Ik snap eigenlijk nooit waarom men al voor de 6 maanden perse wilt beginnen met vast eten. Het kind zelf roept er echt niet om, volgens mij is het meer iets van de moeder (die niet kan wachten). Sharon, wat is precies de reden dat jij je kindje potjes geeft met 2,5 maand? Want ik snap dat niet.
Vroegah (10 jaat terug) gaf men met 3 maanden al potjes. Daar zijn ze vanaf gestapt ivm mogelijke allergien die de kinderen dan sneller kunnen krijgen. Kauw bewegingen is niks meer en niks minder als na apen wat mama en papa doen. Heel simpel het zelfde als dat ik Wendy al voor dr 2 maanden zover had dat als ik mn tong uit stak zij dat ook deed. En als je dan toch persee iets erbij wil geven. Doe dan wat pap in de fles. Zachtjes aan beginnen met rijstebloem. Vinden ze helemaal lekker (Wendy word sinds kort erg boos als dr fles op is) en krijgen ze toch wat extra's. Ik ben er mee begonnen in de hoop dat ze wat langer achter elkaar slaapt snachts. Dit ivm mn depressie die mogelijk makkelijker de kop op steekt als ik door dat ik snachts niet genoeg slaap, smorgens geneigt ben langer te blijven liggen. Als mijn dag nacht ritme blijft schommelen dan gaat t niet zo lekker met me op depressie gebied (werd de eerste tijd verholpen door de hormoontjes...maja ontzwangeren enzo) Maar zou ZEKER als er allergie in je familie voor komt erg geduldig zijn met bijvoeding en die 6 maanden netjes vol maken met alleen melk.
Daar ben ik het ook mee eens, Romy kreeg met 3 maanden haar eerste potje en nooit ergens last van gehad ze poept zelfs wat makkelijker dan dat ze deed. Ze ziet het alleen inderdaad niet als eten maar als speelgoed dat tegenwoordig best lekker smaakt! alleen ze snapt de beweging naar haar mond toe niet helemaal, dus het is vuilniszak over de wipper en lekker laten aanklooien, kleertjes kunnen daarna toch wel in de was dus een slabber heeft geen zin... En voeren heeft ook geen zin (want dat doe ik wel) maar ze pakt mn hand en neemt de besturing over en het resultaat is echt hilarisch Net een fruitmonster! Alleen ik geef nog wel een half potje per dag, geen hele. Ik ga vanaf 5 a 6 maanden pas een hele geven. en het vervangt ook nog geen fles, gewoon als extra tussendoor.
ik vind het onzin dat wat je zegt over dat dat meer aan de moeder ligt omdat ze niet kan wachten. rico had al HEEL DUIDELIJK meer behoefte aan vaster eter, en dat heb ik ook al een paar keer uitgelegd. nu ik het geef is ie minder moeilijk dan voorheen dus heb ik mijn gevoel gevolgd en het niet gedaan omdat ik zo zat te "springen" op lepelen
omdat hij geintereseerd kijkt naar alles wat je in je mond stopt daarnaast gaat hij veel smakken, en zo gauw ik m wat bijvoeding gaf, hij veel vrolijker en rustiger de dag doorkwam. snap je?
Tevens vindt ik dat JIJZELF je eigen kindje het beste kan! Net zoals anderen niet kunnen zeggen dat ze er NIET aan toe zouden kunnen zijn, ik vraag me altijd af hoe anderen dat kunnen weten? Niet ieder kindje is hetzelfde denk ik. Trouwens vroeger was het inderdaad anders en wij zijn toch ook groot geworden?! Volg je eigen gevoel!
inderdaad volg je eigen gevoel, wel er bij nadnken natuurlijk bij wat je de kleine voorzet.. Wij zijn voorbereid op een hongerig ventje, Ik had als baby met 10 weken! extra voeding nodig omdat ik simpelweg veel wakker was .. nieuwsgierig, sliep erg weinig maar was altijd vrolijk.. heb toen molenaarskindermeel in een fles gekregen, mijn moeder gaf bv, maar ik moest meer hebben, was aan het afvallen en huilen.. na opbouwen 2 flessen per dag erbij en het was goed, met 3 maanden at ik korsten brood en met 4 maanden 1 bakje fruit en 1 broodje! een hele. Ons ventje is nu in mijn buik net zo druk als ik dat was (de vk's vinden het ook een erg druk ventje)..ik merk nu dat hij s ochtend 1 uur slaapt en s middags ook iets van 1 a 2 uur verder is ie wakker...Als ik auto rijd is ie trouwens wel atijd heel rustig haha en papa was en is erg rustig dus we denken dat hij veel van mijn gedrag georven heb..maar ook pap had extra voeding nodig als baby.. Dat heeft wel te maken met zijn ziekte waardoor zijn lijf meer energie verbruikt. Maar we zijn voorbereid..Ik wil op verzoek bv geven, maar zodra(vanaf 2 a 3 maanden natuurlijk eerst de bv op gang brengen) ik merk dat het niet genoeg is gaat er rijstebloem of iets dergelijks bij een fles. Je hebt je moeder insticten niet voor niets gekregen, gewoon met nadenken die volgen..
Ze ontwikkelen speekselklieren en daarom gaan ze ook vaak met een knuisje of handje in hun mondje en maken ze smakbewegingen. Bijvoeding zou ik nog niet doen, kan je het beste mee beginnen als het zes maanden is. Word ook geadviseerd door CB
Logisch... die willen graag zo veel mogelijk van hun produkt verkopen Ik sluit me aan bij degenen die zeiden dat kauwbewegingen niet betekenen dat een kind aan ander eten toe is. 2½ maand is wel héél erg vroeg om al met potjes te beginnen... de darmpjes zijn daar nog lang niet aan toe. Vroeger was het anders, ja, maar de inzichten die er nu zijn waren er toen nog niet, anders hadden onze moeders het vast ook anders gedaan!
lieve schat mijn kindje is 4 maanden en geen 2.5 ja maar de nutricia voedingslijn gaat niet zeggen mee beginnen als dat niet verantwoord is dat weet ik zeker. enne het CB zegt wel meer! bijvoorbeeld dat er niks scheelde aan mijn baby, zo ook de CB ARTS! en dat ik beren op de weg zie! en GEEN rede tot verder onderzoek, nu 1 maand later had ik lak aan wat ze zeiden en dus verder onderzocht blijkt hij KISS te hebben, dus ze zoeken het maar uit met hun adviezen, ik doe wat ik denk dat goed is, en dat is OOK met 4 maanden proberen te kijken of hij een fruithapje kan hebben. mocht hij daarop reageren kan ik NOG stoppen en wachten, maar rico smakt naar meer en hij vind het heerlijk, (pap b.v.) en reageert er juist goed op. ook kindjes waarvan de fam. geen allergieeen hebben kunnen verkeerd reageren met 4 maanden op bijvoeding. en daarbij heb ik nergens last van kwa allergieen en mijn vriend ook niet. het is dat een paar neefjes en tantes het hebben
Ik zou sowieso wachten tot 6 maanden. Ik sluit me bij de andere dame's aan die dat zeggen. Het is bewezen dat het beter is om te wachten. Natuurlijk kan het goed gaan voor de 6 maanden, maar wat als ze wel een allergie hebben? Of verschrikkelijke krampen krijgen? Daar zit je dan met een gillende baby die pijn heeft, nee leuk zo vroeg beginnen met bijvoeden ... =;
vroeger toen ik nog baby was gaven ze fruit met 1.5 maanden en groente met 3. ik heb er volgens mijn moeder toch geen problemen mee gehad. enne ze verkopen niet voor niks 4+ voeding...tja
Idd gelukkig zijn ze van die adviesen afgestapt! Zo vroeg beginnen met de bijvoeding! Kijk eens hoeveel mensen met allergieen we nu hebben! En nee dat heeft vast niet te maken met dat zo vroeg beginnen met de bijvoeding ! Nee ik ben blij dat er tegenwoordig echt een hoop mensen zijn die gewoon wachten met de bijvoeding tot het lichaam van een kindje daar klaar voor is! Ja vreselijk he! Ik zelf (23 jaar) kreeg met 10-11 weken hapjes fruithap! Nouja fruithap? Dat moet wel moes geweest zijn, ik neem aan dat iets kauwen er toen nog niet bij was voor me! Maar ben hier echt niet trots op! Maar oke zo was dat 'vroeger'!
Cobravosje, ik loop/liep bij twee kinderartsen in twee verschillende ziekenhuizen .. beide vertelde ons het zelfde.... beter wachten tot ze 6 maanden is. cb heb ik ook niet mee maar met ka wel en de adviezen die ze ons geven/gaven volg ik op. gelukkig is vroeger nu niet meer en zijn ze een stuk wijzer geworden.... bv 20 jaar geleden zou mijn dochter dus nog steeds een scheef hoofd hebben .. nu kan het opgelost worden !
enne ze verkopen niet voor niks 4+ voeding...tja[/quote] Als er niet veel meer kinderen waren die vroeg aan bij voeding toe waren zouden ze inderdaad niet voeding voor kinderen verkopen van 4. We weten uiteindelijk allemaal wel wat het beste is voor onze kinderen. Goed als er kans bestaat dat er allegieen optreden zul je meer uitkijken moeten met wat je ze geeft. Maar zolang er geen rare reacties optreden zou ik zeggen laat Rico lekker pap eten en gewoon kijken naar een fruithapje waar echt niets aan toegevoegd is. (Mischien er zelf even voor naar de biologiesche winkel) En als hij reageerd zoals je zegt, dan is al gebleken dat hij het er dus duidelijk aan toe heeft. Sucses
Ik schrok wel van de eerste reaktie, hoppa meteen maar aan de bijvoeding! Wacht gewoon lekker tot 6 maanden, vooral omdat je over allergieen in de familie praat!