Mijn zoontje is deze week 2 maanden geworden. Hij krijgt volledig bv op verzoek, maar komt overdag meestal om de 3-4 u. Voorheen was dat hetzelfde snachts, maar nu merk ik dat hij aan het eind vd middag nu vaker een hele lange slaap doet. Zoals vandaag; was om 15 uur geleden de laatste voeding. En hij slaapt nog steeds.. (nu 20.30) laatst was het ook een keer van 20.00 tot 2 uur.. dat is een fijne tijd omdat dat meer richting de avond/nacht gaat en ik zelf ook gewoon vroeger naar bed kan gaan en wat uurtjes aaneengesloten kan slapen 🙄. Ik weet wel dat het er allemaal bij hoort die gebroken nachten, maar heeft iemand enig idee of en hoe ik dit een beetje zou kunnen sturen? Zodat hij die lange slaap meer in de avond gaat doen? Tussendoor wakker maken helpt vaak niet omdat hij dan zo chagie is en toch niet echt wil drinken, met als gevolg dat ik m dan weer moeilijk in slaap krijg.. terwijl ie dus wel moe is. Na een voeding val ik vaak niet direct in slaap. En ben zo 1,5u (incl voeding) wakker. Als het niet langer is. Als ik geluk heb slaap ik dan 1,5 of 2 uurtjes voordat meneer weer wakker wordt. Ben echt kapot, kan overdag ook niet even een uurtje pakken om ff te gaan liggen dus hoop op een goeie tip haha.
Ik heb die van mij toch in begin ook moeten wakker maken. Vond het belangrijk dat hij een dag en nacht ritme zou krijgen ondanks bv op verzoek. Hier was het maximaal 3,5 uur tussen 2 voediningen over dag, als hij niet zelf wakker werd dan maakte ik hem gewoon wakker. En ja soms werd hij chagie wakker en duurde het even, maar ze wennen er wel aan.
Hier helpt het ook om overdag strikt om de 3,5/4 uur voeding te geven. Ik maak onze dochter na max 4 uurtjes wakker. Ze doet nu haar lange slaap aan het begin van de avond tot halverwege de nacht (19u-4/5u)
Mijn zoon is ook twee maand, en maak ik overdag toch ook wakker na max 3u. Hij vindt het niet altijd leuk, maar het zal toch moeten. Wat misschien ook helpt is hem in een lichte kamer laten slapen overdag. En kijken naar zijn slaappatroon. Baby's maken meestal slaapcycli van ongeveer drie kwartier. Hou hem op het einde van zo'n cyclus in het oog. Begint hij wat te wriemelen en te bewegen, dan zit hij in zijn lichte slaap. Als je dan wat meer lawaai begint te maken, zijn voetjes wat kietelt etc, zal hij waarschijnlijk minder boos wakker worden dan wanneer je dat in zijn diepe slaap doet.
Klinkt alsof hij al vroeg aan de nacht begint! Hier ook bij zowel dochter als zoon 3a4 uur tussen de voeding overdag de max en slapen in het licht overdag. En vanaf 19 uur de nacht in, dochter heb ik nog een tijd wakker gemaakt om 23 uur maar bij m'n zoontje heb ik hem zelf laten komen en de slaaptijd schoof vanzelf op!
Ik zou hem toch ook wakker blijven maken. Lijkt alsof zijn dag nacht ritme nog niet helemaal goed is. Dat hij er sacherijnig van wordt ja jammer voor hem haha. Hij moet toch echt leren wat dag en nacht is en dat de nacht niet al om 15 uur begint. Dat komt vanzelf goed, in het begin zal hij idd niet veel drinken als je hem wakker maakt maar als je concecent vol blijft houden komt dat vanzelf. En na een uurtje of 19:00 uur als hij dan z'n voeding gehad heeft laat je hem weer zelf komen, wel zorgen dat hij rond die tijd een voeding gehad heeft dus stel hij heeft om 15:00 uur gehad voor het laatst maak je hem wakker om 19:00 uur en geef je hem de borst en dan daarna laat je hem slapen. Op verzoek is mooi maar leer hem wel eerst goed dag nacht ritme aan daar moet je ze toch echt even bij helpen. Wat ook kan is dat je zijn wakker-honger momentje mist! Babys slapen in een cyclus van z'n 40-50 minuten. Dan worden ze wakker/komen ze in een hele lichte slaap en dan pakken ze de volgende. Als hij in die wakker periode tekenen van honger vertoont maar niets krijgt denkt ie misschien wel agh laat maar ga wel verder slapen want er komt toch niets.. en dan na een paar van die cyclussen en wakker tussendoor heeft ie wel zoveel honger dat ie denkt ik ga het nu wel even laten weten! Ik zag laatst een filmpje ervan op internet. Daar vergeleken ze het met als je zelf op een terrasje zit. Je hebt trek/dorst dus je gaat zitten en je wacht en kijkt om je heen of je de ober ziet (signaal 1: Zoeken), als die je niet ziet ga je hem proberen te wenken (singaal 2: handje sabbelen), als die daar niet op reageert kan je proberen met wat meer geluid erbij, je gaat de ober roepen (singaal 3: Huilen) of je denk agh zoek het uit ik ga wel naar een ander terras en probeer het daar wel opnieuw (Baby valt in slaap ipv te gaan huilen). Kijk dus eens goed naar hem als hij ongeveer 40 minuten heeft geslapen wat hij doet. Zie je geen signalen van honger laat je hem, misschien na de 2de slaap cyclus heeft ie wel honger.. En anders gewoon uiterlijk na 4 uurtjes slaap wakker maken en dan idd wat iemand hier al zei probeer dat te doen in die overgang zodat je hem niet uit een diepe slaap haalt en dan misschien minder sacherijnig is.