Momenteel kan ik amper zelf de trap op en af lopen laat staan als ik ook nog een dreumes van +13kilo beet heb. Mijn vriend heeft rugklachten en die mag op dit moment ook niet zoveel. Team kreupel zeg maar N loopt zelf de trap op maar nu zou het op dit moment behoorlijk handig zijn als meneer ook zelf naar beneden ging. Uiteraard lopen wij er dan voor. Maar hoe leer je dit? Dochter ging deed dit ineens en hebben wij het nooit hoeven leren. Ik ga nu met hem op schoot op me kont de trap af. Maar ook dit doet enorm veel pijn. Achteruit durft ie niet en op zijn kont lijkt ie niet te begrijpen. Wat zijn de opties?
In het begin vinden ze het nog erg spannend om voorwaarts de trap af te gaan omdat ze dan in het diepe kijken. Je kan het aanleren door achterstevoren naar beneden te laten lopen door vast te houden bij de middel en de voetjes te begeleiden naar de volgende trede. Dit heeft wat oefening en vertrouwen nodig van je kindje maar vaak pakken ze het dan wel snel op. Het is echt oefenen, oefenen en nog meer oefenen. Je kan bijvoorbeeld beginnen op de onderste treden en dan steeds hoger gaan, dit maakt het ook beter behapbaar voor ze. Ze moeten er vertrouwen in krijgen en kunnen dan als ze nog klein zijn de treden vasthouden en als ze wat groter zijn de trapleuning.
Ik heb het met mijn dochter geoefend op de trap van Ikea, lekker groot en breed. Ik ging bovenaan naast haar zitten en deed het voor, ze had het gauw door toen maar ze was iets ouder, 2 denk ik. We hebben thuis geen trap dus vandaar zo laat. Ze had toen nog wel moeite soms met andere trappen, bochten en zo, maar ze begreep het principe. Ik zie het daar trouwens wel meer ouders oefenen met hun kind; als je het op een stille dinsdagmorgen of zo doet sta je niet al te erg voor schut
Wij leerden ons zoontje omdraaien bij de trap boven. Hij draait dan om, gaat op zn knietjes zitten, schuift naar de trap en laat zn voetjes eraf glijden. Zo gaat hij stapje voor stapje naar beneden. Misschien gewoon even oefenen? Hier ging het ook niet in 1 keer, nu wel.
Mijn vriend mag dit weekend met hem gaan oefenen. Achterstevoren is dus het handigste. Hopelijk snapt ie het snel
Hier wilde zoon echt niet achterstevoren of op de billen. Die stapte liever gewoon aan de hand. Tot een paar maand geleden hij opeens zelf op z’n billen naar beneden kwam. Geen idee waar hij dat vandaan had en geleerd had.
Matras naar beneden, net als in home alone.. Mijn dochter deed het vanzelf met 9mnd. Staan , squatten tot de billen op de trap, voetjes tree lager en weer staan. Eigenlijk super handig en gecontroleerd
Wij derde hem met om te zitten, voeten 1 tree verder en dan de billen. Tot hij bedacht dat glijden sneller ging Toen moest hij gaan staan, 1 hand aan de leuning en mij een hand geven. Ik ging achterstevoren van de trap.ging goed zo