Baby (16 weken) slaapt nauwelijks op kdv

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door DR87, 19 aug 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DR87

DR87 Fanatiek lid

2 mei 2016
    1.134
    434
    83
    Hallo,

Mijn dochter van 16 weken is niet de makkelijkste slaper. Vanaf geboorte heeft ze overdag al moeite met in haar bedje slapen (nacht geen probleem). Inmiddels lukt het om haar na de eerste vermoeidheidssignalen op bed te leggen, white noise aan, doekje over haar ogen en ze valt dan (na wat huilen en speen paar keer geven) na 5-10 min in slaap. Ze slaapt vervolgens standaard 45 min. Het lukt dan niet meer om haar in slaap te krijgen. Ze is dan nog wel moe dus we maken het slaapje af in de draagdoek. Daar heeft ze altijd goed in geslapen.
    Ik weet dat dit normaal babygedrag is en dat ze nog moet leren slaapcyclussen aan elkaar te koppelen, maar op het kdv waar ze sinds kort heen gaat is dit echt een probleem. Ze valt daar zeer moeilijk in slaap door alle geluiden en als t lukt slaapt ze een half uurtje. Ze huilt dan van de oververmoeidheid en ze krijgen haar niet rustig. Ik heb voor komende keer maar besloten thuis te werken zodat ik haar eerder op kan halen als dat nodig is. Ondertussen blijf ik thuis hard oefenen met bedje en langer slapen, zonder succes.
    Mijn zoontje had exact hetzelfde qua korte slaapjes (wat rond 6 maanden langer werd) maar hij viel wel makkelijk in slaap en had er qua moeheid minder last van. Ik merk dat ik me best wel zorgen maak en het ook echt zielig voor haar vindt. Iemand ervaring en nog tips?

2. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Wat lastig voor je! Misschien heb je niet zoveel aan deze mening maar ik vind persoonlijk dat kinderdagverblijven niet de beste plek zijn voor kleintjes. Zo veel prikkels en moeilijk om de rust en geborgenheid te bieden die ze dan nog nodig hebben. Is een gastouder geen optie voor je? Dat heeft voor ons altijd goed gewerkt met alle kinderen
    Andere optie is het misschien aan elkaar te plakken op verschillende manieren? Ik breng zelf mijn jongste nog niet naar de gastouder maar werk wanneer hij slaapt. Dan heb je minder uren op een dag maar misschien zou je dat kunnen opvangen door wat ouderschapsverlof op te nemen? Of misschien een dag in de week een oppas zodat je dan lekker kan doorpakken? Oma/opa tijdelijk inzetten?
    Succes!

Zoe123 en DR87 vinden dit leuk.
  3. DR87

DR87 Fanatiek lid

2 mei 2016
    1.134
    434
    83
    Bedankt voor je reactie. We hebben het juist al zo kunnen regelen dat ze maar 1 dag in de week naar de opvang hoeft. Mijn zoontje is jaren naar dezelfde groep gegaan en dat ging heel goed. Hij was ook een makkelijke slaper. Ik ken de leidsters dus ook goed en ben er echt tevreden over. Ze is nu alleen nog zo jong, ik verwacht over een paar maanden iets verbetering omdat ze dan ook wat meer vaste slaapjes heeft. Zo ging het iig bij mijn zoontje. En natuurlijk wennen. Tot die tijd ga ik kijken of ik het met werk kan regelen dat ik haar begin middag al ophaal, zolang ze daar niet goed slaapt. Dan kan ze langzaam wennen door ochtenden te gaan en hoop ik op steeds meer verbetering. Maar die verbetering moet sowieso ook nog thuis komen met in bedje slapen.

4. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    dit klinkt als een goed uitgangspunt en fijne oplossing! Ze is idd nog heel klein en veel kindjes slapen op die leeftijd nog niet zo makkelijk.
    succes!

DR87 vindt dit leuk.
  5. Loesje1988

Loesje1988 Fanatiek lid

24 nov 2019
    1.525
    1.563
    113
    Vrouw
    Ons zoontje heeft maaanden alleen maar slaapjes van 40 a 45 min gedaan, en dan hadden we al geluk als ie zolang sliep. En dan met een hoop gehuil en moeite vooraf, en moest op de kamer blijven,of hij sliep op de arm.
    Rond de 6 maanden werd dit gelukkig langer. Nu slaapt ie in de ochtend 2uurtjes en in de middag 1 tot 1.5u vaak.
    Hierdoor zit ie ook al heel lang op 2 slaapjes per dag.

Maar bij de opvang was het de eerste maanden ook vreselijk qua slapen. We gaven wel de slaapzak mee,die hij thuis ook heeft. Het is gewoon wennen voor een kindje om ergens anders te slapen.
    Nu slaapt ie daar ook stukken beter,niet zolang als thuis,maar wel gewoon goed,gelukkig.

DR87 vindt dit leuk.
  6. DR87

DR87 Fanatiek lid

2 mei 2016
    1.134
    434
    83
    Fijn om te horen! In de maanden dat ie daar slecht sliep, huilde hij dan ook veel gedurende de dag? Daar zit ik vooral een beetje mee, ik haalde haar echt overstuur van de moeheid op..

7. Loesje1988

Loesje1988 Fanatiek lid

24 nov 2019
    1.525
    1.563
    113
    Vrouw
    Nee hij huilde toen vooral als ie moest gaan slapen en in bed werd gelegd,net zoals thuis. Hij ging bij thuiskomst gelijk even slapen in de nuna stoel of box.
    Tegenwoordig huilt ie gelukkig echt nog maar zelden,ook al is ie moe.

Bij mij zit wel nog steeds die stress van het huilen en het niet willen slapen erin,terwijl het nu 100x beter gaat dan de eerste paar maanden.
    Hij is tegenwoordig een super makkelijk kindje,het tegenovergestelde dan hoe hij de eerste paar maanden was. Amper huilen,vind veel prima,en is lekker sociaal.

Uiteindelijk hebben wij slaaptraining gedaan. Tis pittig,gaat in tegen je gevoel, je gaat net zo hard huilen als je kindje,hebt zelf een paar gebroken nachten, maar het is het allemaal waard geweest. Je moet hier zelf wel helemaal klaar voor zijn,en achter staan,anders werkt het niet.
    Na 2 a 3 dagen/nachten ging het al stukken beter en het huilen was minder en de slaapjes langer. En nu helemaal geen problemen ermee.

Een beetje jammeren als ie net in bed ligt,hoort gewoon bij het baby zijn, de prikkels even verwerken en het verwerken van de dag. Maar zelfs dat is nog maar zelden gelukkig.

DR87 vindt dit leuk.
  8. DR87

DR87 Fanatiek lid

2 mei 2016
    1.134
    434
    83
    Wij hebben sinds gister weer volop ingezet op het bedje en ik merk nu al dat ze minder huilt bij inslapen en sneller in slaap valt. Ook lukt het nu wel om na een slaapcyclus een speentje te geven waarna ze verder slaapt. Soms ook zonder er naartoe te hoeven. Het lijkt erop dat ze ook de druk van de opvang voelt haha. Hopelijk zet dit door. Maar dan nog zal dat veel pittiger zijn op het kdv met alle geluiden ed en ik verwacht veel gehuil. Daarom ga ik toch de komende tijd voor halve dagen denk ik. Tot ze iets ouder is.

9. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    En knuffeltje of doekje met jou geur?

Is het even donker als thuis als op het kdv?

10. DR87

DR87 Fanatiek lid

2 mei 2016
    1.134
    434
    83
    Ja ze hebben een donkere ruimte maar daar slapen meerdere kindjes en daar wordt ze wakker van en/of komt ze moeilijk door in slaap. Ze hebben ook buitenbedjes waar moeilijke slapers het vaak beter doen, maar ben bang dat dat te licht voor haar is. Ze moeten maar wat dingen uitproberen denk ik.
    Ik zat iig te denken om haar eigen slaapzak mee te geven. En misschien idd knuffeltje ofzo. T zal vooral ook wennen zijn en gelukkig gaat het slapen overdag thuis opeens heel goed. Dus ik heb hoop.

aicirtap vindt dit leuk.
  11. Chechi

Chechi Niet meer actief

Met 4 maanden is er een slaapregressie, dus dan rommelt slaap vaak sowieso al.

Maar mijn ervaring met prikkelgevoelige kinderen is dat je minder op slaapsignalen moet afgaan en meer moet aansturen op maximale wakkertijden (op deze leeftijd tot 6 maanden is dit 90 minuten). Dit betekent niet dat je helemaal niet naar de slaapsignalen kijkt, omdat vaak ben je met dit soort kindjes te laat als ze hun eerste slaapsignalen laten zien.

Mijn zoontje was exact hetzelfde. Hier heeft het echt heel erg geholpen om thuis de maximale wakkertijd van 90 minuten aan te houden, maar op de opvang zelfs een maximale wakkertijd van 60-75 minuten omdat hij daar meer geconfronteerd werd met prikkels.

Om goed zelfstandig te kunnen slapen moet de verhouding cortisol en melatonine goed zijn. Te lang wakker of veel prikkels = meer cortisol en dus moeilijker overgeven aan slaap. Leg je je kindje dan neer dan krijg je weerstand met slaap.

Ik vergelijk in mijn werk (waar ik mensen ook help met baby slaap) het altijd met surfen. Slaap, de juiste hormoon stand, komt namelijk in golven. Om te kunnen surfen (slapen) heb je een golf nodig. Als jij pas aan komt peddelen met je surfplank wanneer er net een golf is geweest dan kun je op die surfplank gaan staan maar surfen zul je niet want er is geen golf. Als je er aan komt als de golf er net is dan mis je hem ook. Kortom: je moet klaar liggen voor de golf er aan komt.

Je baby moet klaar liggen voordat hij of zij te moe is. Vooral bij prikkelgevoelige babies gaat dit nogal eens mis omdat de slaapsignalen vaak het moment zijn dat de golf er is ipv dat de golf er nog aan moet komen. Je baby iets eerder dan einde van 90 minuten, en dus met name op de opvang, op bed laten leggen zal ervoor zorgen dat de golf minder snel gemist wordt. Dit heeft als gevolg vaak makkelijker zelfstandig in slaap vallen, maar ook cyclussen koppelen.

Vero0504 en DR87 vinden dit leuk.
  12. DR87

DR87 Fanatiek lid

2 mei 2016
    1.134
    434
    83
    Dank voor je reactie. Ik heb het boek Droomritme gelezen en hanteer daar de meeste tips uit. Onze dochter heeft een max wakkertijd van 75 min. Soms zelfs 60 min. Ze ontwikkelt zich nu ook snel (rollen ed) en daardoor denk ik sneller moe. En klopt, we zitten middenin die slaapregressie. Al een paar weken merkbaar. Toen ging het wat beter en sinds gister weer drama. Ik krijg haar zelfs moeilijk in slaap in de draagdoek :( Goede timing dit, morgen mn eerste werkdag. Hopelijk niet te lang meer. Nacht gaat gelukkig wel goed.

13. Chechi

Chechi Niet meer actief

Nog even doorbikkelen! Sterkte

DR87 vindt dit leuk.
  14. Fanne

Fanne Fanatiek lid

16 feb 2017
    3.065
    4.318
    113
    Niet alles gelezen, maar wat ik in het begin deed, was de kinderwagenbak meenemen naar het kdv. Dan hadden ze daar hun eigen vertrouwde plekje. Die bak legden ze daar in het bedje. Ik vind de bedjes daar namelijk veel te groot voor onze kleine baby. Geleidelijk aan zijn ze onze kinderen in het gewone bed gaan leggen.
    Beide kinderen sliepen wel pas rond een jaar niet zo goed op het kdv als thuis. En ik heb geen moeilijke slapers. Het is daar gewoon heel druk

DR87 vindt dit leuk.
  15. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.960
    15.002
    113
    Sochter hier deed t uitstekend op 1 plek, de wiebelwieg...Grote wandelwagenbak die in een soort net met een veer aan t plafond zat. Als ze gingen trappelen ging die bak een beetje deinen.

Overigens alles wat onrustig was, lag daar te chillen. Slaapzakje aan, wiebelwieg in, bed in...neeeext. Was het nog geen schone slaapster maar t was krap aan voldoende.

Thuis sliep ze met een spuugdoekje met ons luchtje er aan en in een slaapzak ook. Slaapsignalen was hier t teken dat we te laat waren. Bleek gezichtje, roze wangen en oren en donker verkleuringen onder dr ogen kwamen ongeveer een half uurtje daarvoor opzetten, dát was het goede moment.

Wanneer ze slaapsignalen aan gingen houden was t een gevecht zonder einde. Keken ze naar de gezichtje was t vele malen makkelijker.

DR87 vindt dit leuk.
  16. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Goede tip. Maar houd er rekening mee dat dit lang niet overal mag. Bij de organisatie waar ik werk mag dit niet. Evenals slapen in de box, wieg. Ect. Een baby mag alleen slapen in het bedje. Daarnaast mag inbakeren en buikslapen ook niet.
    Dus ts. Voordat je met deze dingen begint. Even checken of het bij het kdv wel mag :)

DR87 vindt dit leuk.
  17. Fanne

Fanne Fanatiek lid

16 feb 2017
    3.065
    4.318
    113
    Ja, verschilt erg per kdv. Bij ons bakerden ze gelukkig wel in en vroegen ze ook of ze op buik of rug lagen. We moesten voor dat soort dingen wel een formulier ondertekenen.

18. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Ja zo fijn! Ook hoe ik het liefste wil werken. Zo deden wij het eerst ook maar sinds dit jaar mag dit niet meer en enkel met toestemming van een arts ( medische indicatie )

19. DR87

DR87 Fanatiek lid

2 mei 2016
    1.134
    434
    83
    Bij ons mag inbakeren ook als je idd een formulier tekent (en daar staat dan ook op dat je je eigen inbakerdoek meeneemt en het hebt overlegd met het consultatiebureau). Idem buik liggen. Beiden doen we niet, ze rolt en is thuis ook niet meer ingebakerd.

Voor nu laat ik het voor wat het is. Ze doet daar 45 min slaapjes en het duurt even voordat ze in slaap is (soms moeten ze haar in slaap wiegen). Ze is wel vrolijk over het algemeen en ik haal haar nog wel eerder op in de middag. Ik vind het vooral belangrijk dat ze daar niet veel huilt, slaap kan ze thuis wel weer krijgen. En ze houden me gelukkig goed op de hoogte.

Malbec vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina