Baby 2 maanden slaapt zó slecht

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door mroos, 9 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mroos

mroos Niet meer actief

Pff, ik word er echt moedeloos van ondertussen.
    Mijn zoon van 8 weken slaapt slecht, eigenlijk al vanaf dat hij 2 weken is, hij komt moeilijk in slaap en als hij eenmaal in slaap is, is hij meestal ook na 20 minuten weer wakker. De keren dat hij overdag langer dan een uur achtereen slaapt in zijn bedje zijn zeldzaam. En écht, ik doe er naar mijn idee alles aan.

-Ik baker hem in, altijd, elk slaapje. Soms vraag ik me af of het wel zin heeft maar als ik hem niet inbaker dan komt hij helemaal niet in slaap

-Ik probeer voor zover mogelijk een ritme aan te houden (uit bed=drinken, dan knuffelen/spelen en weer terug naar bed)

- Ik beperk prikkels zoveel mogelijk, als ik naar buiten ga hangt er een doek voor de wandelwagen/maxi cosi, hij wordt weinig door anderen vastgehouden, er hangen geen dingen boven zijn bed, etc. Het enige waar ik niks aan kan doen is een rondlopende (vaak wat lawaaierige) peuter

- Ik ga naast hem zitten totdat hij slaapt, tot treurens toe, hand over zijn hoofdje, tussen zn oogjes wrijven. Hij komt dan licht in slaap en vaak na 5 minuten is hij weer wakker.

- Hij zit regelmatig in een draagzak of doek. Dan komt hij wel in diepe slaap en kan zo 2 uur slapen. In de auto valt hij overigens ook in slaap.

-De Fysio heft gekeken of er misschien iets in zijn nekje oid vastzat, dit was niet het geval.

Ondertussen zit hij met zijn 2 maanden en gewicht van ongeveer 7 kilo nog op 8-10 voedingen(borstvoeding). Dat vind ik opzich niet zo erg maar ik merk dat hij steeds slechter drinkt en ik denk dat dat komt omdat hij te moe is om lang en goed te drinken. Als hij namelijk wel goed geslapen heeft drinkt hij daarna ook veel meer en veel langer. DOor het ineffectieve drinken loopt mijn bv volgens mij ook terug.
    'S nachts slaapt hij wel van voeding tot voeding, maar dan max 2.5 en dat dan 2 keer, dus dat is echt niks.

Het is niet dat hij heel onrustig is, of veel huilt, hij ligt gewoon met open ogen in bed.

Ik zit er op dit moment lichtelijk doorheen. Heb ook nog een peuter aandacht te geven en kom zelf ook weinig aan goed slapen toe.
    Het idee dat ik over 4 weken weer aan de slag moet vind ik helemaal verschrikkelijk. Iemand tips? Herkenning?

2. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Misschien de manier van rust en regelmaat? Hier kon mijn dochter ook heel moeilijk slapen de eerste weken. Met 6 weken heb ik vaste eettijden (om de 3 uur) ingezet. Na het eten een uurtje wakker (eerst 'actief' samen spelen, even alleen spelen in de box, nog even knuffelen samen en dan merkte ik goed wanneer ze moe werd) en dan terug naar bed. De eerste tijd heb ik er echt fulltime bijgezeten. Ik wilde haar niet laten huilen maar ook niet steeds weer uit bed pakken. Dit duurde een paar dagen en langzaam werd de 'niet willen slapen' tijd korter en ging het steeds beter. Met een week of 8/9 kon ik haar weg leggen, knuffelen en ging ze nagenoeg meteen slapen (soms na een paar minuten nog een extra aai als ze wat bleef jengelen).
    Maar ik was dan de eerste weken ook zo; als ze net sliep en de 3 uur waren voorbij maakte ik haar wakker om toch weer hetzelfde riegeltje te gaan doen (dit hoefde maar enkele dagen, daarna sliep ze al ruim op tijd) zodat ze niet weer uit het ritme was als ze 'eindelijk sliep'.

3. Bloembloem

Bloembloem Bekend lid

21 okt 2010
    561
    2
    18
    Orthopedagoog
    Het is op zich niet bijzonder dat een baby van 8 weken slaapt zoals jij beschrijft. Waarom draag je hem niet meer in de draagdoek? Je kunt ook leren om hem bijvoorbeeld je rug te dragen, dan heb je je handen vrij!
    Als je je baby op de buik draagt (verticaal, front wrap cross carry -> youtube) heb je ook je handen aardig vrij, vind ik.

Ik heb mijn zoon de eerste 3 maanden eigenlijk alleen maar gedragen. Hij slaapt nu ook prima in bed.

4. cin1979

cin1979 VIP lid

26 jun 2008
    5.620
    0
    0
    Als hij in de doek wel slaapt zou ik die lekker gebruiken.
    Mijn zoontje heeft nooit goed geslapen in bed en doet dat nu nog niet. Als hij een uurtje in bed slaapt overdag is het al veel. In de doek doet hij dat nu ook niet meer, maar toen hij nog jonger was wel.

Sommige kindjes slapen gewoon moeilijker in en hebben minder en kortere slaapjes nodig. Ik heb zelfs eens aan onze kinderarts gevraagd of die korte slaapjes geen kwaad konden, maar volgens haar was het niet abnormaal. Hooguit kan het lastig zijn voor de papa en mama ;)

Deel Deze Pagina