Ik heb een dochter van 2,5 jaar met giga slaapproblemen. In die zin, ze slaapt bijna niet en dat lijdt tot diverse problemen overdag zoals niet eten, steeds minder goed ontwikkelen en aldoor heel erg moe. We zijn daarvoor in slaaptherapie al een tijdje en nu blijkt ze waarschijnlijk bepaalde tekorten te hebben waardoor ze niet kan slapen. Met dit in mijn achterhoofd houdend, is mijn zoon nu 6 maanden. Tot 4,5 maand een perfecte slaper! Als baby sliep hij van voeding tot voeding en dat kende ik van mijn dochtertje niet, die sliep ook als baby praktisch nooit, dus ik had er ook veel vertrouwen in dat dit wel eens goed zou kunnen gaan. Met 2,5 maand zaten we al in een strak ritme van 3 slaapjes. De ochtend 1,5 uur, middag 2,5 uur en namiddag 45 minuten. 18.00 uur naar bed en dan slapen tot de volgende morgen 8.30 uur (wel 4x wakker voor voeding maar direct weer inslapen). Echt ongekend. En ineens... zo van de een op de andere dag is het een strijd. En dat begint smorgens al. Om 3.30/4.00 uur wordt hij wakker (daarvoor ook wel een paar keer maar slaapt direct weer verder) en hij kan zijn rust niet vinden. Hij ligt naast mij in de co-sleeper. Wat ik ook doe, aanleggen (bv), flesje geven (met bv), schudden, wiegen etc etc, het wil gewoon niet. Uiteindelijk heb ik hem dan meestal tegen 6 uur weer in slaap en is hij half 7 wakker. En hij is dan de hele dag door niet te genieten (moe denk ik). Steeds weer jammeren, niet meer kletsen.. niet weg kunnen leggen. Ondertussen onderneem ik tot een uur of 11 in de ochtend wel een stuk of 3 pogingen hem in slaap te krijgen (draagdoek/ bed/wandelwagen) en na heel veel huilen valt uit uit vermoeidheid rond half 11 in de ochtend in slaap, soms om 11 uur pas. Dan slaapt hij 20 minuten en is weer wakker. Nog steeds niet te genieten, blijft moe. Weer flesje geven, aanleggen, aanleggen, aanleggen, maar blijft jammeren. Weer 100 pogingen ondernemen om hem in slaap te krijgen, geen succes. Tegen 13.30 uur valt hij weer in slaap meestal. Na 20 minuten weer wakker... Soms als ik er dan een half uur bij blijf zitten zingen/wiegen/schudden wil het toeval wel eens dat hij dan per ongeluk nog eens 20 a 30 minuten slaapt, maar meer rek zit er niet in. En dan blijft hij de godsganze dag stront vervelend, want wat ik ook probeer, hij gaat niet meer slapen. Tegen 19.00 uur gaat hij naar bed voor zijn avondslaap en dat is het enige dat nog wel goed gaat. Van 19.00 uur tot 00.00 uur maakt hij een lange ruk zonder wakker worden. Maar hier tankt hij toch niet van bij? Wat kan ik doen om hem weer te laten slapen? Hij was zo'n heerlijke slaper en ineens is dat over... Mijn dochter zat met een maand of 9 al op 1 middagslaap omdat die nog minder sliep en ik daar nog veel drukker mee was (die sliep altijd maar 5 a 10 minuten zo'n 3x pd) Ik weet het gewoon even niet meer en ben heel bang dat hij zijn zus achterna gaat. Dat hij niet slaapt is tot daaraan toe, maar dat hij niet meer vrolijk is en zo ongeveer de hele dag huilt, dat vind ik echt niet leuk. We laten hem niet opnemen in het ziekenhuis, ik weet dat dit tot de mogelijkheden behoort, maar dat doen we niet. Zijn er nog tips van jullie uit?
Zou het niet tijd worden voor minder slaapjes op een dag? Ik weet niet zo goed meer hoe het bij mijn kinderen was met 6 maanden, maar mijn jongste heeft zo goed als nooit 3 slaapjes op een dag gedaan. Ik weet nog dat we met 10 maanden ten einde raad maar een strak schema hebben gehanteerd van 2 keer per dag 2 uur slapen, en toen ging het stukken beter. Hij is nu 1,5 en slaapt in de middag zo 3 uur achter elkaar, maar dan is het drama 's avonds en soms ook 's nachts. Dus we maken hem nu standaard na 1 a 1,5 uur wakker, en dan slaapt hij in de avond prima om 19.30 uur. Dus misschien afstappen van je schema, en je kindje bijvoorbeeld pas om 10 uur in bed leggen, en dan 's middags om 3 uur weer, zodat hij 's avonds op tijd weer kan slapen? Maar nogmaals, ik weet niet zo goed meer van mijn oudste 2 hoe dat ging op die leeftijd eigenlijk.
Mijn dochter is net 6 maanden en het enige wat constant is in haar slapen, zijn de nachten haha. Sinds een paar weken heeft ze overdag wat vaste slaapjes: 's ochtends 45 minuten, 's middags 1,5 uur en heel soms op de namiddag nog 45 minuten. Let je goed op zijn slaapsignalen? Het kan zijn dat hij gewoon nog niet moe is en dat er een slaapje komt te vervallen. Offe, tandjes op komst? Mijn dochter heeft er al 2, ik had al in de gaten dat ze er aan zaten te komen doordat ze overdag een nog groter potje maakte van het slapen. Heb je zijn oortjes ook al laten checken?
Dat dacht ik ook eerst. Tandjes/sprongetje? Maar nu al 1,5 maand verder en het wordt niet anders. Zo lang duurt dat toch niet? Dat is vaak toch een paar dagen endan heb je ook weer goede dagen? Hij heeft al 1,5 maand geen goede dag gehad.
Ik had met mijn dochter iets soortgelijks rond die leeftijd, bij haar was er wel een duidelijke oorzaak want we waren gestopt met inbakeren. Ik ben dat toen toch maar weer gaan doen uit wanhoop, niet meer met een slaapzak maar met een doek zodat het makkelijk loskomt. Dat in combinatie met een muziekje was de oplossing, toen kon ze haar rust weer vinden, daarvoor was het huilen en jammeren maar niet slapen terwijl ze doodmoe was.
Is het uitgesloten dat hij pijn heeft? Oortjes? Amandelen? tandjes? Al geprobeerd hem een zetpil te geven? Of gewoon jezelf te ontspannen en los laten dat hij moet gaan slapen en gewoon even gaan wandelen, dat hielp hier altijd als hij oververmoeid was. Zo beland je in een spiraal dat voor hem niet goed is maar zeker ook voor jou niet, dus gewoon alles drastisch gaan veranderen. En baby's voelen als beste aan als hen moeder gespannen of gestrest is en dat reflecteerd weer op hen.
Onze dochter slaapt nu meer dan dat ze met 6 maanden deed... Ze was toen zo goed als de hele dag wakker. Niet zo gek volgens ons, want ze sliep al heel jong de hele nacht door. Misschien proberen het 'moeten' wat los te laten? Sterkte!
Ik wil dat wel loslaten maar hij huilt nu de hele dag. In de auto, in de wandel wagen, in de draagzak. Ik ben er een beetje klaar mee. En ik snap niet dat mijn lieve slaapkop nu steeds wakker is. Ik dacht laatst ook al aan oorontstekingen ben naar de huisarts geweest. Alles na gekeken en alles zag er prima uit. We smeren al dentinox in zijn mondje, ik weet het gewoon niet meer. .
Precies hetzelfde verhaal hier!!! Ik zat vandaag ook te denken om een slaapje te laten vallen, maar dat lijkt me zo vroeg om naar 2 slaapjes te gaan en helemaal nu hij dus tukkies van 40 min doet. Wat hier wel klopt met bovenstaande; de tandjes! Net toen ik dacht, wat is er toch met je... Zoveel huilen en niet willen slapen en dan ook meerdere keren in de nacht wakker. Dus ik lkijk het ff aan hier. Lijkt me dat het niet goed is voor een baby van 6,5 maand om maar 1,5/2 uur oer dag te slapen.
Nee lijkt mij ook niet goed. 1,5 uur haalt hij net overdag. Ik overleg het anders ook wel ff met het cb
Mijn dochter is volgende week 6 maanden en is sinds 2 weken over op 2 slaapjes per dag. Ze vertikte het ineens haar laatste slaapje. Na veel moeite viel ze dan soms in slaap, maar was ze een kwartiertje later weer wakker. Toen ik haar niet meer op bed legde hiervoor ging het beter. De eerste paar dagen sliep ze vrij kort idd, ong 3 kwartier per slaapje, dus anderhalf uur op een dag. Na een paar dagen sliep ze langer. Nu slaapt ze 2x anderhalf uur. Snachts slaapt ze van half 9 tot half 9. Misschien moet je het even de tijd geven? Ik hoor van vriendinnen met kleine babys dat bij hun ook rond deze leeftijd het laatste slaapje eraf gaat!
Ik dacht ook aan 2 slaapjes, maar daar kom Ik ook echt niet aan nu. 2x 40 min en dan in de nacht ook nog eens geen 12 uur halen lijkt me niet goed. Wat dan wel.... Ik weet het op het moment ook ff niet. Hoop gewoon dat het weer een rot sprongetje is dat hij snel over is haha
Ik zou ook zeggen eigen kamer/ eigen bed. Dat zorgt voor meer rust en minder afleiding. Ik heb de babyfoon naast mij staan s'nachts en hoor dat mijn dochter soms s'nachts wakker wordt. Gaat ze liggen kletsen en speelt wat met haar knuffels. Maar valt altijd weer zelf in slaap, juist omdat er niet gereageerd wordt. Weet niet of je een vaste gewoonte hebt bij het naar bed brengen? Dat helpt hier ook. Bij bepaalde dingen die ik doe, dan weet ze gewoon dat ze naar bed gaat. Bij de eerste tekenen van slaap gaat ze naar boven. Slaapzak aan. (indien nodig schone luier), rolgordijn gedeeltelijk dicht, op haar zij (is dus een zijslaper) in bed, knuffeldoekje in haar hand en speen in haar mond, muziekje aan en ik ga de kamer uit. (deur dicht) Doordat ik altijd hetzelfde doe, waar ik ook ben is het voor al snel duidelijk dat het de bedoeling is dat ze gaat slapen.