van2 weken fulltime kolven, baby weer aan de borst - vraagjes

Discussion in 'Borstvoeding' started by miepens, Apr 24, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. miepens

miepens Fanatiek lid

Nov 24, 2009
    1,160
    2
    0
    onderzoeker
    Limburg
    misschien een vreemde of moeilijke vraag, maar ik ben enorm onzeker.
    mijn dochter is nu ruim 3,5 week oud. ivm opstartproblemen ben ik na 1,5 week fulltime gaan kolven (zie ook eerder topic). Nu is ze de afgelopen weken flink gegroeid (in 2 weken ruim 500 gram) en heeft volgens mij ook weer kracht om uit mijn borst te drinken.
    ik kolfde de afgelopen dagen 6x per dag ( niet s nachts) en ik zat dan op 250, 110, 100, 90, 90, 80 cc. (beide borsten in totaal) en zij dronk 7x 80-90 cc. dus ik zou in principe genoeg voeding moeten hebben.
    vandaag ben ik dus weer begonnen met mijn borst aan te bieden. gelukkig neemt ze die wel, maar ik ben bang dat ze niet goed genoeg gaat drinken en dat mijn productie gaat afnemen.
    nu valt het me op dat ze al vrij snel tevreden is aan de borst. En als ik kolf, zie ik dat het grootste gedeelte van mijn melk al na 4 minuten uit de borst is. Kan ik er dan ook van uit gaan dat zij in een korte drinktijd (zeg 10 minuten) het grootste gedeelte al heeft gedronken?
    en hebben jullie eventueel tips om te gaan voeden (1 borst per keer? zodat die echt leeg gaat, of toch beide borsten aanbieden?)

2. Eefie2

Eefie2 Bekend lid

Jul 17, 2012
    804
    0
    0
    Ze kunnen inderdaad heel erg snel genoeg uit je borst halen. Mijn dochtertje heeft ook van kleins af aan heeeeel snel gedronken. Variërend van drie tot tien minuten ( even los van het clusteren natuurlijk) een baby is gewoon veel effectiever dan een kolf, het lijkt wel of ze er voor gemaakt zijn ;)
    Bv is een vraag en aanbod principe, dus als zij goed groeit, plast en tevreden is dan maakt het niet uit mocht je productie was minder worden. Als het te weinig is krikt ze het wel weer op. Wat je ook zou kunnen doen is na de voedingen nakolven, bouw je ook gelijk een voorraadje op!

3. Cream86

Cream86 Bekend lid

Feb 12, 2014
    864
    0
    0
    Grunn
    Hier na een tijd fulltime kolven.overgestapt op live voeden. Dochtertje is sowieso een hele snelle drinkster, de fles had ze ook in 5 minuten leeg als het aan haar lag. Aan de borst is ze vaak binnen 10 minuten echt klaar met drinken, maar soms blijft ze gerust nog een half uur door sabbelen.

Aan 1 borst had ze hier direct voldoende. Ze viel keidhard in slaap en zelfs als ik haar wat wakker maakte om de andere borst aan te bieden, ging ze gewoon verder slapen. Ik heb wel weer een paar dagen last van stuwing gehad.

Omdat ze zo kort drinkt meestal heeft ze vaak nog wel behoefte om op iets te sabbelen. Het maakt niet uit of dat een speen, een draagdoek, mijn vinger of haar handjes zijn, als ze maar ergens op sabbelt.

4. miepens

miepens Fanatiek lid

Nov 24, 2009
    1,160
    2
    0
    onderzoeker
    Limburg
    hoeveel tijd zat er dan tussen jullie voedingen. Met de flesjes afgekolfde moedermelk zat er meestal 2.45-4 uur tussen de voedingen. Nu (vandaag eerste ochtend dat ik de borst aan het geven ben) zit ze wel rond de 1-1,5 uur. (maar nu slaapt ze al bijna 2 uur.) Ze is wel erg onrustig geweest. Maar dat kan natuurlijk ook aan krampjes of andere zaken liggen. pfff... t maakt me wel onzeker. Maar goed, de aanhouder wint, zullen we maar denken.

5. Cream86

Cream86 Bekend lid

Feb 12, 2014
    864
    0
    0
    Grunn
    Ze zat hier eigenlijk altijd om de 3 uur. Vannacht was het 4,5 uur en daarna tot 2x toe na 2 uur. Zal wel een sprongetje zijn ofzo :)

Als je haar net weer aanlegt zal ze ook gaan regelen, sowieso is er rond de 3 weken een regeldag (of 2 ;) )

Als ze wanneer ze wakker is goed alert is en goed plast, dan is er niks om je zorgen over te maken, maar ik ken de onzerheid wel hoor! Toen ik haar net weer aanlegde ipv kolven vond ik het vervelend niet te kunnen meten hoeveel ze binnen krijgt. Ik ben toen naar het CB gegaan om haar daar te laten wegen. Op die manier heb je er meer zicht op :) Volgens het lijntje bij het cb komt ze te snel aan, dus het zal wel goed zitten met wat ze binnenkrijgt!

Share This Page