mijn zoon is 10 maanden en heeft nog zijn muts op buiten. hij heeft weinig haar en een enorme hekel aan wind. voorlopig blijf ik hem ook nog even ophouden denk ik. je merkt het vanzelf wel als ze het echt te warm krijgen. amar de wind kan nog zo venijnig zijn vind ik. ik doe de muts trouwens voornamelijk ook op om de kwetsbare oortjes te beschermen. kleine kinderen zijn heel gevoelig voor oorontsteking.
ik kan me trouwens tot op zekere hoogte ook vinden in de opmerkingen van sinnamon. ik vin ook dat een kind tot zeker een ajar goed beschermt moet worden. letterlijk en figuurlijk. nu heb ik door mijn autistische dochter en zoon met adhd al zeer ruime ervaring met de kwetsbaarheid van kinderzieltjes en ik kan me dus wel wat voorstellen bij haar denkwereld. ik ben ook van mening dat er het eerste jaar enorm veel indrukken op een kleintje afkomen de hersenen groeien van 25 naar 70 procent en ze moeten alles maar dan ook alles leren. groeien enorm en verdubbelen zowat in gewicht. als een antroposoof dan vind dat je de fontanellen moet beschermen dan kan ik me daarin wel verplaatsen. ik zie het zelf wat breder. ik zie het vooral in het algehele persoontje beschermen en koesteren en er altijd voor hem of haar te zijn dag en nacht. dus niet laten huilen of wat dan ook s nachts. je zou kunnen zeggen dat de strekking dus hetzelfde is. alleen doe ik hem binnen geen muts op voor dat doel. buiten wel en dat blijft voorlopig zo. als de wind plaats maakt voor de zon zijn ze trouwens nog kwetsbaarder en moeten helemaal goed beschermt worden. felle zon is misschien nog wel slechter dan harde wind. en dat geldt ook voor volwassen dus waarom niet voor een heel klein kindje. ik heb dus al een zomerhoedje aangeschaft.