Onze kleine man is bijna 6 maanden. Aangezien we midden in de bible belt wonen hebben we een oproep voor extra bmr vaccinatie gekregen. Nu weet ik dat de effectiviteit 76% bij vaccinatie rond 6 maanden. Maar wat ik me afvraag (ik kan namelijk niet echt een eenduidig antwoord vinden). Vaccinatie is geen garantie op volledige bescherming en ik weet dus dat dit percentage nog lager ligt bij kinderen rond zes maanden. Maar mocht het toch zo zijn dat een ingeënt kindje van 6 maanden de mazelen krijgt, verloopt dit dan (altijd) milder, omdat kindje toch enige antistoffen heeft opgebouwd door vaccinatie?
Lijkt mij dat daarvoor hetzelfde geldt als bij kinderen die bij 14 maanden gevaccineerd zijn en daarna toch nog de mazelen krijgen: dan doorloop je doorgaans een mildere variant.
Ja, dat denk ik logisch gezien ook. Maar ik ben een beetje in de war van de percentages. Ze beschrijven: bij kindjes van 14 maanden is effectiviteit 95% en bij kindjes van 6 maanden 76%. Geeft het percentage dus aan dat die kindjes het helemaal niet (kunnen) krijgen? En als ze het dus wel krijgen (5% - 24%) dat het dan altijd milder verloopt?
Volgens mij gaan die percentages over de opbouw van antistoffen. Of je het dan krijgt, hangt natuurlijk niet alleen van de antistoffen af, maar ook van de vraag of je met het virus in aanraking komt. Of je 'm milder doorloopt, zal afhangen van de vraag hoeveel antistoffen je hebt opgebouwd uiteindelijk. Als dat niks is, zul je alsnog normaal de mazelen krijgen, neem ik aan.