Mijn zoontje is inmiddels 10 mnd en krijgt gemiddeld 4 voedingen, 5:00-12:00-19:30-21:30. Zijn schema verder is denk ik normaal. 7:30 brood en water. 9:30 fruit en water. 11:30 brood en bv. 15:30 fruit of soepstengel met water. 17:30 avondeten en beetje yoghurt. Nu is het zo dat ik hem na de middagvoeding slapend weg leg voor een slaap van drie uur. Hij slaapt al een aantal maanden 1 keer 3 uur! Met de voeding van 19:30 valt hij weer in slaap, maar zodra ik hem in bed leg is het krijsen! Hij is soms kei moe, maar slapen ho maar. We laten hem even huilen, dan heeft hij daarna vaak gepoept. Dus verschonen en terug, weeeer huilen. Soms is het dan nog even voeden en slapen maar! Of nog even naar beneden spelen in box en dan bv en slapend weer wegleggen. Nu wil ik de bv gaan afbouwen. Vind het mooi geweest en wil graag s avonds mijn vrijheid terug. Nu is het lastig om zo van huis te gaan. Maar vind het ook er spannend om te stoppen....nu krijg ik hem wel stil en slapend! Wie heeft deze ervaring ook of heeft tips??!!
Ervaring met afbouwen op deze leeftijd heb ik niet. Ik weet wel dat het rond deze leeftijd heel normaal is dat ze wat 'verknochter' aan de borst raken, en het vooral in de avond bij het slapengaan nodig hebben. Mijn ervaring is trouwens wel dat ze, als ze wat ouder worden, gemakkelijker in slaap vallen zonder borst als mama er niet is (maar er wel om vragen als je er wel bent...en die grijns als ze zo tegen e aanliggen om zich klaar te maken voor de nacht...onbetaalbaar...) Dus, als je eens in de avond weg wilt...gewoon gaan!
Wil je de hele bv afbouwen of alleen de in-slaap-val-voeding-voor-de-nacht? Je 'vrijheid terug' klinkt wel heel drastisch! Heb je een paar keer per week cursus of sport oid? Ik ging om en nabij een jaar weer sporten 's avonds. Het ging mijn man iets moeilijker af om ons kindje in bed te leggen, maar hij viel wel in slaap. Overigens gestopt met 's avonds sporten, want ik was er te moe voor.
Er zijn avonden bij dat ik lang boven ben, en dan uiteindelijk om 22:00 maar meteen naar bed ga als ik mijn zoontje slapend heb gekregen. Dat vind ik gewoon minder gezellig. En qua afbouwen....je hebt 9 mnd kolf recht. Dit is nu voorbij, aangezien ik mijn vakantie erop heb zitten. Dus morgen mag ik niet meer kolven in baas zijn tijd! En zelf heb ik maar 30 min middag pauze, dus dan wil ik niet kolven. Daarna wil ik langzaam de avond er ook af halen. Mijn oudste heb ik 8 mnd gevoed, dus ben nu extra trots!! Ik wil idd weer gaan sporten, dus vrijer zijn. En moet BV heb ik toch altijd het idee/gevoel onafscheidelijk te zijn van mijn zoontje. Kolven is namelijk niet voor mij weggelegd , alleen op werkdagen en uiterst nood!!
Jouw keuze, dus helemaal prima, was alleen benieuwd. Dat van dat kolven op je werk snap ik wel, alleen denk ik dat je binnenkort ook zonder kolven toe kan. Ik zou de ochtendvoeding en de middag-/avondvoeding er nog wel inhouden, je zoontje drinkt nu nog best vaak. Bovendien is het beter voor jezelf om rustig af te bouwen. Anders laat je je man een fles kolfmelk geven op de avond dat je gaat sporten. Heb je een beetje voorraad?
Heb twee diepvries lades vol.....ik kolf meer dan hij drinkt. En je voorstel om een fles te geven als ik weg ben is juist het probleem. Hij wilt perse via mij in slaap komen tijdens voeden!!! Heb paar maanden terug zelf hem gevoed voor ik wegging, maar dit moest eerder gebeuren dan normaal. Dus partner later nog fles gegeven omdat hij moe werd, maar hij ging echt niet slapen. Ik kon dus bij terugkomst meteen voeden en meneertje viel in slaap tijdens drinken en kon hem zo in bed leggen
Heel herkenbaar hoor! Ik heb nooit gekolfd en dus kon mijn man geen fles geven, dus was het koken, eten, voeden (soms lang!) en weg. Best hectisch allemaal. Ik ging dus laat sporten en was dan echt te moe. Heb ook geprobeerd niet te voeden (hij kreeg toen nog genoeg nachtvoedingen), maar dan ging hij wel lastiger slapen.
Ik herken dit helemaal! Dit vind ik toch wel één van de nadelen van het geven van BV. Mijn zoontje (van ruim 1 jaar) geniet ook nog erg van de borstvoeding. Ook ik kan er erg van genieten als ik zie hoe lekker hij bij mij ligt te drinken en er heerlijk rustig van wordt. Dus ook ik geniet er nog steeds van!! Maar wat ik wel een nadeel vind is dat hij echt niet zonder BV gaat slapen. Ik was gisteravond gezellig even op visite en op een gegeven moment belde mijn man mij om te vragen of ik naar huis wilde komen...de kleine was wakker geworden en wilde drinken. En mijn zoontje gaat echt niet zonder de BV gehad te hebben weer slapen, hoe moe hij ook is. Ik zoek dus ook echt naar oplossingen. Ik wil echt nog wel een tijd doorgaan met het geven van BV, maar dit is het enige wat ik niet zo prettig vind (ok, en de nachtvoedingen ). Want ik zit, als ik eens een keertje ergens op visite ben, altijd op hete kolen én ik vind het ook iets minder leuk dat ik altijd degene ben die mijn zoontje op bed legt aangezien mijn man het niet voor elkaar krijgt. Mijn zoontje blijft net zo lang wakker totdat hij de borst gehad heeft. Ik lees dus ook even met je mee in de hoop dat iemand hier dé gouden tip neerzet.
Hier heette de gouden tip: papa. Hij vond zijn eigen manier om de kinderen stil en in slaap te krijgen. En dat heeft hem echt wel tijd en moeite gekost, maar goed, het heeft ook tijd en moeite gekost om ze aan de borst te krijgen.
De factor 'tijd'. eerlijk waar. Als ik er nu niet ben, is het geen probleem. Dat komt ongeveer als ze goed kunnen communiceren. Mijn zoontje vraagt om borst als ik er ben, maar als ik er niet ben dan niet.
Veel kindjes hebben rond 10 maanden last van verlatingsangst, of ze nu borst of flesvoeding krijgen. Beide dochters hadden moeite met slapen rond die leeftijd. Probeer de leeftijdsfase van je kindje los te zien van borstvoeding geven. Ik herken je gevoel hoor, het kan soms beklemmend voelen. Als je het niet meer wil, zoek dan naar andere manieren en dan is papa onmisbaar. Ga sporten en laat je man of vriend maar even troosten. Succes
Dan heeft mijn zoontje vanaf 5maanden verlatingsangst...haha. Denk nu echt dat het mama honger is!! Twee avonden laten huilen, derde avond ging al beter. Ook als hij s avonds wakker wordt, laten huilen en troosten. De eerste nacht van 1:30 tot 3:00 huilen, uiteindelijk zonder borstvoeding in slaap gekregen!! Andere nachten normale tijd ( tussen 5:00 en 6:30). Dus denk dat ik het moest doorbreken. En wakker worden, niet willen slapen, huilen etc is niet altijd voeden!
Moet het dan echt zo bruut? Je kan je man toch ook een fles laten geven? Zoals je merkt ben ik tegen laten huilen, heb het nog nooit gedaan! Jouw kindje weet nu iig dat mama niet komt als hij huilt. Harde les voor een baby van 10 maanden.
Finn, weet je zeker dat het geen tanden zijn? of oorpijn ed?? en verlatingangst is wel iets waar je het beste op in kan gaan en je aanwezigheid afbouwen...tenminste die aanpak heeft hier altijd gewerkt...
Zowel bij pijn of (verlating)angst is het fijn als mama komt toch? Ik snap niet hoe je een bang kind of een kindje dat pijn heeft niet gaat troosten en 1,5 uur laat huilen! Even de borst en weer lekker slapen!
Er is verschil tussen huilen en huilen!! Hij heeft s avonds blijkbaar moeite om in slaap te komen. Het kost je wat trap lopen om telkens er na toe te gaan voor een aai/knuffel, maar het heeft wel geholpen!! En een kind van 10 maanden heeft echt niet telkens een troost borst nodig om in slaap te komen. Dit is gewoon gewenning. Het zal voor iedere ouder en kind anders zijn, maar ik ben blij dat ik heb doorgezet! het kost natuurlijk even moeite om hem te laten huilen, maar heeft wel effect! En ik heb weer avond waardoor ik zelf ook fijner op de bank zit en niet denk: ik kan niets doen want hij zal mij wel zo nodig hebben. Geeft erg veel rust moet ik zeggen. Maar nog maals voor ieder persoon verschillend!!!
finn, ik ben ook geen vorstander van troostborst ( met die leeftijd gaf ik ook geen bv meer) Maar een flesje kon hem niet boeien maar idd ik ga dan desnoods 1000x er heen...zodat hij wel weet dat ik er altijd voor hem ben, maaaar dat hij niet bang hoeft te zijn.. met die verlatingsangst bijv, dan moest ik eerst gewoon hem blijven aaien en dan ging hij slapen... dag erna kon ik al minder lang bij hem blijven, etc etc...maargoed je merkt idd zelf snel genoeg wat een goede aanpak is.. alleen met die leeftijd kan er nog veel aan de hand zijn met een kindje ( pijn, fases, sprongetjes, groeispurt dus ineens meer honger, tandjes) En wanneer mijn zoontje afwijkend gedrag vertoodne ( dus normaal was er geen probleem en ineeeens deed ie "raar" ) Dan bleek het toch zoiets te zijn, dus ik ben er altijd voorzichtig mee geweest te denken dat het zomaar gewenning was, maar als hij een reden heeft om gewend ergens aan te zijn, ja dan snap ik het wel
Hier kwam dat vanzelf, rond 1,5 volgens mij. Papa kon toen uitleggen dat ik even weg was en weer terug kwam. Ze kon toen s avonds ook zonodig zonder bv voor het slapen gaan. Overigens had ze hier alleen s avonds laat en s nachts de borst echt nodig om weer verder te kunnen slapen. In slaap drinken deed ze verder met 6 maand al niet meer, ze bleef dan wakker na de voeding.
Laten huilen doe ik ook niet aan. Ik vind het hier al verschrikkelijk dat ik het niet altijd kan voorkomen bij de jongste als ik niet gelijk bij haar kan zijn.