Hoi meiden, Ik heb een vraag over de "laatste voeding" waar ik vaker over lees. En over ons schema. Is de laatste voeding een voeding die op een vast tijdstip wordt gegeven? Of gewoon de voeding voor de nachtvoeding? Want ons laatste voeding kan ook pas om half 1 's nachts komen...en dan 3/4 uur later de nachtvoeding. Of is het de bedoeling om zeg om 23.00 elke avond de laatste voeding te geven? Maar hoe bereik je dit dan? Stel dat hij dus net om half tien een voeding heeft gehad...? Hier zit er namelijk - ons mannetje is 5 weken - nog totaal geen ritme in qua voedingstijden. Vorige week woog hij 4600 gram en op 7 voedingen van 90+3. We mochten dit ophogen naar 120+4. Dit hebben we gedaan maar nu vraagt hij 's ochtends en 's avonds om meer dus krijgt hij 120+4 plus 30+1. Daar lijkt hij nu zeer tevreden mee maar hij zit nog steeds op 7 voedingen! Wanneer laat hij een fles vallen? Moeten we dit sturen of op zijn beloop laten gaan? Bedankt!
Veel mensen geven standaard rond 23 uur een voeding als late avondfles. Zij maken hun kindje wakker voor die voeding, ongeacht of er wel of niet op verzoek wordt gevoed. Meestal is dit ook het advies van het cb. Echter, het hoeft niet. Als het bij jullie zo goed gaat en jullie dit prettig vinden dan hou je het zo. Over de aantal flessen, dat kan je vooraf niets over zeggen. Mijn jongste heeft eerst heel wisselend gedronken, in de kraam week moesten we opletten dat hij genoeg dronk. Toen is hij naar 8 flessen gegaan en heel langzaam naar 7. Pas tegen de 14 weken ging hij naar 6 flessen, overdag nog steeds om de 3 uur en toen ging het ineens heel hard. Met ruim 4 maand sliep hij de gehele nacht (12 uur) door. Accepteren is het toverwoord. Als je kindje kan doorslapen gaat hij dit vanzelf doen.
Bedankt voor je antwoord! Ik heb het niet van het CB meegekregen over de laatste voeding op een vast tijdstip. Wij zijn vanuit borstvoeding gewoon verder op verzoek gaan voeden. Het lijkt me wel wat om uit te proberen. Iemand een idee hoe ik dit kan aanpakken? Rekken is hij niet gewent en wil ik ook niet doen omdat hij gewent is om meteen na het wakker worden te eten. Maar als hij dus bijv. net 21.30 een fles heeft gehad hoeveel geef ik hem dan om 23.00? Accepteren wil ik ook wel hoor als dat zou mogen maar ons is verteld dat hij niet meer dan 900 ml mag hebben en met die extra hoeveelheden voedingen die hij bovenop de 120+4 cc krijgt zitten we daar wel overheen. Wat ik ook gek vind is dat hij met 90+1 veel meer tevreden leek al die tijd en nu net een paar dagen met 120 vraagt hij dus NOG meer. En dan is de vraag; accepteren of sturen zodat hij niet teveel voeding binnenkrijgt.
Hier tot 6 weken totaal geen ritme, elke dag liep anders betreft de voedingen. Rond 6 weken ben ik begonnen met elke dag zelfde tijdstip beginnen: half acht. Had ze net flesje op kreeg ze klein beetje en vanaf dan tellen. Had ze vroeg in de nacht gehad dan kreeg ze normale fles. Hierdoor kwam ze savonds uit op 22:30/23:00 en eigenlijk direct al snachts rond 5 uur. Binnen 2 weken sliep ze door tot 7 uur, half acht, met uitzondering naar 8 uur. ow en ze kreeg hierdoor af en toe te veel eigenlijk. Maar dat was van korte duur. Ze zat dus op 6 voedingen, waarvan wel 6 grote. Maar omdat ze al snel snachts later kwam werd de eerste ochtendfles kleiner totdat ze naar 5 voedingen kon. De voeding van 23:00 uur komt ze niet zelf maar die geven we half slapend; ze slaapt direct weer verder.
Ik zou mijn kindje niet wakker maken voor de laatste voeding. Bij onze zoon nooit gedaan en nu bij mijn dochter (5 weken) ook niet. Wel geprobeerd maar ze reageren er niet goed op. Ze komen dan in de nacht juist heel vaak. Maar sommige kindjes zullen er wel goed op reageren dat moet je uitvogelen. Hier ook nog totaal geen ritme, de ene dag komt ze netjes om de 3/ 4 uur en snachts om de 5 uur en de andere dag komt ze om de 2/ 3 uur (dan drinkt ze ook minder per fles) Vaak rond 19:00 nog een fles en dan gaat mevrouw een lange ruk slapen (4 a 5 uur) Dus dan komt ze ergens rond 00:00/ 01:00 en dan 3/ 4 uur later weer. Uit ervaring met mijn zoon weet ik dat, dit vanzelf wel beter word.