Baby 2 weken (2900 gr) wil meer voeding maar mag niet?? (randprematuur)

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door sundance11, 10 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sundance11

    sundance11 Actief lid

    24 jul 2011
    327
    0
    16
    Mijn zoontje van 2 weken is geboren met 37 weken. Hij woog 2880, nu na 2 weken zit hij op 2900 gr.

    Hij komt nog 8 x per dag en dan bied ik hem 60 cc aan. Hij hoeft maar 53 cc op te drinken volgens het schema, maar de laatste twee dagen is hij onrustig, komt s'nachts al om de 2,5 uur. En slaapt hierdoor ook onrustiger.
    Nu heb ik hem vanmiddag 75 aangeboden en die ging schoonleeg en ligt nu heerlijk te slapen.
    Is het erg als ik hem dat standaard aanbiedt, en dan kijken hoe hij erop reageert?
    Want om nou iedere keer te gaan rekken omdat hij honger heeft vind ik ook zo sneu.

    Ik hoop doordat hij dan wat meer krijgt we snel op 7 voedingen uitkomen...
     
  2. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.215
    2.844
    113
    Hier altijd een hongerlap gehad.
    Zat boven wat hij mocht
    Hij kreeg altijd de max wat hij mocht
    geloof 180×gewicht:aantal voedingen maar weet niet zeker of dat het rekensommetje was
     
  3. mammavanS

    mammavanS Lid

    7 jan 2015
    24
    0
    1
    mijn grootste bezigheid is mijn zoontje
    150×gewicht.
    75 is prima dan als je hem 6 voedingen kan geven als hij dat red want 150×2900÷6=72,500 afgerond 75 gewoon even kijken hoe hij het daarop doet
     
  4. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    De richtlijn is 150cc voeding per kg per 24 uur. Echter dat is 'gemiddeld', minimaal is 120cc en maximaal is 180 cc.

    Dus max is 180 x 2,9 = 522 cc per 24 uur.
    522 cc / 8 flesjes = 65 cc per fles.
    522 cc / 7 flesjes = 74,5 cc per fles

    6 flesjes lijkt mij voor nu iets te voorbarend.

    Hoe lang duurt de voeding nu?
    Een baby heeft 15-20 minuten nodig om verzadigd te raken. Een baby die wat meer honger heeft kan je beter iets langzamer laten drinken, dus 20 minuten. Als de voeding te kort duurt raken ze niet voldaan, hoeveel je ook geeft.
     
  5. adi

    adi Niet meer actief

    Richtlijn is tussen 120 en 180cc per kg gewicht per dag, met een gemiddelde van 150cc en een max van 1liter.

    Bij een baby van 2 weken zou ik het op minimaal 8 voedingen houden. Als hij vaker komt gewoon een kleinere voeding aanbieden, en dan dit compenseren tijdens een latere voeding.

    Wat je het beste kunt doen is:
    - uitrekenen hoeveel hij per dag mag hebben op basis van: 150cc en 180cc per kg;
    - hem een paar dagen zelf laten komen voor alle voedingen. Bied hem een flesje aan schrijf op hoeveel hij opdrinkt.
    - pak de fles met een kleinste speen [prematurenspeen], houd deze horizontaal vast, zet je baby zo rechtop mogelijk en laat hem werken voor de melk. Een voeding 'hoort' ongeveer 20-30min te duren
    - je zult een patroon ontdekken in de voedingen, op sommige momenten drinkt hij minder en soms wil ie juist vaker. Hier kun je dan op in spelen, zodat je aan zijn behoefte voldoet en tegelijk niet over de max heen gaat.

    overigens is dit een kleintje en moet het gewicht inhalen. Het hoort er zeker bij dat ie meer en vaker wil drinken.
     
  6. Kiekies

    Kiekies Fanatiek lid

    17 sep 2012
    2.264
    0
    0
    Leerling VIG
    Waar liefde is
    Ik heb beide kindjes meer gegeven omdat, vooral ons zoontje, bleef huilen en 3 uur tussen de voeding bij hem echt niet lukt. Onze kinderarts gaat uit van 170cc per kilo gewicht. Zodat je die 10cc naar 180cc als speling houd mochten ze meer honger hebben.
    Wat soms ook hielp was een kleine speen gebruiken en tussendoor laten boeren.
     
  7. daantjedubbel

    daantjedubbel Bekend lid

    2 apr 2014
    721
    0
    16
    Arnhem
    Mijn zoontje woog bij de geboorte 2800 gram en zat na een week al op 90/3. Ik geloof dat hij daardoor wel op 6 voedingen zat. Ze geven zelf aan wat ze nodig hebben. En anders kun je als ie tussendoor te snel weer komt een klein flesje geven, 30/1 bijv. Maar hou niet te hard vast aan die 150 cc per kilo lichaamsgewicht, das ook maar een gemiddelde.
     
  8. sundance11

    sundance11 Actief lid

    24 jul 2011
    327
    0
    16
    Bedankt voor de tips. Hij doet nu ongeveer 10 minuten over de voeding, ik denk zelf iets te snel.
    Ik zal de prematuren speen eens gaan proberen.

    Dat hij nog 8 x per 24 uur komt vind ik ook wel normaal, maar met 75 ml zit ik er dan wel ruim boven.
    Vannacht zat er soms ook maar 2,5 uur tussen. Door hem bij ons in bed te nemen kon ik het een uur rekken ( hij viel weer lekker in slaap).
    Ik zet hem al bij mij op schoot vrij recht op, die tip had ik al van de VK gekregen omdat hij eerst niet goed dronk. Maar de laatste dagen lijkt het wel of hij een inhaal slag maakt.

    Ik voed in principe op tijd ( overdag om de 3 uur, maar meestal is hij na die 3 uur ook al wakker en meld zich al. 's nachts laat ik hem zelf komen.
     
  9. daantjedubbel

    daantjedubbel Bekend lid

    2 apr 2014
    721
    0
    16
    Arnhem
    Mijn hongerlapje zit bijna 300 cc per dag boven de richtlijn van het cb :). Het zegt echt niets hoor.

    10 minuten is idd vrij vlot, welke fles/speen gebruik je nu? Ze hebben minstens 15 minuten nodig om aan hun zuigbehoefte te voldoen.

    Ik ben zelf geen voorstander van voeden op schema, zeker niet als ze zo klein zijn. Misschien kun je hem overdag wat meer laten leiden (voor zover je dat al niet doet).

    En die inhaalslag herken ik wel hoor, dat had die van mij rond die termijn ook. Misschien omdat ze zo licht waren bij de geboorte? :)
     
  10. sundance11

    sundance11 Actief lid

    24 jul 2011
    327
    0
    16
    Ik heb de dr brown fles en speen fase 1. Maar heb al de prematuren speen besteld.

    Ik voed deels op schema en deels op verzoek. Hij meld zich meestal wel om de drie uur overdag ( 7-10-13-16-19.00 uur. Vanaf 19.00 laat ik hem vrij komen. Maar dat is nu eigenlijk ook nog 22-01-04 uur.
     
  11. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    De kans bestaat dat als hij wel netjes 15-20 minuten over de fles doet het 'probleem' al over is.
     

Deel Deze Pagina