Hoi hoi, Onze kleine meid is 3 maanden en heeft haar duim gevonden hier zijn we natuurlijk niet zo blij mee, blijkbaar heeft ze heel erg zuigbehoefte. Nu zitten we met een dilemma, laten we het zo doorgaan of gaan we voor een speen? Ik denk als we het zo door laten gaan dat het dan alleen maar meer aanwent om duim te zuigen. Een speen zijn we eigenlijk op tegen, onze eerste meid heeft gelukkig geen speen gehad dus ook nooit problemen gehad met af te leren of iets. Wat zouden jullie doen?
Wij waren blij met duimzuigen. Ook al is het niet goed voor het gebit en mogelijk ook belemmerend voor het praten... Maar na een korte tijd lukte het hem niet meer goed (hij was nog geen week oud), toen toch maar een speen gaan gebruiken. Tot een maand of 3, wilde hij het niet meer in bed. En nu wil hij 'm zo ook niet meer. Dus als je het niet wat vind, kun je een speen gebruiken, die kun je straks weer afnemen. Een duim niet. Maar ik denk dat als je kleintje het niet wat vind, dat ze vanzelf haar duim weer pakt. En tegenwoordig moeten ze toch allemaal een beugeltje..
Vanaf het begin zocht hij naar zijn duim en die had hij ook snel gevonden. Intussen is hij 2 jaar en probeer ik overdag er op te letten maar hij zit constant te duimen. Verder ook 's nachts maar daar kun je weinig aan doen. Ook zijn tanden staan al wat scheef, maar zijn hele gebit is niet echt recht. We gaat langzamerhand proberen om er overdag mee te stoppen maar dat zal echt niet meevallen vrees is. Maar als ze zo klein zijn is het niet tegen te houden. Een speen hebben ze hier nooit willen hebben.
Toen ik dat merkte bij onze meid, heb ik haar toch maar een speentje gegeven. Duimzuigen is volgens mij veel lastiger om af te leren.
Mijn zoontje duimt af en toe. Heb zo vaak speentje geprobeerd. Maar hij wil hem echt niet. Spuugt hij uit en kijkt vies. Dus nu maar af en toe zijn duim.
ik hoorde dat mijn ouders vroeger mijn duimpje afgeplakt hebben met luiertape heb het toen ook niet gedaan tot ik 4 jaar was toen begon ik toch weer en nu nog soms :S mijn oudste zoon heeft het ook n poosje gedaan als ie zn speen kwijt was maar toen hij n tandje kreeg kapte hij daamee .
Mijn voorkeur gaat ook uit naar een speentje, dat is veel makkelijker af te leren! Mijn dochter duimt ook, heb allerlei soorten speentjes geprobeerd, maar helaas... Gelukkig duimt ze alleen in bed, of vlak voor bedtijd.
Onze dochter heeft heel veel geduimd totdat ze een maand of vier was. Volgens huisarts was het beter om het af te leren omdat kindjes die duimen vaak door de mond ademen en zo dus vaak verkouden zijn.. Maarja speen wilde ze niet, bijna alle bekende merken geprobeerd. Uiteindelijk toch eentje gevonden die ze wel wilde (nuby) en toen stopte ze ermee en duimde ook niet meer.. Twee weken geleden is ze ziek geweest en kreeg ze tandjes en sindsdien hebben we weer een speen!
Mijn voorkeur gaat uit naar spenen. Mijn oudste duimt sinds 3 maanden.Ze is nu 5 en we krijgen haar er maar niet vanaf. Mijn jongste doet niets,maar dat is omdat ik haar bij iedere slaapbeurt(vanwege ergere eczeem,dan haar zus) sokjes om de handjes(om zichzelf tegen open krabben te beschermen)Maar ze heeft er nu ook steeds minder behoefte aan.
Wij waren en zijn erg blij met de duim. Ik vind een speen maar niks, met twee of drie jaar altijd gezeur om de speen weer af te leren. Onze dochter duimt alleen als ze moe is of in bed ligt en dit ook nog in combinatie met haar nijntje. Dit is dus echt nauwelijks. Laat ze allemaal maar zeuren over duimen slecht voor de tanden. Ik heb tot mijn 14e geduimt (ook wel weer extreem maar goed) en ik heb nooit een beugel gehad en een goed gebit.
Mijn oudste zoon duimt en het laatste wat ik doe is me daar druk om maken..... Goede verzekering afsluiten en dan op een dag een beugel erin. Ik geef les in groep 8 en tegenwoordig zitten al die kinderen in de steigers, dus ik weet niet of je dat kunt voorkomen.
Een speen moet je het kindje steeds gaan geven, maar een duimpje kan het altijd zelf vinden. Zo kan een kind zichzelf troosten (natuurlijk blijven papa en mama daarbij ook vaak nodig ) en dat geeft ze autonomie. En ik vindt het een rotgezicht, de hele tijd zo'n speen in de mond. Ook als ze de zuigbehoefte niet hebben, zit die speen daar steeds. Want waar laat zo'n kind die speen anders? Als het duimt en geen zuigbehoefte heeft, gaat het duimpje weer uit de mond. Overigens heeft onze dochter ook een speen gehad, en op het KDV heeft ze er nog steeds 1 (thuis zuigt ze liever op onze pink). Ik ben er niet tegen, hoor. Een zuigbehoefte is ook een behoefte van het kind. Wat lees ik? Het duimpje afplakken met luiertape? Wreed!! (Ik snap dat het heel wat jaren geleden is, maar toch...)
Ons zoontje sabbelt op zijn middel en ringvingers als ie moe is,dat in combi met zijn konijn,eigenlijk al gelijk vanaf zijn geboorte(toen nog zonder konijn)Echt het laatste waar ik me zorgen om maak,vind het zowiezo makkelijker dan een speentje,heb t wel geprobeerd maar hij hoeft em gewoon niet nou prima toch. Heb zelf trouwens geduimd tot m'n 21(schaam,niet in het openbaar hoor maar als ik heel moe was en ging inslapen ging het gewoon vanzelf)en nooit een beugel nodig gehad.
Het heeft volgens mij beide zijn voor en nadelen. Een speen is makkelijker af te leren dan een duim lijkt mij... Maar een speen moet je in het begin iedere keer geven. Een duim is wat dat betreft handig want die is zo te vinden maar als je het wil afleren lijkt me dat best pittig want je kan de duim niet wegnemen... Ons meisje neigde in het begin heel erg naar de duim maar heeft nu toch de speen. Ach voor nu maakt het me niet uit maar ik wil het denk ik wel met 1 jaar gaan afbouwen want soms zie je kinderen van 3 nog met een speen en sorry... Dat vind ik geen gezicht!
Dat vind ik dus ook geen gezicht!Dat ze em dan willen om te gaan slapen of om te troosten dat is prima.Maar een kindje van 3 met een speenkoord die 90% van de tijd die speen erin heeft zitten snap ik niet zo.
Eens..!! En over de duim afplakken.. tja, sneu..! Helemaal te lezen dat er later (en nu dus nog!!) geduimd wordt. Helpt dus niets!
Gewoon lekker laten duimen dat geeft een troost daar kan de speen niet tegen op. Mijn bijde kinderen hebben niet geduimt maar als ze dat hadden gewilt had ik daar geen problemen mee gehad. Ik zelf heb geduimt tot me 15de en van de een op de andere dag was ik er van af. Gaf me altijd en veilig gevoel dat duimen en over die gebitten nou mijn tanden staan gewoon precies goed en zonder beugel het zegt dus niet altijd is.
Ik ben zelfs blij dat onze uk zijn duim en vingers heeft ontdekt! Ik ga me daar ook echt niet druk om maken hoor (slaap er zowiezo zelf al beter door ) Ik heb vroeger ook geduimt (met 2 vingers) En ik heb het tot mijn 10e gedaan ofzo. En tja... ik moest een beugel, maar wie tegenwoordig niet. Over het afleren? Wie dan leeft... die dan zorgt? Of zoiets?
Onze uk begon ook met duimen bij een maand of 3, erg schattig! Hij weigerde eerderaltijd een speen (gelukkig). Maar toen hij een maand of 7 was hield het duimen ineens ook weer op! Sindsdien geen duim en geen speen, ideaal! Dus ja zo kan het ook. Maar lekker laten duimen hoor, heeft ze altijd bij de hand, ipv 's nachts er weer uit moeten voor de speen die zoek is... Ik duimde vroeger zelf ook tot m'n 10de ofzo, maar nooit problemen gehad.
ik zie het probleem eigenlijk niet zo. het is toch juist goed dat ze vaardigheden bijleren.onze jongste heeft ook een tijd op zijn vingers gesabbeld en is daar zelf spontaan weer mee gestopt toen hij nog niet eens 2 was. ik weet niet eens meer wanneer precies. je kunt ook een probleem maken voordat het er is. wie zegt dat jou kind tot zijn 5 blijft duimen.buiten dat heb ik liever de duim dan de speen.