Hallo allemaal, Zijn er hier moeders die 40uur werken en hoe bevalt dat? Ik heb een manneke van 8+ maanden en werkte 32 uur (dit vond ik prima te doen) door bezuinigingen is mijn contract helaas niet verlengd. Nu heb ik dus echt op letterlijk alles wat ik in mijn gebied tegen kwam gesolliciteerd, maar het meeste is toch echt voor 40uur en guess what?! Uitgenodigd om op gesprek te komen, bij een baan voor 40uur haha. Het lijkt me echt een geweldige baan, veel uitdaging en ik kan er veel leren. Maar is het te redden met een baby van 8 maanden? Graag jullie reacties! Hartelijke groet,
Ik zou zelf dat nooit doeb maar er zijn genoeg mensen die dat hebben. Ik zou niet willen missen haar dagen lang en maar 2 uurtjes per dag zien Ik werk zelfstandig dus is goed te doen. Als ze naar kdv gaat mis ik haar ontzettend en als ze thuis is is ook soms "omg ik plak je achter begang"
Heeeel veel papa's werken full-time. Bij mama's zou het ineens ongebruikelijk zijn? Dat vind ik altijd wel apart. Je kan altijd nog onderhandelen he, over 32 of 36 uur? Minder wordt waarschijnlijk lastig. Maar ze kunnen wel 40 uur vragen, maar met de hedendaagse vrouw/moeder is er wel wat onderhandelingsruimte vaak voor ietsjes minder heb ik het idee. Ik werk zelf full-time, maar met mijn CAO betekent dat 'slechts' 36 uur op papier. Voor de komst van mijn dochter werkte ik altijd 5 dagen per week (40 uur). Nu werk ik 32 uur op 4 dagen, en doe soms nog wat thuis. Ik vind die ene dag vrij in de week wel een enorm verschil met 5 dagen. Het breekt ten eerste de week, en ten tweede kun je in alle 'rust' je huishouden + boodschappen doen + cadeautjes halen dat soort dingen. Dat maakt dat je in je weekend veel minder hoeft te 'proppen'. Maar dat is natuurlijk ook allemaal erg afhankelijk van hoeveel je man werkt? En of je een huishoudelijk hulp hebt bijvoorbeeld? Dus ja, ik zou 5 dagen werken wel echt zwaarder vinden dan 4 dagen, maar als je man + huishouden zich kan aanpassen zou ik het zeker aangaan! Als aanvulling nog: ik vond 5 dagen werken zonder kind zwaarder dan 4 dagen werken nu + alleenstaand ouder van dochter. Even om duidelijk te maken dat ik het verschil tussen 4 en 5 dagen dus wel als groter ervaar dan het verschil tussen leven met of zonder kind.
Ik had er zelf wss ook niet voor gekozen als het niet nodig was. 40uur is niet nodig, maar er is op dit moment zo weinig werk te vinden. En ik heb iig wel een baan nodig om alles te kunnen blijven betalen. Mijn vriend gaat dan 4 dagen werken en is 1 dag thuis bij de kleine. Mijn moeder past 2 dagen op & en schoonmoeder 1 dag.. En dan nog 1 dag kdv. Dus dat is allemaal wel te regelen. Op dit moment is het niet mogelijk om niet te werken en een baan voor minder uur zie ik op t moment niet zomaar te vinden waar ik ook op gesprek mag komen.. Dusja, wat kies je dan? Wel gevraagd of er te onderhandelen valt over minder uur, maar ze willen echt iemand voor 40uur in de week.
Ik hoor ook graag ervaringen van moeders die wel 40uur werken. Ik kan deze kans voor mijn gevoel niet laten schieten! Zo dubbel dit...
Ik werk voltijds (39u), en de papa ook (+40u), altijd al zo gedaan. In België is dat heel normaal, en onze kinderen groeien even goed en gelukkig op als die in Nederland. Het is best ok te regelen. Wij hebben wel geluk dat de oma's en opa's in de buurt wonen als de dochter opeens ziek wordt. En we hebben beiden wel redelijk flexibele werkgevers, dus kunnen we ook altijd zelf wel een dagje verlof nemen. Verder is het gewoon een kwestie van plannen en afspreken en werk verdelen. We hebben een huishoudhulp voor 4u per week, dus ik hoef eigenlijk enkel op te ruimen en de was te doen, al de rest wordt gedaan. Verder maken we een weekmenu, en doen we veel Collect&Go (online boodschappen bestellen en dan gaan oppikken). En ons weekend is heilig, daarin doen we vooral heel veel leuke dingen met ons drietjes. Ik vind het geweldig leuk eigenlijk, en de dochter geniet er duidelijk ook van dat ze op zo veel verschillende plekken geliefd is.
Raar altijd dat moeders die 40 uur werken te horen krijgen dat ze veel werken en mannen die fulltime werken horen niks. In mijn ogen maakt het niet uit of het kindje bij papa of mama is. Dus of mama fulltime werkt of papa of andersom. On topic: ik werk niet 40 uur maar 32 uur. Mijn man ook. 5 dagen durf ik dus niet te zeggen. Wellicht dat het goed te doen is als de reistijd miniem is en je een hulp in het huishouden hebt? overigens zitten er in deze groep meer meiden die wel 40 (Of meer) werken: Welkom op het zwanger worden, zwangerschap en baby forum - Zwangerschapspagina
Wat fijn om zo'n positieve reactie te lezen! Ik heb ook echt zoiets van; proberen, als het niet lukt.. Zie ik het dan wel weer of solliciteer ik dan wel weer verder. Maar voor nu zou het zo fijn zijn als dit m gewoon word!
Je kan het altijd proberen toch? Het is ook lastig ervaringen vergelijken. Ik vond bijvoorbeeld de eerste 8 maanden echt appeltje-eitje met dochter, tussen 8 mnd en 13 md vond ik het zwaar, en nu weer peanuts. Terwijl veel ouders de eerste maanden bijvoorbeeld ontzettend zwaar ervaren. Dus hoe zwaar jij de zorg voor je kindje ervaart en het 40 uur werken kun je nooit exact voorspellen. Al snap ik wel dat je graag ervaringen hoort hoor Ik zou het gewoon proberen! Je man mag het huishouden grotendeels doen op zijn vrije dag zou ik voorstellen En mocht jij het te zwaar vinden, kun je ook andere taken evenwichtiger proberen te verdelen zoals wie kookt bijvoorbeeld of wie naar KDV brengt/haalt.
Idd, ik denk dat het het proberen waard is! Je krijgt er zoveel negatieve reacties op, van vriendinnen, maar zelfs van m'n moeder.. Dat je er heel erg onzeker van word en je bijna een ontaarde moeder voelt, terwijl ook ik alleen maar het beste wil voor mijn zoontje. Maar zou hij gelukkig worden als we geen geld hebben om iets te kunnen doen of zou hij gelukkiger zijn als hij een relaxte papa en mama heeft die er in het weekend altijd voor hem zijn en natuurlijk doordeweeks ook & altijd dingen met hem kunnen doen zonder gestresst te hoeven zijn. Huishoudelijke hulp staat nu even op pauze, maar die hadden we ook toen ik 32u werkte.. Zij zal ook komen als ik de baan voor 40u krijg!
Maar jouw man/vriend gaat toch 4 dagen werken, dan is dat toch prima opgelost, anders werk jij 4 dagen en hij 5 dus dat maakt toch geen enkel verschil? Dat was hier ook de bedoeling en als ik een goede baan vind voor 40 uur, gaat mijn man dus ook 1 dag minder werken. Niks van die rare opmerkingen aantrekken hoor! Kan daar nooit zo goed tegen dat het altijd maar de vrouw moet zijn die thuis moet blijven/minder moet werken. Helemaal als de baan je echt leuk lijkt moet je het echt doen!
Ik werk 40h, en mijn vriend ook. Onze dochter gaatbdrie dagen naar de crèche en twee dagen naar de grootouders, die dichtbij wonen. Verder is het inderdaad goed plannen, maar ik vind het zelf geen probleem om 40u te werken.En net zoals shakes hierboven maken wij ook gebruik van collect&go voor de boodschappen. Ik voel mij soms wel schuldig, maar langs de andere kant zou ik mijn werk ook niet willen missen, en de weekends en avonden zijn volledig aan de dochter gewijd.
Ik werk 24u in 3 dagen maar nu hebben we een drukke periode dus nu draai ik meer uren, 32/44uur per week. Of tja, ik kan helemaal kiezen hoeveel uren ik nu werk. Luxe probleem Ik vind het zwaar! Echt heel zwaar!wij hebben maar 1 auto en mijn werk is 40km van hier dus moet ik ook echt alles doen. 2 weken geleden heb ik de hele week gewerkt van 8 tot 16u en ik was helemaal kapot! Maandag : vriend weekend dus dat ging goed. Dinsdag/woensdag en donderdag om 5.40u opstaan, 6.10u zoontje uit bed plukken, 6.20u naar mijn ouders, 6.50/7u bij mijn ouders, 7.10u bij mijn ouders vertrekken. 8-16u werken, 16.30 bij mijn ouders, dan nog eventueel boodschappen doen, naar huis rijden dus rond 18u this, zorgen voor eventueel eten,19.15u zoontje naar bed. Vrijdag en zaterdag ook gewerkt maar toen bleef hij bij mijn ouders slapen omdat ik op zaterdag om 06u moest beginnen. Ga natuurlijk niet met dat manneke om 4u snachts slepen. En het ergste van die week : zoontje word nu nog rond 6u uit zichzelf wakker terwijl hij eerst altijd netjes sliep of speelde in bed tot hij de wekker van papa hoorde om 8u grrrrrrr Ik vond het echt heel erg zwaar en vond het moeilijk om hem zo kort te zien en dat hele gehaast erbij pfffff. Als je 40u moet werken zou ik kiezen voor 4 dagen 10u te draaien als dat mogelijk is, dit is volgens mij minder vermoeiend dan 5 dagen en zeker als jullie 2 auto's hebben. Over hoeveel een andere moeder werkt heb ik geen mening over, iedereen moet doen waar ze zich goed bij voelen. maar heb nu wel respect gekregen voor full time moeders die dit ritme op lange termijn kunnen uithouden. Ben nog moe als ik eraan denk Heb ook het geluk dat ik nog steeds mijn uren kan kiezen. Min of meer dan.
Tja, je zult geen slechtere moeder door worden. Zelf zou ik t niet willen, zou dochter te veel missen maar dat is voor ieder persoonlijk.
Als je er zelf achter staat is het toch goed? Laat je geen schuldgevoel aanpraten hoor! Ik vind dat je juist verantwoordelijkheid neemt door te solliciteren op fulltime banen. Als je vriend 32 uur gaat werken, dan is de situatie toch hetzelfde. Met een baby van 8 maanden, lijkt het me te doen. Zelf vind ik de zorganisatie en aanwezigheid haast belangrijker worden als ze net op de basisschool zitten. Maar dat is bij jou nog lang niet het geval. Wel zou ik informeren en rekening houden met: - reistijd (zo min mogelijk) - mogelijkheden voor thuiswerken (in geval van ziekte kind, ziekte oppas) - onderhandelen over arbeidsvoorwaarden, als loon en vakantie-uren. Extra vakantie-uren zijn altijd handig in een jong gezin - huishoudelijke hulp nemen
Ik vind het niet raar of fout als moeders fulltime werken. Maar jij 5 en hij 4 dat zou ik persoonlijk veel te veel vinden. Als jij 5 dagen gaat werken zou voor mij ij jouw man de max 2 of 3 dagen zijn. De verdeling zou wat mij betreft niet uitmaken,maar ik vind 2 dagen opvang,max 3 echt genoeg. Of dat nu een kdv, go of opa en oma is maakt wat mij betreft niet uit.
Ik heb zelf een schuldgevoel van heb ik jou daar, omdat de kindjes 3 dagen in de week naar opa/oma/opvang gaan, ik zelf ziek ben en die 2 andere dagen dus nooit hetzelfde zijn. Ik lees daarom mee. Wat ik vooral wilde weten zelf is hoe de kindjee het doen van ouders die allebei veel werken. Ik bedoel, zijn vaker overstuur als je weg gaat, juist niet, heb je het idee dat je kindje het lastig vindt..... enz
Ik kan natuurlijk niet vergelijken, maar ik heb een heel gelukkig kind. Nu bijna 2,5 jaar oud, en ze gaat al sinds ze 4 maand oud is drie dagen per week naar de onthaalmoeder en twee dagen naar de grootouders. Ze heeft nog maar zelden geweend bij het afzetten, en is ' savonds meestal ook niet gehaast om mee naar huis te komen met mij. Te druk aan het spelen. In het weekend vraagt ze hoe het met de onthaalmoeder zou gaan, enze belt regelmatig naar oma om te vragen wanneer ze weer mag komen spelen. Ik heb eerlijk waar geen enkel schuldgevoel om haar naar de opvang te doen. Ik heb onze onthaalmoeder zorgvuldig uitgekozen, en ik weet dat ze heel lief is voor kindjes. Het is vooral superfijn om te zien dat mijn dochter veel verschillende plekken heeft waar ze geliefd is en waar ze zich thuis voelt. Plekken waar ze dingen leert die ik haar niet kan leren (andere liedjes en spelletjes, samenspelen...). Maar ik snap wel dat het voor sommige mama's veel lijkt. Ik geloof alleen heel sterk in "it takes a village to raise a child".
Moet je persé 5 dgn daar werken? Ik weet niet wat voor een baan het is, maar kun je niet 4 dgn op locatie werken en 1 dag thuis verspreid over de hele week? Kun je 's avonds of in het weekend ook nog eens een uurtje pakken. Heb verder geen ervaring met full-time werken i.c.m. een kleine, maar in principe vind ik het niet uitmaken of papa nou thuis is of mama. Er zijn genoeg kinderen die 3/4 dgn naar de opvang gaan. Ik denk dat als het echt een baan is wat je heel leuk vindt en echt plezier in het werken hebt, het goed te combineren is. Gewoon naar dat gesprek gaan en hopelijk word je aangenomen. Vind je het toch te zwaar, dan kijk je toch verder naar wat anders?
Banen zijn op dit moment niet dik gezaaid, dus vind je dit een leuke baan en je vind het verder geen probleem om fulltime te werken zou ik zeggen, doen! Mocht het je niet bevallen kun je misschien toch nog je uren in goed overleg aanpassen of een andere baan zoeken. Ik werk fulltime, maar wel 4 van de 5 dagen thuis. Onze dochter gaat 2 dagen per week naar het kinderdagverblijf, 2 vrijdagen in de maand naar schoonouders en is maandag, dinsdag en 2 vrijdagen in de maand thuis. Moet wel eerlijk toegeven dat het soms best zwaar is en dat vooral mijn huishouden een klein drama is... We hebben sinds kort ook hulp in het huishouden 1x per week. Gelukkig doet mijn man ook veel in huis en heeft hij onregelmatige uren (wel ook fulltime) waardoor hij om de week overdag thuis is en dan onze meiske vermaakt. Uiteindelijk blijft het jouw overweging en moet je echt doen waar je je goed bij voelt. Succes met je keuze!