Ik heb even wat frisse blikken nodig, want ik blijf in dubio. Mijn dochter van 2 jr en 3 mnd is een verlegen kind. Thuis het hoogste woord, maar elders en wanneer er andere mensen zijn, hangt ze enorm aan mijn man en ik. Het wisselt ook sterk bij wie ze is. Bij sommige bekenden komt ze gelijk los, bij andere moet ze steeds opnieuw weer even de kat uit de boom kijken. Nu gaat zij al vanaf haar 2de verjaardag naar de PSZ. Beetje vroeg maar hiertoe hebben wij besloten, omdat er in onze omgeving (familie, vrienden) zeer weinig kindjes zijn. Icm met haar verlegenheid/ eenkennigheid leek ons dat goed voor haar ontwikkeling. Nu was er geen plek op de locatie bij ons (letterlijk) aan de overkant. Dus ging zij naar een verder gelegen locatie (fietsen) en bleven we op de wachtlijst voor de locatie aan de overkant. (Het is namelijk 1 organisatie.) Zoals een beetje verwacht, went dochter moeilijk. Het gaat nu wel goed, maar het is nog altijd even huilen met het afscheid. De juf vindt het beter voor haar, om haar daar te laten, nu ze een beetje gewend is. Ze zit nu op een groep met 8 kinderen en 1 juf en zou gaan naar een groep met 16 kinderen met 1 juf en 1 juf in opleiding. Dat laatste wist ik niet, dat vertelden ze me nu pas. Ik wil mijn dochter niet tekort doen. Voor haar zou het makkelijker zijn om te blijven waar ze nu zit. Maar ik heb nog een kereltje van 9 maanden die ik mee moet slepen. En waar we ook aan moeten denken is dat we graag nog een derde kindje zouden willen krijgen binnen niet al te lange tijd. Alle 2 de zwangerschappen ben ik kotsmisselijk geweest tot ongeveer 5 maanden, dus daar ga ik nu ook maar van uit. Ik neig het meest om naar de juf te luisteren en haar daar te laten en zelf maar op mijn tanden te bijten wat betreft de logistiek, maar mijn man is nogal praktisch ingesteld en zegt dat je moet uitgaan van zekerheden. En de enige zekerheid in dit verhaal volgens hem, is dat dichterbij makkelijker is. Hij zegt dat je het ook zo kunt bekijken; aangezien dochter hier zo moeilijk went, het juist misschien wel aan deze locatie/juf/kindjes ligt en ze het voor hetzelfde geldt op de nieuwe locatie meer naar haar zin krijgt. Tja... Ik weet het even niet meer. Graag zou ik nog andere meningen willen horen.
Is het ver fietsen naar de peuterspeelzaal waar ze nu naartoe gaat? Mijn dochter moest ook heel erg wennen aan de nieuwe groep op de crèche, heeft echt maanden geduurd. Persoonlijk zou ik denken: laat je dochter daar lekker zitten. Als ze er is, dan heeft ze wel plezier? En is ze in goede doen als je haar weer ophaalt?
Ja het gaat nu best goed, op het afscheid na. Ze is nog erg op haar hoede, maar ze doet steeds meer mee volgens de juf. En wanneer ik haar ophaal, ziet ze er wel blij uit. Hoewel ze ook heel graag weer naar huis wil dan, wat denk ik redelijk normaal is. Het is niet heel ver fietsen hoor. Het enige horror scenario wat wel in mijn hoofd zit, is om (hopelijk)straks hetzij kotsmisselijk hetzij met een dikke buik, 2 kleine koters op de fiets te laden en door dit weer te moeten. Maar ja, je kan niet alles hebben he haha
gaat nummer 2 dalijk ook naar de peuterspeelzaal? overlappen ze elkaar in de tijd dat ze daar spelen of niet? dan zou ik we overstappen namelijk, anders moet je nog een paar jaar op de fiets daarheen... hoe ga je evt met 3 kinderen op de fiets naar de psz?
Ook iets om over na te denken: Kan ze jullie huis zien vanaf de pzs bij jullie in de buurt? Ze kent haar eigen huis, ben je niet bang dat ze dan graag naar huis wil als je huis/jou ziet. Persoonlijk denk ik dat je kindje nu nog prima went op de nieuwe pzs. Ze is degene waar ze nu op zit vast snel weer vergeten. PS ik snap helemaal waarom je haar al met 2 jaar naar de pzs doet. Hier zijn in de buurt en in de familie en vriendenclub geen andere kinderen. Toeval wil dat ik nu een baan heb en dat ze dus met 2 jaar naar de kdv is gegaan. Ze moest heeeeel erg wennen maar nu na 5 maanden zie ik hoe goed het voor haar is. Ze leert sociale vaardigheden die ik haar niet bij kan brengen (hoe kinderen onderling vanalles regelen). Zonder baan had ik ook gekozen voor pzs.
Als ik mijn zoontje ook vanaf 2 jaar naar de PSZ zou brengen (hoewel ik daar nog over twijfel zo jong; hij heeft tenslotte een zusje om mee te spelen), zouden ze elkaar een half jaar overlappen. Met 3 kindjes zou ik moeten gaan lopen. Op zich zou dat ook kunnen, maar met die kleine beentjes ben je wel even onderweg!
Doordat de PSZ in een soort hoek zit, kan ze ons huis net niet zien. Wij dachten idd eerst ook, dat ze waarschijnlijk wel vlot zou wennen, aangezien de werkwijze en dagindeling hetzelfde is. Alleen kreeg ik dus nu pas de informatie, dat ze daar grotere groepen hebben. Daardoor ging ik weer ernstig twijfelen. 16 kinderen in 1 lokaal is best veel. Dank voor je bemoedigende woorden! Het is lastig om zulke beslissingen te maken, omdat je niet weet hoe het uiteindelijk uitpakt. Konden we maar heel even spieken in de toekomst
Naar welke school wil je ze straks (waarschijnlijk) doen? Of zitten de psz-en bij jullie niet bij de basisscholen in? Want daar zou ik ook rekening mee houden.
Ja goed punt, daar zitten we ook aan te denken. De basisscholen zitten op dezelfde locaties idd. Waar ze nu zit, is een protestante basisschool en aan de overkant een openbare. Onze voorkeur gaat uit naar een openbare, puur omdat we niet gelovig zijn. Maar we moeten er nog gaan kijken natuurlijk. De open dag is ook ergens in maart. Maar ja, ik moet NU de beslissing maken om haar over te plaatsen of niet. Pff, als die juf er niet over begonnen was, was er niets aan de hand. Maar ze doen echt alsof het zeer onverstandig is om haar over te plaatsen.
Je moet je eerste gevoel volgen, das vaak het beste En ze went overal wel weer, maar inderdaad de groep is groter. Maar ze zal in haar leven vaker te maken krijgen met grote groepen vermoed ik.. Maar de vraag is meer, is ze daar nu al aan toe. Ik denk juist dat kindjes ook kunnen leren van 'moeilijkere' situaties. Ik zou dus zelf kiezen voor de PSZ om de hoek. Voor jezelf, voor je andere kind(eren) en omdat je man dat ook een goede keuze vind.
idd ik zou dan ook kiezen om over te stappen naar je psz om de hoek. als je straks met 3 kindjes moet gaan lopen ben je idd lang onderweg... misschien dat je oudste wel zal moeten wennen weer, misschien loopt ze er ook binnen en is het meteen goed... dat weet je natuurlijk nooit. maar ik ben meer van het praktische, en dat zou dus zo dicht mogelijk bij huis zijn, zeker met 3 kids dalijk
Zou je niet vervroegd op de scholen kunnen kijken als je het verhaal uitlegt? Het helpt haar straks bij het naar school gaan ook weer als ze al kindjes van de psz kent. Wij zijn ook niet gelovig, maar mijn dochtertje zit wel op een katholieke school. Daar wordt nog best veel aan het geloof gedaan, maar dat vind ik alleen maar goed. Weet niet of dat op een protestantse school nog meer is, maar heb het idee van wel. En verder zou ik ook voor het praktische gaan! Je moet nog minimaal 2 jaar + kind 2 en wie weet straks ook nog voor nr. 3! Mijn dochtertje (toen net 1) ging in september naar een ander kdv ivm sluiting, in januari ging haar zusje naar school, dus weg uit haar groep en in februari is ze overgegaan naar weer een ander kdv. Ook alleen uit praktisch oogpunt: nu zit ze in hetzelfde gebouw als de BSO van haar zusje. Dacht dat het veel te veel zou zijn maar ze vond het helemaal prima! En nu zit ze om de hoek van de basisschool en gaan vriendin uit de groep ook naar dezelfde school. Enige verschil is dat mijn dochtertje al vanaf 10 weken op het kdv zit, dus dat maakt het wennen wel wat makkelijker, denk ik.
Ik heb ondertussen ook mijn drukbezette nicht even rustig kunnen spreken; zelf moeder van 3 en werkt op een kinderdagverblijf en dit gesprek gaf voor mij de doorslag. We hebben de knoop definitief doorgehakt. Het overplaatsen laten we doorgaan. Bedankt voor het meedenken dames! Ik heb er echt wat aan gehad.