Mijn zoon heeft twee hele lieve juffen op het kdv. Hij zit vanaf dat hij 4 maanden oud was op zijn groep. De ene juf kent hij al vanaf het begin, de andere sinds een jaar. Vooral met de tweede juf heeft hij een hele goede band (zegt deze juf zelf ook, hij is een beetje haar lieveling). Nu kreeg ik vorige week het slechte nieuws te horen dat beide juffen per 1 september worden overgeplaatst naar een andere groep op hetzelfde kdv. Zoonlief krijgt dan 2 nieuwe juffen. Nu zit ik me af te vragen of ik mijn zoon moet laten meeverhuizen met zijn juffen, naar die nieuwe groep. Het gaat om een periode van 3,5 maand, want daarna gaat hij naar de basisschool. Eerst dacht ik: die 3,5 maand redt hij wel met 2 nieuwe leidsters. Maar ik zou het eigenlijk toch heel erg jammer vinden als hij zijn kdv 'carriere' afsluit met andere juffen. Bovendien denk ik ook dat het misschien goed is als hij alvast aan nieuwe kinderen went op een andere groep (en dan wel in de veiligheid van zijn vertrouwde leidsters). Maar zijn beste vriendje blijft wel op de oude groep, dus die raakt hij dan kwijt... Wat zouden jullie doen: hem op de oude groep bij zijn vriendje laten met nieuwe leidsters, of hem mee laten verhuizen naar de nieuwe groep met zijn vertrouwde juffen?
Lastige keuze. Hangt ook van je kind af den kik. Mijn jochie was meer gehecht aan zijn vriendjes dan aan de leidster. Dus ik had hem op de groep gelaten. Bij mijn zoontje hebben ze de leidsters een paar keer her verdeeld. Eigenlijk vond ik dat juist wel verfrissend. Bij de laatste wisseling (bij 3,5 jaar) kreeg hij een leidster, die echt wat meer op gedrag en ontwikkeling lette, of een basisschool-juf manier. Daar heeft hij een hoop extra van geleerd. Zowel qua sociale omgang, als met vaardigheden. Elke leidster heeft andere kwaliteiten, het is wel wennen elke keer, maar dat hoeft niet verkeerd te zijn..
Die juf waar mijn zoon zo'n band mee heeft, is zo'n juf die jij beschrijft. Ze heeft heel lang op een psz gewerkt, en die insteek past ze nu op het kdv toe. Ze doet veel meer met de kinderen dan de andere juffen, knutselen, zingen etc. Ze is ook meer bezig met 'opvoeden' dan de anderen. Maar je hebt gelijk: ik moet kijken naar wat het beste voor hem is, en wat hij het leukste vindt; zijn vriendje of zijn juf. Ik ben daar alleen nog niet uit. Stomme overplaatsingen...waarom doen ze dat dan ook :x
Hier was het ook raar. Want de type groepen bleven bijna hetzelfde, en de leidsters ook. Nog steeds geen idee waarom. Bij ons was het dus positief, maar dat is dan ook geluk.. Mijn jochie speelde veel met zijn vriendjes en vriendinnetje. Ook slaapje ging hij met zijn vriendinnetje op 1 kamer en lagen ze een uur of 2 samen te keten. Slaap hadden ze niet nodig, maar zo hadden ze een hoop lol. Die leidster was niet alleen met hem bezig, maar ook met anderen. Misschien wel meer, omdat die meer brutaal waren. Dus die band was er wel, maar effectief gezien was hij meer uren met zijn vriendjes dan met de leidster bezig..
ik zou hem op z'n oude groep laten. het is nog maar 3,5 maand en lijkt me ook niet echt leuk voor hem dat hij bij de kinderen weg gehaald wordt die hij kent. binnenkort naar de basisschool en dan ziet hij weeeer nieuwe kinderen waar hij aan moet wennen. op school komt het trouwens ook vaak voor dat ze andere leerkrachten krijgen. invallers en zowiezo bijna elk jaar een nieuwe als hij naar andere klas gaat. dus nee, zou hem laten zitten.