Onze meiden gaan een kamer delen. Het lijkt erop dat Emma het leuk vind. Ze is enthousiast als we zeggen dat Julia binnenkort ook bij haar op de kamer komt slapen. (Wat ze er echt van vind moet nog blijken natuurlijk) Maar welke kinderen slapen ook op 1 kamer? Hoe hebben jullie dit aangepakt? allebei gelijk naar bed? Houden/maken ze elkaar wakker? Zo ja wat doen jullie eraan? Welke leeftijd is de baby naar de nieuwe kamer gegaan? Emma ligt in een peuterbed. Ze heeft een tentje op haar bed die ze helemaal mooi vind. Zo heeft ze ook een eigen plekje op de kamer. Julia komt in de ledikant. De ledikant hebben we vannacht op onze kamer gezet want de wieg gaat naar mijn schoonzus die snel een kleintje verwacht. Toen dachten we dan doen we Julia nu in de ledikant kijken of ze dat wil.
Mijn neefjes van 1 en 3 slapen samen en dat gaat naar zeggen prima, de kleine gaat eerder naar bed maar hij lijkt soms wel te wachten met echt te gaan slapen tot zijn grote broer ook komt.
we lezen Emma ook voor. Lijkt me dat Julia daar ook wakker van zou worden. Julia ligt nu wel een uur vroeger op bed als Emma misschien dat dat wel helpt.
ik ben ook benieuwd naar ervaringen wij verwachten een 3de kindje en dan moeten de jongens nu 1 en 3 ook op een kamer en ben ook benieuwd naar ervaringen hoe dat in zijn werk gaat hellaas dus geen ervaring voor jou
Mijn zoon en dochter slapen ook samen op een kamer. (dochter is 4 en zoon bijna 2) Toen hij 6 maanden was zijn ze samen op een kamer gegaan. Het gaat eigenlijk heel goed. Ze gaan al heel lang samen om 19.00 naar bed. Als hij of zij huilt worden ze ook niet wakker van elkaar. Op een enkele keer na dan. Het verbaasd mij altijd dat als bijv de 1 ziek of niet lekker is en veel huilt en wakker word de ander gewoon doorslaapt. Ze zijn het zo gewend.
Mijn zoontje van bijna 3 jaar en mijn dochtertje van bijna 4 maanden slapen ook samen op 1 kamer en dat gaat vanaf dag 1 super goed. Jayden is altijd een moeilijke slaper geweest en wij dachten dat het samen slapen ook problemen zou geven maar gelukkig gaat het allemaal goed. Kaylee is erg luidruchtig als ze inslaapt, kraaien/gieren/lachen noem maar op maar Jayden gaat zonder tegenreactie lief slapen. Wij hebben de bedjes naast elkaar staan met alleen een kleine loopruimte ertussen. Voordat Kaylee geboren werd hebben we wel een hele tijd steeds tegen Jayden gezegd dat zijn zusje bij hem op de kamer ging slapen en of hij dat leuk vond en in het begin zei hij steeds nee maar later vond hij het prachtig. We hebben hem er wel op voorbereid voor zover dat kon en hij het snapte. De kinderen gaan wel 's avonds "samen" naar bed. tussen 19:00 en 20:00 en dat gaat tot nu toe hartstikke goed.
@ linda en mama muisje Bedankt voor deze antwoorden. Ik ga ze dan wel samen op bed doen. Dat is wel makkelijker. We hebben een gehorig huis en een kleine overloop tussen onze kamer en die van Emma. als Julia huilt word Emma vaak ook niet wakker en andersom (Zal erger vinden als Julia wakker word van Emma omdat we Emma uit kunnen leggen dat ze weer kan slapen en dan doet ze dat ook. Julia leggen we dat ook uit maar voor een baby is dat wat moelijker begrijpen en soms moeilijker in slaap te krijgen weer) Soms word Emma wakker en roept ze naar ons. Dan gaat een van ons naar haar toe en gaat ze weer slapen. Emma bereiden we ook echt voor en ze is echt wel enthousiast erover. We wachten nog wel even. Julia moet gewens zijn aan de ledikant (afgelopen 2 nachten toen ze er voor het eerst in lag gingen heel goed gelukkig).
Ik heb zelf ervaring met samen op een kamer slapen, en het was super samen met m'n zusje! We schelen 2 jaar en hebben, voor zover ik weet altijd samen gelegen (tot ik uit huis ging natuurlijk ) Wat ik denk dat leuk is voor je oudste (als ze tenminste normaal ook later naar bed gaat): samen de kleine op bed leggen en dan op je eigen kamer voorlezen. Of voor beide dames voorlezen! Ook erg gezellig! Moet wel zeggen dat toen we ouder waren m'n zusje minder blij was met mij.. Ik wilde altijd graag m'n verhaal kwijt als we naar bed gingen, zij wilde gewoon lekker slapen, haha! (heeft m'n man nu nog last van!) Voor zover ik weet, zijn we ook altijd tegelijk naar bed gegaan, vond het helemaal geen probleem, ook al ben ik ouder, omdat het altijd al zo was. Veel succes en plezier voor de dames!!!!!
Mijn dochters van 1 en 3 slapen ook samen op een kamer. De jongste heeft tot ongeveer 5 maanden bij ons op de kamer geslapen. We zagen er nogal tegenop om haar bij de oudste te gaan leggen. Maar 's nachts gaat het vanaf het begin super. Ze worden niet wakker van elkaar. Als de één huilt, slaapt de ander lekker verder. De oudste gaat meestal een half uurtje na de jongste slapen, maar het komt ook voor dat ze tegelijkertijd naar bed gaan. Dat maakt eigenlijk geen verschil. Vorig jaar was er een periode dat de oudste niet naar bed wilde (driftbuitjes...), ook dat was geen probleem voor de jongste. Ze ging gewoon rustig slapen.
onze Emma(4) wilde niet meer alleen slapen. sinds kort slaapt Fleur (2,5) bij haar op haar kamertje. Het is niet zo groot en nu hebben we van hun flexabedden een stapelbed gemaakt en het gaat supergoed. Emma blijft eindelijk in bed en pasgeleden zat Fleur in het bovenste bed te kwekken naast Emma terwijl die sliep. 's Morgens klimt Emma uit bed en slaapt Fleur lekker door.
Mijn zoon en dochter slapen ook sinds een paar weken samen op de kamer. En het gaat boven verwachting super maar dan ook super goed! R. slaapt in een peuter bed en komt er nooit uit zichzelf uit. E. slaapt nu nog in een wiegje, maar van het weekend gaan we schilderen en behangen en dan zetten we ook het ledikant neer. Ze gaan op dezelfde tijd naar bed. Eerder hoorde ik R. altijd nog huilen of kletsen in bed, maar sinds E. er slaapt nooit meer. Hij gaat altijd zonder mopperen slapen. E. krijgt nog steeds een late fles, maar daar word R. nooit van wakker. We hebben zelfs de luxe dat ze beide tot een uur of 8 a 9 uit kunnen slapen! Ik denk dat het ook scheelt dat E. zonder mopperen in slaap valt en als ze moppert dan is het maar heel even. Heel soms kan ze niet in slaap komen, maar dan leggen we haar in de box beneden en dan is er niets aan de hand. Dan gaat ze gewoon na de late fles weer haar bedje in en dan slaapt ze heel erg goed. Sinds ze samen slapen, is het nog maar 1x (!!!) voor gekomen dat we er 's nachts een keer uit hoefden. En dat in 6 weken! Normaal was het voor R. zeker 1 a 2 keer in de week (en dat is nog niet veel, daar ben ik me zeker van bewust).
Dat kan antuurlijk ook. Julia gaat ook eerder omdat dat zo uitkomt met de voeding. Dan leggen we Julia daarna gelijk op bed zodat ze met een lekker vol buikje kan gaan slapen
Dat vind ik ook nog spannend trowuens. Julia word veel eerder wakker als Emma. Die leggen we dan nog even bij ons anders is het heel vroeg dag en dan gaat ze nog wel even slapen. Soms wil ze wat eerder eten. Maar het scheelt nu wel ongeveer 2 uur. emma gaat niet soms als ze heel vroeg wakker is nog even slapen maar niet lang. Hoop dat dat goed gaat komen.
Ik had eerder een keer een topic geopend hierover. Maar dan meer of er veel kinderen op 1 kamer sliepen en of dat werkte. Volgens mij had je toen ook gereageerd. Ik vind het dan ook super om te horen dat het zo goed gaat.
Ik denk dat dat een week of 2-3 geduurd heeft. Echt heel knap dat de jongste zich daar niet aan stoorde, ze was toen wel een stukje jonger. Ik denk een maand of 6-7 of zo. Maar ze houdt wel van wat entertainment in haar kamertje. Haha. Na een simpele aanpassing aan het slaapritueel van de oudste, waren de driftbuien van de baan. Op vakantie hadden ze allebei een eigen kamertje, maar dat vonden ze allebei maar niks. Vooral de jongste had toen moeite met in slaap vallen. Net alsof ze rustig wordt van de aanwezigheid van haar grote zus.... Ik hoop dat het bij jou net zo goed gaat als bij ons! Maar ik zou het gewoon proberen dadelijk. Ik heb de jongste trouwens ook laten wennen aan het ledikantje, maar dan door haar overdag daarin te laten slapen. Heel veel succes!
Onze kindjes liggen ook op 1 kamer en dit gaat best goed.de oudste slaapt altijd erg diep en wordt niet wakker van haar broertje, die zeker 3 keer per nacht ligt te gillen De jongste slaapt heel licht, dus als zijn zus een keer wakker wordt, is hij ook meteen wakker. Het scheelt dus enorm dat de oudste zo'n goede en vaste slaapster is, anders was het echt een drama geweest...
@minna dat is zeker fijn! En wat grappig dat ze nu helemaal niet meer apart wilden slapen. @debster gaat de jongste dan weer snel slapen? Julia word soms wakker. Ze mist de speen dan bijvoorbeeld. Dan kan ze best even huilen. Dan slaapt Emma door. Dat verbaasd me dan echt haha! Het is nl gehorig dus ze zou dat wel goed kunnen horen.