kolf vraagje

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door elsie22, 1 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. elsie22

elsie22 Niet meer actief

hoi meiden,

ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
    mijn kleine mannetje heeft in het ziekenhuis na de geboorrte gelijk een fles gekregen omdat hij te vroeg geboren is, hij moest eten vanwege de bloedsuikerspiegel, en omdat er toen dus nog niks uit me borst kwam kreeg hij de fles.
    ik ben toen begonnen met kolven, maar tot dat we thuis kwamen kwam er niks uit mijn borsten met kolven, nu gelukkig wel, maar ik merk wel dat het erg vermoeiend is om te kolven en voor mijn kleine mannetje zorgen, ik heb een keizersnede gehad uiteindelijk dus ook nog daarvan aan het herstellen.
    ik wil het kolven graag afbouwen want s'nachts krijgt hij al kunstvoeding.

ik kolf rond 8 uur dan rond 12 uur dan rond 4 uur dan rond 8 uur en dan nog een keer voordat ik naar bed ga, maar hoe kan ik dit gaan afbouwen?

alvast bedankt voor het lezen van mijn verhaal!

2. Brunette

Brunette Bekend lid

22 aug 2008
    690
    277
    63
    Vrouw
    Veluwezoom
  3. elsie22

elsie22 Niet meer actief

dankje!!

4. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    mss een stomme vraag maar wil je afbouwen omdat je het kolven beu bent? zoja, waarom probeer je hem niet aan te leggen? mss drinkt hij zo wel gelijk uit de borst en dat is veeeel makkelijker... dan kan je de voedingen die je nu kolft gewoon live geven..
    als je echt wil stoppen moet je gewoon niet meer kolven... je zal stuwing krijgen en pijnlijke borsten maar zo krijgen je hersenen en je lichaam het signaal dat je borsten vol zitten en zullen ze geen extra melk gaan produceren... je produceert melk zolang je blijft kolven... als je echt harde borsten en stuwing krijgt raad ik je aan om een heeeel klein beetje af te kolven... zomaar net tot dat het niet meer zeer doet. na een paar dagen was ik er vanaf (bij mijn zoon 2 jaar geleden ben ik ook gestopt, na 1 maand te kolven... mijn productie liep terug en ik zat bijna hele dagen te kolven om hem tevreden te houden... geen pretje!)

5. elsie22

elsie22 Niet meer actief

ik heb geprobeert hem aan te leggen maar hij drinkt dan niet, als dat gelukt was hoefde ik ook niet te kolven!

6. Wolkjuh

Wolkjuh Niet meer actief

Allereerst gefeliciteerd met je zoontje.

Lijkt mij ook erg vermoeiend zo hele dagen kolven. Is het geen optie om een lactatiedeskundige in te schakelen om te kijken naar het aanleggen, misschien kan ze je erbij helpen?!

7. elsie22

elsie22 Niet meer actief

het is zeker vermoeiend om steeds te kolven, ik heb vanmiddag geprobeerd hem aan te leggen, dit hebben ze me in het ziekenhuis geleerd en ben zelf kraamverzorgster geweest dus weet ik ook nog wel van, maar hij doet het gewoon niet.
    en nu haal ik ook geen volledige voeding voor hem meer uit mijn borsten, en hij wil natuurlijk steeds meer, vandaar dat ik dan ook over wil gaan op flesvoeding.
    het kolven gaf me trouwens ook meer zekerheid dat ik wist wat er bij hem naar binnen gaat omdat het best een kleintje is. ( bij de geboorte 2720 gram).

ik weet dat ik het kan aanvullen met kv, maar hoe zit het dan met vit. k vanaf hoeveel kv hoef ik dit niet meer te geven?

8. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    die vitaminen K vergeet ik regelmatig. je hebt vrouwen die het helemaal niet geven... die er vanuit gaan dat de natuur dat perfect zelf regelt... dus ik denk dat als je ermee stopt dat het niet zoveel kwaad kan... anders mss eens naar het cb voor bellen als je niet zeker bent. wat je ook kan doen is 1x per dag alles kolven en dit bv nog wel geven... en anders gewoon stoppen en zo weinig mogelijk kolven (alleen als je echt pijn hebt van de stuwing)

9. elsie22

elsie22 Niet meer actief

s'nachts kolf ik niet, en dan moet ik s'ochtends als ik wakker word wel echt kolven want dat heb ik flinke stuwing maar de rest van de dag eigenlijk niet, zal wel komen omdat ik toch wel regelmatig kolf dus zal eens kijken hoe het gaat als ik stop, want vind die zo niet echt vol te houden. en ik weet bv is de beste voeding maar het moet wel leuk blijven.

10. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Mijn zoon is ook te vroeg geboren en ik had ook laat pas productie en aan de borst wou hij pas op dag 7. Ook bij jou kan het nog steeds! Het is echt een kwestie van goed aanleggen met de juiste begeleiding!
    Ik vond het heerlijk dat ik hem eindelijk aan de borst had! En nog steeds.
    Ik haat kolven en dat had ik echt niet langer dan een half jaar gedaan, denk ik.

11. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.268
    6.177
    113
    ik heb van het cb te horen gekregen dat als de baby meer borstvoeding dan flesvoeding krijgt je de druppels wel 'moet'geven, en als de baby meer fles dan borst krijgt, het niet meer hoeft.
    Hier ben ik ook aan het afbouwen, ik kan me je gevoel helemaal voorstellen hoor! mijn dochtertje pakt ook de borst niet en dan is het na een kwartier een krijsende baby en een huilende moeder (stress!!). Dus ik ben ook begonnen met kolven, al tijdens de kraamweek, en ben aan het afbouwen. Per week ong 1 keer minder kolven, en nu kolf ik nog 1 keer per dag. Maar het is slopend hoor, voeden en kolven etc. En nu ik een peuter van 2 heb rondlopen is het gewoon niet te doen. Ten minste als ik die ook nog aandacht wil geven.
    En je hebt groot gelijk, ik ben ook een voorstander van bv, maar het moet wel leuk blijven. En het hele magische/bijzondere is er toch vanaf als je met zon apparaat aan je borst zit ipv je kindje..vind ik ten minste.

12. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    je kolft nog 1x per dag zeg je... kolf je hem dan helemaal leeg??
    zoja, niet doen... zomaar een beetrje kolven tot de stuwing weg is... dan zou het snel moeten minderen

13. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Hier ook eerst moeten kolven omdat mijn dochter niet uit de borst wilde drinken. Heb 3 weken fulltime gekolft en ja dat is inderdaad zwaar. Ik heb haar na heel veel proberen en vreselijk doorzetten (met tranen in mijn ogen, pffff) én een tepelhoedje na 3 weken toch aan de borst gekregen.
    En vandaag zijn we pas 2 weken van het tepelhoedje af.
    Het kan, je moet alleen doorzetten!

14. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.268
    6.177
    113
    @Sharon.
    Ik kolf nog 1 keer per dag helemaal leeg, maar ook omdat ik nog wel wat voeding wil(de) kolven, zolang mogelijk. Anders had ik sneller afgebouwd hoor, maar nu heeft ze straks toch 4 weken fulltime en 4 weken parttime bv gehad (had ook nog een voorraadje in de vriezer).
    Tis puur mn gevoel waarom ik het nog doe, ik vind het zo moeilijk om er definitief mee op te houden, maar het is beter voor mijn gezondheid/energie en dat is natuurlijk ook belangrijk voor mn kinderen.

15. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    tjah, je moet toch echt achter je beslissing staan... als je echt wil stoppen moet je er gewoon kortemetten mee maken en niet meer gaan kolven... zolang je je borsten leeg blijft kolven blijf je gewoon melk aanmaken namelijk... als je er nog niet helemaal klaar voor bent dan kolf je toch gewoon 1x per dag... ik neem aan dat je nog zwangerschapsverlof hebt... dan neem je sochtends toch lekker je kleintje bij je in bed en kolf je gewoon een flesje af... 1x per dag kolven valt toch mee qua energie verspilling? maar aan je laatste reactie te lezen denk ik dat je er nog niet helemaal klaar voor bent om echt helemaal mee te stoppen klopt dat?

16. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

4 weken borstvoeding, tsja....

Ik vind het zonde, maar ik ben jou niet en ik ga je niet overhalen, want dan wordt je al gauw beticht lid te zijn van een foute organisatie...

Ik kan je alleen wel vertellen dat borstvoeding geven mij enorm tot rust heeft laten komen en over mijn hele zware bevalling en zwangerschapsvergiftiging heen geholpen heeft.

17. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Heb je al eens een lactatiekundige op bezoek gehad? Onder goede begeleiding zou je zoontje misschien best kunnen leren drinken...

Als je alleen met het kolven al een mooie produktie hebt (door te kolven blijft deze wel op gang) is het best zonde. Natuurlijk is alleen kolven erg vermoeiend, zeker als je ook nog herstelt van een bevalling. Toch ken ik een aantal vrouwen die vroeg gestopt zijn en die het nu doodzonde vinden. Eentje daarvan is zelfs aan het relacteren (die zit nu dus te clusterkolven om het op gang te brengen).

18. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    #18 Ireen, 1 jul 2010
    Laatst bewerkt: 1 jul 2010
    mmeke, je zegt dat het hele bijondere en magische er wel af is als je fulltime kolft, ipv je kind aan de borst te hebben. Uiteraard is dit jouw persoonlijke mening en kan ik deze ook wel begrijpen, echter wil ik graag even mijn visie meegeven voor de meelezers hier.

Ik kolf fulltime voor mijn zoontje van 12 maanden sinds hij 5,5 maand is.
    Het feit dat je kindje niet aan je borst drinkt is een groot gemis. Voor de mama, en de baby.
    Echter, borstvoeding is niet alleen maar magisch omdat het vanuit je tepel in de mond van je kind stroomt. Het is ook magisch omdat het speciaal voor je kind gemaakt is, omdat het de enige mamamelk voor je baby is. Omdat het -hoe moederlijk- je kind beschermt tegen ziekten. Omdat je lijf er hard voor moet werken. Oók, of juist, als je kolft.

Kunstvoeding haalt het bij lange na niet bij afgekolfde mamamelk. Mijn zoon wéét gewoon dat het een stukje van mezelf is wat hij krijgt, hij proeft mij en ik weet zeker dat hij de liefde voelt waarmee ik het voor hem gekolfd heb (want ja, fulltime kolven is zwaar). Als hij uit een open beker drinkt, drinkt hij voorzichtiger als er melk in zit, dan als er water in zit.

Borstvoeding geven doe je niet alleen voor jezelf, je doet het ook voor je kind.
    Ik heb tegenslagen gehad, en Jens kon en wilde niet meer aan de borst drinken. Ik heb er in de zwangerschap voor gekozen om borstvoeding te geven. Dat is niet opeens minder belangrijk omdat het 'magische eraf is', dat is nog steeds gewoon heel erg belangrijk. Het heeft niet minder zin om borstvoeding te geven als de baby niet aan de borst drinkt, het is alleen wat moeilijker.

Mama's melk blijft hier het meest magische liefdesdrankje voor onze Jens!

19. elsie22

elsie22 Niet meer actief

ik heb besloten te stoppen met kolven, ik ben ook gelijk gestopt, de eerste dag hoefde ik maar 2x te kolven die dag erna ook en toen 1x en nu sinds gister niet meer! dus het is best snel gegaan, en ik moet zeggen het geeft mij veel meer rust.

als mijn kleine mannetje het gelijk goed had gedaan aan de borst dan had ik wel doorgegaan maar het moet wel leuk blijven!

20. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.268
    6.177
    113
    #20 Eppo82, 6 jul 2010
    Laatst bewerkt: 6 jul 2010
    @Ireen
    Hartstikke fijn dat je zoontje jouw melk kan krijgen, het is de beste voeding. En het heeft ook niet minder zin.
    Ik begrijp ook de andere kant, daarom heb ik het nog zolang volgehouden, anders was ik er niet aan begonnen, zeker voor een tweede keer (de eerste keer ook fulltime gekolfd).
    @Ireen en zogelukkig
    Maar ik voel toch de behoefte mijn situatie wat toe te lichten, al weet ik dat jullie mij niet veroordelen om mijn beslissing.
    Ik ben chronisch vermoeid sinds 11 jaar, dus erg beperkt in mn energie.
    Daarnaast heb ik een zoontje van 2 die erg veel van mijn energie vergt. En nu natuurlijk ook een mooi meisje die mijn zorg nodig heeft. Laten we zeggen, ik ben al blij als ik de dag doorkom, en dan heb ik nog niks in huis gedaan. Er komt dus ook veel op mijn vriend neer.
    Maar het belangrijkste is, mijn vriend (en de rest van mijn familie overigens) staan niet achter borstvoeding. Ten minste, ze houden het niet tegen, maar ze zullen mij niet helpen het vol te houden.
    En als ik dan met mijn dochter in gevecht ben om 2 uur snachts om haar aan de borst te krijgen er geroepen wordt dat ik er in hemelsnaam een fles in moet stoppen, of al er de keuze is tussen een flesje kunstvoeding of borst (ik had niet genoeg in het begin) er altijd een flesje kunstvoeding gepakt werd, dan werkt dat niet stimulerend.
    Natuurlijk zullen er vast vrouwen zijn, die hier mee om kunnen gaan en de energie hebben om hiervoor te vechten. Ik niet, en dat doet me wel verdriet.
    Dat wilde ik nog even kwijt.

@Elsie, fijn dat het je rust geeft. Geniet lekker van je kleine man!

Deel Deze Pagina