemiddelde dag.
Tja, ik zou me er niet druk om maken als ik jou was, het ene kindje slaapt gewoon wat meer dan de ander.... Onze zoon sliep ook de hele dag, was echt voeden, "spelen" en weer terug naar bed... Ik zou als ik jou was niet de tijd gaan "rekken" als hij moe is, is ie moe en moet ie lekker naar z'n bedje toe!
Mijn zoon van 9 weken heeft hetzelfde. Juist goed dat je het nu al herkent en hem dus ook tijdig laat slapen. De ene baby slaapt echt meer dan de ander. Kan in 1 dag omslaan naar 75 min dus goed blijven kijken
Het is alsof je mijn zoon omschrijft precies hetzelfde! Nu is hij bijna 4 maanden. Nog steeds erg druk, maar door regelmaat aan te houden ( voeden, knuffelen en spelen in de box) weet hij precies waar hij aan toe is. Wanneer hij moe is gewoon lekker in z'n bedje leggen. Nu is hij inderdaad 1,5 uur wakker, soms zelfs langer. Naarmate hij ouder wordt zal er steeds meer tijd tussen gaan zitten.
Trouwens ik snap je gevoel wel, Ik dacht wel eens: euhh heb ik echt een kind gekregen? Zag hem soms nauwelijks