Hallo allemaal, Ik wil graag wat meer rust en regelmaat toepassen door en vaste volgorde aan te gaan houden van slapen en voeden. Ik vraag me alleen af hoe ik dit 's morgens het beste kan doen. Mijn zoon word om 5:30 wakker en krijgt dan de fles. Ik leg hem hierna altijd meteen weer terug in bed omdat het nog zo vroeg is. Hij slaapt dan meteen weer tot ongeveer 7:30. Het is dan nog te vroeg voor ze volgende fles want die zou hij om 9:30 weer moeten hebben. Maar het is geen optie om hem na zijn fles van 5:30 in bed te laten tot 9:30 zodat de volgorde van wakker worden- verschonen- voeden klopt. Zijn er meer moeders die hier ervaring mee hebben? Hoe zouden jullie dit doen? Moet ik dan toch om 5:30 met hem naar beneden gaan zodat hij na de voeding even in de box kan spelen en dus wat later weer naar bed gaat zodat hij wel weer slaapt tot 9:30?
Het gaat om de voorspelbaarheid voor je kindje. Als jij 's morgens steeds dezelfde volgorde aanhoudt in de dingen die je met hem doet, dan maakt het op zich niet uit dat de voeding dan later valt dan het wakkerworden. Dus bijvoorbeeld om 5.30 uur flesje en weer slapen, dan wakker worden, aankleden, knuffelen, spelen, flesje, even spelen en weer slapen. Daarna kan je wel de volgorde aanhouden wakker, voeden, spelen, slapen, wakker, etc. Dus als de volgorde in de ochtend anders is dan de rest van de dag, maar wel elke dag hetzelfde, dan is het prima. Ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd. Snap je het? Wij houden ook een vaste volgorde aan, alleen 's avonds was het wakker worden, douche of badje en daarna pas fles. Als we de fles eerst deden, dan kwam alles tijdens het badderen weer omhoog . Dus dit week af van de volgorde, maar het was wel elke avond hetzelfde, dus heel voorspelbaar.
Bedankt voor je reactie! En hoe doe jij het als je even de deur uit moet of wil gaan wandelen? Doe je dat dan in plaats van spelen in de box?
TO ik hoop niet dat je dit erg vind maar gebruik jouw vraag even om gelijk de mijne te stellen. Ik merk dat mijn dochter vaak een uur tot anderhalf uur slaapt. Als voorbeeld: 6:45 wakker, luier verschonen, flesje, even uitbuiken, boeren, knuffelen, spelen of in de box. Vaak binnen 60 tot 90 min wel weer moe dus dan om (vb) 8:00-8:15 weer naar bed. Volgende voedingstijd zou dan om 10:45 zijn maar vaak is ze al om 09:45 wel weer wakker. Is het dan eigenlijk zo dat ze daarmee aangeeft dat haar behoefte is om de drie uur eten te krijgen?
Mijn dochter is aanstaande dinsdag 5 maanden en krijgt kV 180-6. Op het KDV komt ze vaak om de drie tot 3,5 uur voor een voeding.
Mijn zoon is 7 weken dus hij speelt nog niet egt natuurlijk maar ik leg hem na de voeding wel even in de box en dan kijkt hij naar zijn mobiel
Ja met dat weggaan zat ik ook wel eens te rommelen. Ik ging dan wel weg met de wandelwagen als het slaaptijd was, want dan viel hij in de wagen in slaap. En als we thuiskwamen, dan liet ik hem gewoon de de wagen liggen in de gang . Toen sliep hij namelijk nog gewoon door tot de volgende voeding. Lesley, ik weet niet of jouw kindje meteen na slapen alweer honger heeft. Maar je kunt de volgorde ook gewoon aanpassen in de ochtend. Nogmaals, als het maar voorspelbaar is .