Ik kan niet slapen, ben zo bang! Heb een zoontje van exact 1 maand en hij is zo hard aan het hoesten, is gisteren begonnen heel af en toe, vandaag beetje meer maar nu hij in zijn bedje ligt stopt het bijna niet! Mijn gynaecoloog heeft me tijdens de zwangerschap geen vaccinatie aangeboden tegen kinkhoest en kan me niet herinneren of ik die gekregen heb bij de zwangerschap van m'n eerste zoontje, ik vermoed van niet! Nu heb ik zelf sinds enkele dagen enorme hoest, ben enorm hygiënisch en was 200x per dag m'n handen maar ons zoontje is nogal een huilertje en moet toch gemiddeld zo'n 10u met hem op m'n arm lopen allicht is er wel eens een bacterie tot bij hem gekomen vrees ik! Moet ik mij nu zorgen maken? Heb al verhalen gelezen van mensen die naar ka gaan, waarbij de diagnose een gewone bronchitis is maar achteraf toch kinkhoest bleek te zijn! Wil dit niet meemaken ik waak aan zijn bedje de hele nacht!! Ben zo bang!!
Kinkhoest wordt veroorzaakt door een bacterie (Bordetella pertussis). Iemand met kinkhoest kan de bacterie overdragen door niezen of hoesten. De kleine druppeltjes uit de mond of keel worden dan door anderen ingeademd. Na inademen van de bacterie (besmetting), duurt het één tot drie weken voordat u verkouden wordt. Daarna duurt het nog twee weken voor de echte kinkhoestbuien beginnen. Vanaf het begin van de verkoudheid tot ongeveer zes weken daarna kunt u de bacterie op anderen overdragen. De ziekte is dus al besmettelijk voordat de kenmerkende hoestbuien optreden. Dit heb ik voor je geknipt en geplakt van internet, als je rekent kan je kleintje het eigenlijk nog niet hebben. Vervelend is dat hoesten wel het houd je uit je slaap en je kleintje heeft er last van. Als je toch wilt weten wat het is ga morgen langs de HA misschien kan die je gerust stellen.
Kinkhoest is echt een ander soort hoest dan "gewoon" hoesten. dat is echt een gierende hoest waarbij je denkt dat je kind erin blijft en er niet meer uitkomt. Maar als je het echt niet vertrouwd kun je uiteraard altijd even langs de HA gaan
Ik zou wel even de huisarts na laten kijken. Zeker bij zo'n kleintje.. Maar de verkoudheid die hier heerst, die brengt ook een nare hoest met zich mee. Zelfs een paar kinderen die spugen van het hoesten. Is geen kinkhoest, maar misschien hebben jullie die verkoudheid ook te pakken..
De vaccinatie tegen kinkhoest start pas met 2 maanden en wordt herhaald met 3, 4 en 11 maanden. Als je nu bang bent dat hij dat heeft, zou ik naar de huisarts gaan. Maar zoals al gezegd wordt: er gaat momenteel een fikse verkoudheid met een naar hoestje rond. Zou er eerder van uit gaan dat hij dat heeft opgelopen. Dat voorkom je overigens niet door 200 keer je handen te wassen, die virussen verspreiden zich ook gewoon lekker door de lucht en daar doe je niets aan. Gelukkig ook maar, want vanaf dag 1 begint de grote klus om weerstand op te gaan bouwen door het lichaam zelf allerlei virussen te laten doorlopen. Nou hoef je het ook niet op te gaan zoeken natuurlijk, met zo'n jong babytje, maar 200 keer je handen wassen is wel erg overdreven en werkt juist de verkeerde kant op: je huid is je grootste afweerorgaan en door steeds handen te wassen breek je je huid af en dus je belangrijkste afweerorgaan ook...