Hoi! Mijn zoontje woog toen ongeveer 8kg bij 64cm. Geboren met 4190. Hij had ook enorme fleshoefte. Ik weet zo even niet hoeveel hij kreeg, maar het consultatiebureau deed niet moeilijk, ze zeiden hooguit dat hij wel fors was. Vergeet niet dat zo'n groot beebje ook meer nodig heeft, dat is ons verteld. Met 3.5 mnd waren wij radeloos en zijn we voorzichtig begonnen met fruithapjes. Hij had het er echt aantoe. Ook dit ging er zo in haha. Opeens minderen ze echt wel, ik wilde er ook niet aan maar nu met 8/9 maanden sloeg het ineens om en wilde hij amper meer fles. De laatste dagen weer wat meer. Ik maak me er niet te druk om, ik zie dat hij nu stabiliseerd, de lengte ingaat en een stuk beter in zn fel zit. Lijkt me makkelijk praten van je geeft hem teveel..sta maar eens in jouw (en mijn) schoenen! Je geeft niet maar zo zoveel...als je alles geprobeerd hebt kun je soms niet anders. En als je beebje zich dan een stuk lekkerder voelt en daardoor weer beter slaapt... De ene baby is de andere niet. Aftanken zonder dat het nodig is komt natuurlijk niet goed. Maar ik denk niet dat dat het geval is bij jou lijkt me. Ik gaf de forte voeding met nutriton (en dan nog...hahah). Nu met 9 mnd weegt hij 12kg.
Het is op zich niet erg als een baby op +2 zit. Maar meer dan 5x200 moet je idd niet geven. Dan overvoed je hem. Verwacht niet dat hij opeens terugzakt naar gemiddeld, je baby is niet alleen zo groot alleen vanwege de voeding. Wellicht blijft hij op +2, kan maar zo, maar dan weet je in ieder geval dat je hem niet teveel voeding geeft. Zorg daarnaast hij lang genoeg over z'n fles doet en geef eventueel een speentje als hij ook na een fles zuigbehoefte heeft.
Klopt, kindjes die bv krijgen groeien gelijkmatiger zoals de natuur dat bedoeld heeft. Je mag dit om die reden onbeperkt geven (het kind bepaalt de hoeveelheid). Kindjes die fv krijgen groeien de eerste drie jaren harder maar vermoedelijk te hard. Zie ook dit artikel: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Al even bezig - Domme gansjes weten niet wat de normvoeding voor baby's is Dit is in principe hetzelfde als wat Rozemarijke zegt, ze groeien te hard met als gevaar dat ze dit gewicht opslaan en het er in een actievere periode niet afkrijgen. Misschien nog eens met consultatiebureau overleggen wat een goede oplossing is? Inderdaad misschien gauw beginnen met hapjes?
Oh ik zie dat de titel van dit artikel niet zo vriendelijk is, haha. Dit zijn absoluut niet mijn woorden hoor en ik bedoel daar ook niks mee! Ik geef zelf fv en weet hoe moeilijk het is!! Het artikel zelf is er wel respectvol over.
Ik durf nu even niet te zeggen wat mijn jongste woog met 3,5 maand, zou ik op moeten zoeken (ben op mijn werk). Hij woog met de geboorte 3760 gram en met 6 maanden (3 weken terug) 9100 (en een beetje) met 69,5cm. Hier volgt hij de plus 1 lijn, en netjes zijn eigen lijntje. Hij kreeg al vanaf een week of 8 180/6 vijf keer per dag. Ook mijn knul had erg trek en kwam vaak om de 2,5 a 3 uur al. Ik ben gewoon 210 water plus 6 schepjes gaan geven, waterig misschien maar hij drinkt het gewoon op...helemaal tot de laatste drup. Met 4 maand dacht ik te starten met bijvoeding, meteen kunnen staken ivm ontzettend veel krampjes. Zeg maar gerust krampem, gillen krijssen overstrekken..niet te doen.. Dus dikke 3 weken geleden begonnen met bij voeding, en een fles eraf gehaald, gaat nu prima. Ik zou hem gewoon meer water in de fles doen. En idd zorgen dat zijn zuigbehoefte bevredigd is.
bij bv groeien ze de eerste maanden heel hard en met 4 maanden gaat het opeens minder hard. Mijn oudste was lekker mollig en bolle wangen en toen ik stopte met de bv werd het meteen minder. Is nu graatmager helaas.
Wat ik niet zo goed snap is dat het advies in Engeland (waar ik woon) echt heel anders is. Hier zeggen ze dat je je baby moet voeden op verzoek (ook met flesvoeding) en dat babies precies weten wat ze nodig hebben. Wij geven dus wel iets meer dan een liter en 35 schepjes per dag. Soms drinkt ze alles op en soms ook niet. Op het pak wat wij hebben staat ook dat babies van 4-6 maanden 5 flessen per dag mogen met 7 schepjes en 210ml met water maar dat zijn richtlijnen natuurlijk. Zou de voeding bij ons anders zijn?
Dat bv baby`s harder groeien klopt ook wel. Maar mijn kids hun groei ging juist vanaf 4 mnd nog harder op de bv. Pas na 8 ging het net iets minder hard maar nog veel te hard. Ik hou het maar op erfelijk hihi. Alleen mijn meisje is een iel meisje maar dat heeft een medische achtergrond wat 21 feb word opgelost. Als het goed is komt ze daarna weer hard aan.
Ik heb difrax-flessen en daar staat naast de milliliters die wij hier als maat hebben, ook een engelse of amerikaanse verdeling op in oz. die niet gelijk loopt aan de milliliters. Dus kan me op basis daarvan voorstellen dat jullie voeding ook anders is.
Denk idd dat de voeding een andere samenstelling heeft dan. Wat betreft voeden op verzoek: dat mag in NL ook hoor! Maar je moet wel goed de signalen van je kindje weten te herkennen. Dus geen flesje geven omdat je honger verwart met zuigbehoefte of moeheid etc. En de max per 24 uur in de gaten houden.
Normaal zou ik zeggen: laat je niet gekmaken door het consultatiebureau. Maar je geeft wel echt structureel te veel fv. Met een hongerig of ontevreden kind kan het heel moeilijk zijn om je eraan te houden, ik weet er alles van. Maar het is wel heel belangrijk. Als het sporadisch voor komt is het niet zo erg. Maar het is vooral slecht voor de nieren. Misschien helpt het om een schepje minder voeding in een fles te doen. Hier werkt dat wel. Hier ook twee mollige baby's en nu is de oudste alweer op gewicht! Mijn man en ik waren ook allebei dikke baby's en zijn nu allebei slank. Succes!
Volgens mij, maar ja ik ben geen expert, komt hij idd teveel aan. Bij ons, bv kind, werd al gezegd dat E. teveel groeide in de eerste maand en toen kwam ze met een kg aan. Bij jullie komt hij met 2 kg aan in een maand. Dat is idd wel heel erg veel.
Lucas woog met vier maanden 6240 gram en was 65,2 cm lang. Hij krijgt ook kunstvoeding: 4X180 ml. en 6 schepjes. Dit is ook de aangeraden hoeveelheid volgens het consultatiebureau.