Mijn zoontje van 17 maanden jengelt/zeurt zoveel, dat er ik soms helemaal wanhopig van wordt. Hij is een vrolijk, nieuwsgierig en actief mannetje met een sterke eigen wil. Alles wil hij het liefst op zijn manier doen en het is een echte doorzetter. Bij het minste of geringste waar hij het niet mee eens is begint hij te jengelen. Natuurlijk krijgt hij echt niet altijd zijn zin. Maar ik begin me wel echt zorgen te maken over zijn gedrag... Wie heeft er tips hoe ik hiermee om kan gaan? Is het een fase? Hij kan ook nog niet echt praten.. zou het dan misschien minder worden? Alle tips zijn welkom!!
Onze uk is 13.5 maand maar klinkt als ons mannetje.hij probeert ook echt overal te helpen (erg lastig want helpen is het niet) ik laat hem dingen doen wat hij kan doen. Bij heel veel piepen/ boos dan zet ik hem uit die situatie of negeer het. Uk wil meer dan hij kan.door enthousiasme lukt het en zonder veel piepen. Afleiden helpt ook. Misschien ook proberen te luisteren wat hij zegt en op proberen te reageren. Ik lees verder mee
Hier ook zo eentje. Hij weet wat hij wil en als hij ervoor wil gaan begint hij te zeuren en te jengelen. Vaak slaat dit over in een driftbui. We proberen hem zoveel mogelijk te negeren met dit gedrag. De oudste van twee wil het ook vaak op zijn manier doen. Er tegenin gaan is oorlog creeeren. Ik laat hem vaak de kans om te proberen. Uiteindelijk draait het toch altijd op 'mama doen' uit. Als hij niet wil mee gaan vraag ik het hem nog een keer of twee, indien hij blijft weigeren zeg ik dat ik weg ben en dat hij ervoor heeft gekozen om hier te blijven. Als ik dan vertrek komt hij onmiddellijk na. Veel heeft er waarschijnlijk idd mee te maken dat hij nog niet kan praten. Probeer hem te begrijpen. Of een manier te zoeken waarop hij zich wel kan uitdrukken. Alternatieven voor het zeuren.
Volgens mij gewoon weer een fase. Ik zou doorgaan met wat je nu al doet, hem niet altijd zn zin geven en zo laten zien dat jengelen geen nut heeft. Verder het jengelen zelf zo min mogelijk aandacht geven. Als hij straks echt goed kan praten heb je een grote kans dat het jengelen over gaat (en hij met woorden gaat zeuren, haha ).
Dit zou ik zo geschreven kunnen hebben maar dan over mijn dochter. Sinds ze doorheeft dat ze een eigen wil heeft jengelt en zeurt ze ook enorm wanneer ze haar zin niet krijgt. Toevallig zat ik van de week nog te denken wat ik hiermee aan moest, ik begin me er onderhand ook wel zorgen om te maken. Het lijkt namelijk ook erger te worden. Als ik even geen tijd heb voor haar, of even niet kan pakken/geven wat ze wil dan is het hek van de dam. Hevige driftbuien zijn ook veel voorkomend de laatste tijd. Wat ik doe is haar, net als jij doet, niet altijd haar zin geven. Uiteindelijk zal ze het een keer gaan begrijpen lijkt mij. Dl kan ook nog niet echt praten wat voor veel frustratie zorgt omdat ik haar niet altijd begrijp. In combinatie met haar eigen wil is dit natuurlijk niet handig. Als ze gaat huilen of mopperen omdat ze haar zin niet krijgt negeer ik dat. Erop ingaan wakkert het alleen maar aan merk ik en dan blijft ze doorzeuren en aan m'n broek trekken. Als ik het negeer houdt ze vaak binnen 2 minuten op en gaat wat anders doen. En alles leg ik uit, waarom ik even niet kan helpen en wat ik aan het doen ben waardoor het niet gaat. Dit lijkt nu te gaan werken want ze accepteert sneller dat ik even geen tijd heb. Dit is idd een fase denk ik en mijn motto is: herhalen, herhalen, herhalen en dat keer 1000. Wat dat betreft denk ik dat je het prima aanpakt en ik zou ook vooral zo doorgaan. Uiteindelijk gaan ze het begrijpen.
Wat goed helpt hier is duidelijk benoemen wat je ziet, eat je gaat doen etc. Ook benoemen van ik weet dat je dat en dat wil, maar nu gaan we... Uit de situatie halen en afleiden.
Het is inderdaad een fase! Hier is hij daar (gelukkig!!!!) net uit. Oh wat vond ik dat gejengel vervelend. Het ging nergens over en was alleen jengelen om het jengelen.
Hier ook zo de laatste maanden. Als ze eenmaal ergens boos om is, dan blijft ze vaak nog 15 min boos om hetzelfde, ook al zijn we dan al heel ergens anders/verder. Ze blijft er echt in hangen, dus ik probeer haar als eerste wel af te leiden. Maar werkt dat niet, dan blijf ik op het gejengel, gehuil, gekrijs of gedrang herhalen "ik hoor je" "ik hoor je" en dat x20. Aandacht geven wil ik namelijk niet voor negatief gedrag, maar negeren vind ik ook niet fair. Ik word zelf ook niet graag genegeerd.
Jippie daar komt het leukste woord van de dag... FASE! Doodmoe werd ik er van. Ik herkende mijn eigen kind niet eens meer. Bij ZL kon ik maar 1 ding doen en dat is hem gewoon laten uitrazen. Ben je klaar met huilen? Nee? Ok ik ben hier als je klaar bent. Duurde dan even een paar minuten en dan was het ook goed. En NEE is hier gewoon NEE! Afleiden met iets anders heeft hier nooit gewerkt. De koppigheid heeft hij van mij