Voeden op leeftijd of gewicht?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Sweetness, 19 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sweetness

Sweetness Actief lid

9 apr 2007
    152
    0
    0
    Hoi,

Mijn zoontje is morgen 9 weken oud en weegt 5900 gram, aan de zware kant dus. Volgens de verpakking van Nutrilon mag hij vanaf 5 kilo 5 x 180/6. Volgens het CB is dit echter wel erg vroeg gezien zijn leeftijd omdat hij dan nu al op het maximum zit. Zij adviseren 150/5. Ik maak nu steeds 180/6 en giet er dan 20 ml uit zodat hij 180 drinkt. Dit gaat helemaal op. Hij slaapt alleen nog steeds niet helemaal door maar komt elke dag rond 5.00 uur, dit beschouw ik als ochtendvoeding en niet als nachtvoedig. Ik hoop natuurlijk dat hij straks rond 7.00 uur komt want 5.00 uur is wel erg vroeg. Zou hij om dit te bereiken dan toch overdag iets tekort komen. Zij schema ziet er ongeveer zo uit:

5.00 uur
    9.30 uur
    13.30 uur
    18.00 uur
    22.00 a 23.00 uur (meestal moeten we hem wakker maken)

Hoe doen jullie dit? Kijken jullie naar leeftijd of gewicht?

Gr. Susan

2. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    ik zou je kindje gewoon 180/6 volledig aan bieden dus 200 cc.
    Misschien heeft je kindje dan wel genoeg en slaapt dan smorgens wat langer uit.

Je moet doen waar jij je goed bij voelt het is jou kindje.
    Het CB geeft alleen advies.

3. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Met twee maanden voedde ik op leeftijd, het is nog erg jong. En tot 5 uur slapen is al hartstikke netjes hoor! Dat komt vanzelf wel goed, dit is officieel doorslapen!

4. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    O ja, als hij niet voldoende zou krijgen, zou je dat waarschijnlijk juist overdag merken, dat hij sneller voor zijn voedingen zou komen. Hij laat er nu netjes 4 uur tussen (en soms zelfs meer) dus je hoeft hem echt niet meer te geven...

5. adi

adi Niet meer actief

Ik zou een baby van 2 maanden ook geen liter voeding aanbieden, is echt te veel. En dat is ook het maximum wat hij tot 6 maanden mag hebben, dus je kunt dan ook niet verder opbouwen als ie nog groter wordt.

Je baby van 9 weken slaapt hartstikke goed voor een baby van 9 weken. Doorslapen komt vanzelf wel als hij er aan toe is. Bij meeste babys heeft dat niks met eten te maken, hun lichaam is nog niet ingesteld aan zolang slapen achter elkaar.

5 uur vind ik trouwens hartstikke netjes. Hier zijn ze 6 maanden en komen om uiterlijk 6 uur voor hun eerste fles.

6. Sweetness

Sweetness Actief lid

9 apr 2007
    152
    0
    0
    Jeetje, een mama van een drieling, wat bijzonder!

Ik ben een beetje verwend door mijn eerste kindje denk ik. Zij sliep met 5 weken al helemaal door en voor zover ik mij kan herinneren ging het opbouwen van de voeding ook helemaal vanzelf (ze is nog geen twee). Nu Wessel met 9 weken nog zo vroeg wakker wordt (want het is natuurlijk eigenlijk al ochtend) vroeg ik me af of hij tekort krijgt. Eigenlijk heb je ook wel gelijk....ik blijf denk ik maar gewoon lekker doen wat ik doe en stap pas over naar 180/6 als hij er korter tussen gaat laten.

7. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Volgens mij is het zelfs zo dat ze tot 3 maanden maximaal 900cc voeding per dag mogen hebben en vanaf 3 maanden 1000cc.

8. Meranou

Meranou Bekend lid

23 dec 2009
    543
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij keken niet naar leeftijd of gewicht maar voedden op verzoek. Eerst bv maar later ook de fles. Om half 11 wakker maken deden we niet en wachtten tot ze zelf kwamen. 19.00 de laatste fles en dan werd het meestal 3.00 á 4.00 weer. Die nacht fles werd steeds later en bij een week of 10 was het 7.00. Maart hier werd nooit zoveel gegeten. Ze hebben beiden de liter nooit gehaald.

Heeft je baby geen reflux? Dan willen ze ook zoveel drinken om de pijn weg te drinken....Je zou ook kunnen over kunnen stappen op voeding voor hongerige baby's.

9. Sweetness

Sweetness Actief lid

9 apr 2007
    152
    0
    0
    Hoi,

Ons kindje heeft inderdaad reflux, maar dan de verborgen versie, en krijgt daarom ook Nutriton door zijn voeding. Hierdoor is het spugen al een aantal weken voorbij en heeft hij ook geen pijn meer want hij is verder een heel ontspannen babietje. Hij drinkt in principe niet extreem veel maar gewoon volgens de richtlijn van zijn gewicht. Hij is alleen aan de zware kant dus vandaar mijn vraag of ik naar zijn gewicht moet kijken of naar zijn leeftijd. In principe voed ik ook op verzoek, behalve dan de laatste fles. Dit is ook het advies van het CB en van de voedingsdeskundige van Nutrilon, om hem wel wakker te maken, zodat hij uiteindelijk zal doorslapen. Ach....ik vind de nachtvoeding niet zo erg, zolang ik hem maar niet teveel voeding geef...

Bedankt voor jullie adviezen.

Gr. Susan

10. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Erg herkenbaar! Mijn dochtertje is nu 6,5 week en weegt 4945 gram. Zij dronk 5x150/5 en kwam dan 's nachts rond een uur of 4 voor een snackje van 90 ml.
    Op advies van het CB de laatste fles aan het ophogen naar 180/6.
    Zij zit vandaag op dit schema: 6.00-9.30-13.00-16.30 (hebben we 90ml gegeven, anders komen we helemaal niet uit!)-19.00-
    Hier dus nog geen 4 uur er tussen en het CB raadde idd aan om niet meteen alles op te hogen, omdat ze dan vanaf 3 maanden niks extra;s meer kunnen krijgen. Gaan dit proberen en eventueel steeds een fles ophogen of overgaan op Forte.

11. Sweetness

Sweetness Actief lid

9 apr 2007
    152
    0
    0
    Ja, irritant is dat he? Wessel kwam afgelopen nacht ook om 4.00 uur en daardoor 's ochtends om 9.00 uur. Hierdoor kwamen wij vandaag ook niet uit met de laatste voeding voor de nacht want die wil ik heel graag pas tegen 23.00 uur geven. Ik heb hem dus ook maar om 16.30 uur een half flesje gegeven om het zo een beetje te rekken. Wat een gegoochel he? Maar ja....je moet wat. Succes ermee!

12. novanne

novanne Niet meer actief

Inderdaad lastig.
    Ik heb ook een zoontje die alles opdrinkt (hij doet wel echt minimaal 20 minuten over de fles) en pas tevreden is met een flinke hoeveelheid. Hij is nu 2 maand, weegt 5kg en is 60 cm. Vrij lang dus.
    Op advies van CB met 1 maand al 5x165 cc (5s) gaan geven + een evt kleine nachtvoeding. Nu zit ook op het punt van ophogen. Geef de laatste fles nu 180+6.
    Julian slaapt regelmatig door maar is erg wisselvallig. Vaak laat hij er 2x 6 uur tussen zitten en geven we hem maar om 19, 12 a 1 uur 's nachts en weer om 7 uur (en om 11 en 15). Zo komen we wel telkens op 5flessen en geen echte nachtvoeding meer. En anders idd om een uur of 5 een klein flesje van 70 cc waar hij weer 2 uurtjes meer vooruit kan.
    Maar die 900cc gaat er hier oer dag al wel in.
    Van het cb begrepen dat die liter wel niet meer zo strikt wordt genomen. Dwz af en toe iets meer (bijv 1050 0f 1100 cc) per dag is niet erg.

13. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.663
    1.426
    113
    Ik kijk naar mijn ventje, hij had voor een aantal weken terug toch echt niet meer genoeg aan 150+5 dus zijn toen maar op gaan hogen en dat gaat prima, qua gewicht vonden ze het ook helemaal goed op het cb. En mocht hij er over een tijdje niet genoeg aan hebben dan gaan we voeding voor hongerige baby's geven.
    Het is opzich wel jammer dat er nu voorlopig niet meer opgehoogd kan maar nog iets meer als 1 maand en hij mag fruithapjes dus dan komt het allemaal wel goed ;).

Ik zou zeggen kijk naar je kindje en als hij het nodigt heeft dan gewoon doen maar laat hij genoeg tijd er tussen dan is het prima zo.

14. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Ik zou (als je dan toch wilt gaan voor óf gewicht óf leeftijd) gaan voor het gewicht. Wij hadden hetzelfde 'probleem' met Sam. Hij was al bijna tien pond en 60 cm met zijn geboorte en alle schema's konden meteen de prullenbak in.

Met 9 weken zaten wij volgens mij nog net op 6 voedingen, maar dat ging al heel snel naar 5. Wij hielden toen de volgende tijden aan: 8 uur - 11.30 uur - 15 uur - 18.30 uur - 22.00 uur. Meestal sliep Sam nog voor de laatste fles en moesten we hem wakker maken. Meestal rekten we dus zo lang voordat we zelf gingen slapen. Nou moet ik zeggen dat Sam 's nachts wel meteen al heel snel wilde doorslapen.

Veel succes en de belangrijkste tip is: luister naar je eigen gevoel. Vaak weet je het zelf het beste!

Liefs,
    Josien

15. Islah

Islah Niet meer actief

Om eerlijk te zijn heb ik nog nooit naar leeftijd gekeken, gewoon naar gewicht, én wat de behoefte is. Volgens de schema's zou m'n dochter al 200 ml mogen hebben (180 + 6) maar meer dan 165 per keer lukt echt niet.

Deel Deze Pagina