Graag wil ik tips van jullie. Sinds iets meer dan een week trekt mijn zoontje zich op. Eerste keer aan de bank, hij viel gelijk met zijn gezicht er tegen en gevolg was een bloedende mond. Sindsdien was het een paar dagen rustig maar gister en vandaag vond ik hem staand in bed. Doodeng want hij staat nog erg wankel op zijn benen. Nu wil hij zich overal aan optrekken, aan mij als ik zit of lig, aan de tv-meubel, aan tafel, de bank, in bed etc etc etc. Maar ik blijf dat beeld voor me zien dat hij zo met zijn gezichtje tegen de bank knalde en ben als de dood dat het weer gebeurt. Ik weet dat opgroeien met vallen en opstaan gaat maar dit vind ik echt eng omdat hij niet stevig kan staan. Hij kan wel een paar tellen staan maar hij laat dan zomaar een handje los of gooit ineens zijn hoofdje naar achter en knalt dan tegen hetgeen hij vasthield. Tips hoe ik hiermee moet omgaan? Behalve accepteren dat het erbij hoort. Tijdens het schrijven van dit bericht heb ik hem al 5 keer moeten redden' (trok zich op aan tafel en steeds aan de bank) maar durf hem niet zo te laten.
Misschien veel in de box laten oefenen? Met een dik kleed erin en niet te veel hard speelgoed, dan kan hij ook niet hard vallen. Helaas is het toch een kwestie dat hij moet oefenen om steviger te komen te staan.
Oh wij zitten ook in deze fase nu. Zoey trekt haarzelf ook aan alles op. Ze blijft alleen al wel lekker staan nu, maar ze komt dus niet meer naar beneden. Dan staat ze lekker in haar bedje voordat ze in slaap gaat vallen en dan moet je haar dus iedere keer neerleggen totdat ze zelf in slaap valt, want ze kan zelf niet naar beneden. Ik vind dit ook echt de fase van het klimmen. Ze klimt overal op en af. Soms valt ze daardoor ook wel eens. Gisteren ook. En ze glipt zo snel weg dat ik haar niet op kon vangen, met als resultaat een flinke dikke lip en een hele geschrokken Zoey en mama.
Rosao, sinds hij het kruipen heeft ontdekt wil hij niet langer dan 5 minuten in de box. Hij wil echt alleen maar op onderzoek uitgaan. Dat gaat dus helaas niet op. Banjabes, ohhhh precies zoals hier dus. Als ik hem neerleg gaat hij over alles en iedereen heen klimmen. Laatst vond ik hem bovenop de laptoptas (waar de laptop nog in zat). Nu kan ik niet meer rustig op de bank zitten want hij komt steeds naar me toe en gaat zich dan optrekken. Hij is nog zo fragiel!
Heeeeeeeel herkenbaar. De stand tot nu toe is: één bloedneus, één kapote lip en één kapote wenkbrauw + tig blauwe plekken overal. Het is toch gewoon de kwestie van veel laten oefenen en erbij zitten dan. Dat wankel op de benen staan is al gauw voorbij. En probeer hem ook aan overal te laten optrekken als jij erbij zit. Zo leert hij hoe die dat moet doen en ben jij erbij als ie even struikelt. Mijn zoontje is ook keihard gedonderd toen ie zich aan tafel optrok. En daarna had ik elke keer de neiging om hem daar weg te trekken. Maar hij heeft nu een paar keer geoefend en weet nu precies wat ie moet doen als ie zich aan tafel optrekt, of wanneer die een handje kan loslaten en wanneer niet. Heel veel geduld en zakjes en plijsters binnen handbereik
Ik schrok me ook telkens wezenloos als meisje weer eens flink onderuit ging toen ze zich net ging optrekken.. Ze zat onder de blauwe plekken en schrammen. Maar binnen een paar dagen had ze door hoe ze moest blijven staan dus ik denk dat je het gewoon even moet 'uitzitten'..