Hoi dames, Onze boy van bijna 7 weken en iets meer dan 8 pond nu en krijgt inmiddels flessen van 120/4 of 150/5. Nu heeft hij als hij wakker is super snel weer honger! Vanaf vanmorgen 6u is hij al wakker en wil steeds maar drinken. Hij heeft nu dit op: 02.00u: 130ml 06.00u: 130 ml 09.00u: 100 ml 12.00u: (na heel veel rekken) weer 100 ml en nog honger en nu dus steeds last van zijn buikje, gewoon van teveel drinken denk ik... zodra hij wakker wordt heeft hij honger, ook als hij na 2u al wakker wordt. Hij mag maar max 6 flessen per dag. We moeten steeds proberen te rekken tussendoor. Gelukkig kwam hij afgelopen nachten maar 1x midden in de nacht, rond 3 of 4u maar hiervoor kwam hij gerust om 11u, 2u, 5u, 8u enz. Dus 8 flessen per dag. Hij krijgt omneo comfort en standaard half om half met nog 1 schepje nutriton erdoor omdat de voeding anders steeds omhoog komt. De helft standaard is omdat omneo lichter verteerbaar is en hij dan dus helemaal vaak honger heeft. We hebben 3 speentjes in huis maar hij gooit ze er constant uit, hij weet nog niet goed hoe hij die binnen moet houden. Er zit speen nr 3 op ivm de nutriton, anders raakt ie verstopt. Nadeel is wel dat ie de fles te snel leeg heeft. Speen nr 2 werkt dus niet, dan zit ie steeds verstopt. Verder n heerlijk mannetje, weinig krampjes en huilt alleen als ie honger heeft... Maargoed, hij krijgt dus te veel voeding nu al een week of 4, hoe los ik dit op?
Waarschijnlijk drinkt hij de fles te snel leeg door de grotere speen, ze moeten ongeveer 15-20 min over een flesje doen. Onze dochter heeft ook momenten gehad dat ze onverzadigbaar leek, ik ging daar gewoon in mee. Meestal zat ze na een dag of 2 weer op het normale aantal flessen.
Gewoon meegaan in het ritme. De ene dag heb jij ook mee honger als de andere dag. Verder zou ik kijken of de voeding omhoog komt want ook door de reflux kunnen kindjes veel zuigbehoefte hebben en veel willen drinken om het zuur weg te slikken. Dit was bij mijn dochtertje ook zo. Waarvoor gebruik je omneo eigenlijk? Met licht verteerbare voeding heb je ook sneller honger..
Ah ik lees dat de voeding al omhoog komt. Dan zou ik zeggen dat het ook te maken heeft met de reflux hierdoor hebben kindjes gewoon meer zuigbehoefte en willen ze meer drinken. Ook de gulzigheid heeft te maken met de reflux. Mijn dochter dronk haar fles ook binnen een kwartier leeg. Nu doet ze er netjes 20 a 30 min over met de 3 standen speen van de kruidvat. Ze moet nu echt moeite doen voor het drinken en dat scheelt
Misschien is het mogelijk om in een flesje wat meer water te doen? Dan krijgt hij niet meer schepjes voeding binnen maar is de fles net wel wat groter. Of heb je dan weer meer kans dat de voeding o,hoog komt omdat het weer wat dunner Is?
Als je de voeding maakt met kokend water en dan aanvult met koud dan wordt de nutriton beter opgenomen in het water. Zo kun je wel speen 2 gebruiken. Mijn kinderen hebben allebei het mengsel gehad dat jou zoontje ook heeft. Pas als er frustratie kwam van het langzame drinken gingen we een speen groter. Mijn dochter heeft nooit speen 3 gebruikt. Mijn zoontje wel. Hij was toen een maand of 8. Als ze wat langer over de fles doen dan hebben ze meer een voldaan gevoel en houden ze het langer vol tussen de voedingen. Wij hebben ook wel dagen gehad dat er veel meer voeding naar binnen ging dan op alle schema's mocht. Honger is geen optie dus waar nodig aanbieden.
Dank voor jullie reacties! Dat met kokend water aanmaken is een goed idee! Gebruik ook liever speen nr 2 (van dr Brown trouwens) dan nr 3 maar omdat t steeds verstopt zat toch maar naar 3 gegaan. Maar nu verslikt ie zich soms verschrikkelijk. Ga t meteen proberen, eerst met kokend water aanmaken, bedankt!
Ik gaf bij 7 wk ook 6 voedingen van 120cc elke 3 a 4 uur Is toch prima?? Soms zelfs na 2uur want in de ochtend/middag drinken ze vaker en in avond/nacht minder. Zo is het hier dat ze drinkt ongeweer nu 120-150cc 5 flessen: 03.00-08.00-12.00-15.00-19.00 en soms anders: 03.00-08.00-12.00-15.00-18.00-23.00 Ik kijk dan na aantal flessen/cc stel dan geef ik op het eind van de dag 120 ipv 150. En keertje meer is niet erg het gaan om structureel meer niet geven dan volgens gewicht.
Voor eventjes is het ook niet erg, rond de 6/7 weken is er ook vaak een groeispurt met extra honger. Maar hij krijgt al 4 van de 7 weken teveel voor zijn gewicht. En ik heb het idee dat er druk op zijn maagje staat, dat het niet helemaal lekker zit als hij zo'n grote fles van 150/5 op heeft. Maar het zou dus ook kunnen komen dat de speen te groot is en hij te snel drinkt en daardoor pas laat verzadigd is. Dus ga nu toch de nr 2 speen weer proberen en dan kijken of hij langer over de fles doet en eerder verzadigd is.
Ik zou teruggaan naar de 90+3, zodat je ook 8 flesjes op een dag kunt geven. Verder wat hierboven al staat geschreven, zeker met JBPM is het belangrijk dat je voeding aanmaakt met kokend water. Wat ik hier deed was 1/3-1/2 kokend water, hier deed ik dan de poeder bij en dan goed roeren tot alle poeder goed is opgelost. Hierna bijvullen met kokend water tot de totale hoeveelheid. Dus bv. niet 90cc, maar tot de 100cc, omdat dat de hoeveelheid melk is als het klaargemaakt is (90+3). Hierdoor heb je geen klontjes waardoor de speen verstopt raakt en op deze manier zou het ook door de fase2 speen van dr. Brown moeten kunnen.
Ik zou ook teruggaan naar flesjes van 90 en dan vaker aanbieden. Maar snap nou nog steeds niet goed waarom je omneo gebruikt als je ook jbpm erbij doet. Het werkzame stofje tegen spugen in omneo is ook jbpm, zou daarom gewoon standaard voeding geven met evt jbpm erin. Kans is groot dat hij het op volledig standaard voeding wat langer volhoudt.
Omneo MOET je ook oplossen in heet water, dat staat ook op de verpakking. Daar naast is speen nr3 echt veel te groot voor zo'n jonge baby.
Flessen van 150+5 zijn véél te groot voor zo'n jonge baby. Dat verklaart voor een deel de refluxklachten en het "pijndrinken" door de te grote druk op de maag. Daarnaast veroorzaakt het verkeerd aanmaken van de fles voor de klonten. Speen nummer 3 is inderdaad véél te groot voor je kleine. Daardoor gaan de flessen te snel leeg, wordt er niet aan de zuigbehoefte van je kleine voldaan, waardoor het weer lijkt alsof hij honger heeft. Dus: negatieve spiraal in wording. Kortom: ik zie dat er best het e.e.a. aangepakt kan worden waardoor de klachten sterk kunnen gaan verminderen. Doe je dat niet, dan ga je steeds meer en meer problemen krijgen.
Er is geen reflux vastgesteld officieel en hij heeft ook geen pijnklachten, dit komt doordat we meteen op dag 6 toen de bv niet lukte zijn begonnen met omneo comfort plus nutriton. Dus voordat hij pijnklachten kreeg. De kraamverzorgster had nl al opgemerkt dat de voeding vaak naar boven kwam. Nu met nutriton erdoor komt het zo goed als niet meer naar boven. Hij heeft dus niet perse zware reflux maar wel wat reflux klachten, als we dunne voeding zouden geven kan hij last gaan krijgen van de slokdarm en gaat hij zich waarschijnlijk weer vaker verslikken. Doordat we begonnen zijn met omneo comfort krijgt hij dit nu nog, we zijn langzaamaan op advies van cb begonnen met mengen met standaard omdat hij niet te verzadigen was met de omneo. Vandaar dus het mengsel. Elke twee weken komt er een schepje standaard bij en gaat er omneo vanaf. We zijn weer terug gegaan op 120/4 met 1 schepje nutriton en dat 6x per dag. Ik maak het aan met kokend water (Dus eerst nutriton mengen met kokend water, dan aanlengen met lauw water tot juiste temp en dan nutrilon erbij) maar helaas zit de fles toch nog vaak verstopt... Voordeel is wel dat hij minder lucht hapt en bijna n half uur over de fles doet waarna hij ook geen zuigbehoefte heeft. Ook het verslikken is niet meer aan de orde met speen nr 2. Het grootste deel van het probleem lijkt dus opgelost, dank voor jullie tips dames!
Nog beter is om de nutriton en nutrilon allebei op te lossen in het kokende water en dan pas het koude water er aan toe te voegen. Omneo comfort moet namelijk ook oplossen in gekookt water, niet alleen nutriton. Ik deed hier, 60cc gekookt water met melkpoeder en nutriton, dit goed doorroeren met een vork en hierna koud water erbij tot de 140cc. WEl fijn dat het veder zo goed gaat. Hopelijk kan dit je nog helpen om echt alle klontjes eruit te krijgen.
Ik snap nog steeds niet waarom je Omneo in lauw water oplost, deze voeding lost dan gewoon niet optimaal op.