Veel hobbels en bobbels met de borstvoeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door LIX, 24 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LIX

LIX Fanatiek lid

16 aug 2010
    2.725
    6
    38
    Zorgsector
    Noord Holland
    Beste lactatiekundige,

Mijn dochter (17 dgn oud) en ik hebben al heel veel obstakels moeten overwinnen wat betreft de borstvoeding. Elke keer als ik denk dat we in een stijgende flow zitten komt er een volgende hindernis...

Net na de geboorte wilde ze niet aanhappen. Kort daarna werd duidelijk dat de placenta niet losliet en begon ik te vloeien. Ik moest daardoor naar de operatiekamer en mijn dochter werd aan mijn vriend gegeven.

Het was een super snelle en heftige bevalling (kind van bijna 5 kg en bevalling van 5 uur).

2 uur na de geboorte was ik terug op de afdeling, maar met 3 liter bloed minder. Aanleggen bleef een probleem. Ze wilde gewoon niet. Daarbij had ik 1 vlakke en 1 ingetrokken tepel. Dus het werd er niet makkelijker op.

In het zkh hebben ze de BV verkeerd begeleid. Ik heb in 24u maar 3 keer gekolfd en als ze hielpen met aanleggen werd het hoofd van mijn dochter vastgepakt, mijn borst werd vastgepakt en mijn tepel werd over haar mond gewreven om vervolgens haar hoofd snel en hard op mijn borst te duwen.
    Tepelhoedjes, haar foppen met slangetjes op mijn tepel e.d. had geen effect.

De eerste dagen werd ze gevoed dmv vingervoeden met donormelk. De dag na de bevalling mocht ik naar huis. Mijn melkproductie kwam niet op gang, dus ben ik ongeveer 48u na de bevalling begonnen met kolven (Medela Symphony). Ik kolfde iedere 2 uur. Met aanleggen zijn we gestopt omdat mijn dochter een aversie tegen de borst had ontwikkeld.
    Op dag 5 zijn we overgegaan op fles voeden omdat de hoeveelheid te groot werd voor vingervoeden.

Mijn dochter was erg gestressed en geprikkeld de eerste dagen, dat lijkt nu wat beter te zijn.

Op dag 7 was mijn productie redelijk op gang en op dag 8 is er een lactatiekundige gekomen. Deze dacht dat het tongriempje te kort was. Op dag 9 zou dat gekliefd worden. Dat was echter toch niet nodig. Ik werd doorverwezen naar een andere lactatiekundige.

Deze wilde toch gaan proberen te voeden met tepelhoedje en haleluja! Het lukte!!!

Afgesproken werd dat ik ging voeden met tepelhoedje, haar zou verzadigen met een flesje na en dat ik dan zou nakolven.
    Dit doe ik nu een week. Alleen de laatste en eerste voeding (+/- 23 à 24 u en +/- 5 à 6 uur) geef ik volledig met de fles en kolf ik volledig af.

Nu merk ik de afgelopen dagen dat de drinktechniek van mijn dochter achteruit gaat. Ze sabbelt meer en drinkt minder effectief. Ook valt ze vaak aan de borst in slaap.

Als ik haar dan probeer te verzadigen met de fles gaat dat erg moeizaam. Maar als ik haar dan in bed leg komt ze heel snel weer (soms al na een paar minuten) met hongersignalen.

Mijn vriend gaat per 1 december weer werken. Ik red het niet om dan in mn eentje en te borstvoeden en de fles te geven en nog na te kolven. Ik wil volhouden, want zowel ik als mijn vriend hebben heel veel allergiën en ik heb nu al zo veel geïnvesteerd....
    Ik wil dat het lukt, maar het is bijna niet vol te houden!

Wat moet ik doen als ze zo snel in slaap valt aan de borst en dan niet meer wil drinken maar dan wel weer na 5 minuten komt met honger? Ook als ik haar dan aanleg valt ze weer in slaap. Ook als ik de fles dan geef gaat het vaak moeizaam....

Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen....

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Alvast bedankt!

Inge

2. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Hoi lieve Inge,

Ik vind je verhaal zo complex dat ik vind dat je 1 van de 2 lactatiekundigen weer moet bellen. Waar jij het beste gevoel bij had. Als jouw probleem nog niet opgelost is, moet je haar gewoon opnieuw benaderen.

Sterkte meid! Het zijn wel flinke hobbels he?

Deel Deze Pagina