Weten jullie dit? Wij wisten dit dus totaal niet. Blijkbaar moet je als een kindje onder de 1 jaar wordt gestoken door een bij of wesp 112 bellen. De kindjes hebben weinig tot geen weerstand om zich te verdedigen tegen het gif, en kunnen blijkbaar heel vaak of snel een allergische reactie krijgen. Mijn schoonvader werkt op een groot vakantiepark en had dit geleerd bij de EHBO cursus. Altijd handig om te weten toch!
BEdankt! Toevallig was er vandaag een bij in de slaapkamer van mijn dochter. Ik adviseerde mijn 3 jarige dochter om muisstil te blijven staan en had mijn baby dochter zelf vast. Daarmee is het gelukkig goed afgelopen maar ik wist dit dus niet.
Ik krijg 2 jaarlijks EHBO voor baby's en kinderen maar dit staat nergens beschreven. Het kan een voorzorgsmaatregel van het vakantiepark zijn, maar als dit echt zo is zou iedereen dat direct leren bij de EHBO.
Dit is echt niet zo hoor. Alleen wanneer je denkt dat je kind op dat moment een allergische reactie heeft. Verder gewoon rustig blijven kijken of angel er nog in zit bij een bijensteek en als je zon vacuümpomp hebt het uitzuigen. En dan lekker met iets verkoelends insmeren. Maar echt geen 112 bellen, want bij een eerste steek zal er niet meteen een fatale allergische reactie optreden.
Ik vind het wel heel lief dat jet het deelt, maar het klopt niet. Wanneer je kindje geen enkel symptoom vertoont van een allergische reactie, hoef je niet te bellen. Natuurlijk houd je je kindje wel goed in de gaten na een steek! Wat je verder kunt doen: Angel verwijderen als die er nog in zit - let op dat je niet per ongeluk in het gifzakje knijpt! Gif uitzuigen, liefst met een speciaal vacuümpompje voor insectenbeten. Plek koelen, eventueel zalf erop (let op de leeftijd die vermeld staat op de verpakking! Veel zalfjes zijn niet geschikt voor kinderen onder de 2 jaar.)
Wat @Siepie85 en @tupp zeggen was ook onze gedachte voordat mijn schoonvader ermee kwam. In ieder geval zou het ook nooit bij mij opgekomen zijn om 112 te bellen. Hebben zelf geen EHBO voor baby’s en kinderen, dus ons kan je bij wijze van alles wijs maken. Toch vond mijn schoonvader het belangrijk om het meteen te delen. Zal wss wel een protocol op het vakantiepark zijn. Zit er dik in. Maar vond het toch ook wel iets om het hier te delen. En zo zie je maar dat niet iedereen het weet en dat je eigenlijk niet (meteen) 112 hoeft te bellen.
In geval van twijfel mag je die nog steeds bellen hoor. Eerste voorkeur is uiteraard huisartsenpost maar dit soort dingen gebeuren uiteraard altijd op een onmogelijke dag of tijdstip. Overigens in een handje/beentje zou ik me niet heel snel druk maken al ben ik net een arend dan, maar rondom of in neus/mond/keelgebied ben ik er iets radicaler in. Maar dat gold bij mn man ook met zn plotselinge peperallergie (nog nooit gehad in zn leven, voor t eerst 'romantisch uit eten' en om half 3 's nachts bij dr hap vandaan komen met t hele gezin omdat ie een stel botoxlippen had en een tinteling en lichte zwelling in zn tong, kleine meid vond t prachtig die nachttour) Blij om te zien dat ik niet de enige was die t niet gehad had bij ehbo ik was hoogzwanger dus had t zomaar vergeten kunnen zijn.
Je moet 112 bellen als het kind jonger is dan 3 jaar en meerdere steken heeft, Dan is de kans op shock groot. Of als het kind in de mond of keel is gestoken. Of als er sprake is van een heftige allergische reactie.
Jij jongste (onder de 1 jaar) is van de week door een bij gestoken. Met dit bericht in m’n achterhoofd heb ik de huisartsenpost gebeld. De assistente + de huisarts hadden er nog nooit van gehoord dat je dan gelijk de huisarts (of 112) moest bellen!! Zolang ze het niet benauwd krijgen, overal vlekken is er niks aan de hand.