mijn zoontje (8 maanden) is snot en snot verkouden. nu belde het kdv dat hij toch wat verhoging had(38,1/38,2) en weinig gegeten en geslapen had. het snot loopt letterlijk uit zijn neusje... nu gaat mijn man hem zo ophalen aangezien ik niet weg kan, maar ik vroeg mezelf af, wanneer moet je aan de bel trekken? ik weet dat ik hem luchtig moet kleden met slapen, veel drinken enz.. zetpil voor slapen gaan? maar wanneer is de koorts zo dat je aan de bel moet trekken?
Ik zou persoonlijk een beetje uitgaan van het gehele beeld. Zolang hij drinkt en de koorts/klachten wat zakken met een zetpil zou ik het even laten. Gaat hij slechter drinken en neemt de koorts alleen maar toe, kan je altijd ff bellen voor advies. Wat balen hè als die kleintjes iets mankeren. Maak me dan altijd meteen enorme zorgen!
ja echt he... ik ben vooral een beetje bang geworden omdat 3 kindjes in mijn omgeving het afgelopen half jaar flinke koorts stuipen hebben gehad en dat lijkt me echt zo akelig!!! ik kijk het gewoon even aan...
Hier alleen ooit gedaan bij de koortsstuip van de middelste. Vond het doodeng. Ze hebben bijv ook wel eens ruim 39 graden koorts gehad waarbij ze zich wel ellendig voelden, maar het na een dag of twee gewoon over was en ze in de tussentijd goed bleven drinken. Heb ik toen nooit de huisarts voor gebeld of iets. Hier nog wat tips ed: Koorts bij kinderen: Mijn kind heeft koorts | Thuisarts.nl En als je je nu echt veel zorgen gaat maken kun je altijd natuurlijk even bellen hoe of wat. Maar 38,1 of 2 vind ik niet echt schrikbarend. Zou het gewoon even aankijken..
Hoe ze zich gedragen is belangrijker dan de precieze waarde.. Als ze helemaal niks willen eten en drinken, dan mag je na een dagje wel aan de bel trekken. En als ze echt suf zijn direct bellen. Anders is het 3 dagen koorts (voor onze huisarts 38,5 en hoger) bij baby's. En als je een zetpil zou willen geven voor de pijn/ongemak (niet nodig voor koorts), dan moet je even blijven doseren, tot de nacht. Tijdens de dag loopt de koorts vaak hoger op, als je dan overdag een pilletje heeft kan het 's avonds uitschieten en een koortsstuip worden. Dus dan gewoon ook in de avond een pilletje en evt in de nacht nog even checken. vaak is het dan wel beter.. We hebben hier eens 40,3 gehad, en de huisartsenpost vond het nog niet hoog genoeg, hun grens was 41,7.. Ons jochie was verder ook redelijk (gezien de temp). Hij dronk nog wel wat, at was fruit, speelde eventjes, etc.. Dat was de dag erna ook over. Bleek de 6e ziekte te zijn..
Hier geeft de huisarts aan: na 3 dagen koorts bellen. Ze willen hier dan die kleintjes zien en even kijken of er niets anders aan de hand is.
mijn ha zei laatst: de 4e dag hoger dan 38,5 langskomen. of als je het niet vertrouwd! en idd kijken naar het algehele beed, is je kindje nog vrolijk of niet. sterkte!
Huisarts en kinderarts zeggen hier: vanaf 38,5 is het koorts, daaronder gewoon verhoging. De temperatuur zelf is trouwens minder belangrijk dan hoe je kind overkomt. Sommige kinderen hebben bijna 40 graden koorts, maar eten en spelen gewoon en slapen ook: dan hoef je dus niet zoveel, behalve rekening houden met kleding. En andere kinderen zijn bij 38,5 al doodziek. Wanneer je aan de bel trekt: *als je kind suf is/wordt (en dat betekent niet: duffig, maar: geen/moeilijk contact kunnen krijgen, echt afwezig zijn) *als koorts (dus boven 38,5 of je kind is bij lagere temp echt goed ziek) langer dan 3 dagen aanhoudt *als je kind geen plasluiers meer heeft, (goed op letten als je kind niet wil eten of drinken). Zetpil moet je alleen geven als je kind zodanig last heeft van de koorts dat het niet kan slapen of eten/drinken. Zolang ze wel slapen en wel eten/drinken (ook al is dat wat minder dan normaal), hoef je geen zetpil te geven en kun je het beste het lichaam z'n werk laten doen. Koorts is namelijk signaal dat het lijf aan het werk is en door dat te dempen met een zetpil, vertraag je het genezingsproces. Beterschap!
dank je wel! het is ook niet dat ik meteen de arts wilde bellen, want is niet ernstig maar omdat dit de eerste keer was ging ik denken wanneer moet ik eigenlijk actie ondernemen, als ik zelf koorts heb kruip ik gewoon in bed, maar met zon kleintje moet je het beter in de gate houden ivm uitdroging en stuipen.. dus dacht alvast wat info verzamelen
Helemaal eens aangevuld met: - als het kind in kwestie ouder is dan 3 maanden en natuurlijk moet je gewoon bellen als je als moeder denkt dat dat juist is.. het onderbuik gevoel van mama is de allerbelangste meter! Beterschap!