hoe te beginnen met rust en regelmaat,...

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door maron, 20 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maron

maron Lid

27 jan 2011
    28
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik kom net van het consultatie bureau terug en ze gaven me aan om mijn zoontje van 10 weken meer rust en regelmaat te gaan geven..... ik geef hem flesvoeding op verzoek,hier zit zo`n 3 a 4 uur steeds tussen,... en het is de bedoeling dat het naar vaste tijden gaat,....
    nu is mijn vraag aan jullie hoe ziet jullie schema er op een dag eruit?
    wat voor vaste drinktijden hanteren jullie en slaaptijden. laat je je kindje beneden in de box slapen of boven in het bedje?
    het advies was ook om hem te gaan inbakeren,.... doen jullie dat alleen voor de nacht of ook overdag? vele vragen maar door het bezoek van der net ben ik toch wel erg onzeker aan het worden,...
    dank jullie wel alvast voor de antwoorden,....

Simone

2. angiebaby

angiebaby Fanatiek lid

12 jan 2010
    3.872
    0
    0
    wat vreemd ik gaf eerst op schema en ben juist de rust gaan opzoeken om op verzoek te gaan geven zodat mijn dochter slaapt wanneer ze wil,speelt wanneer ze wil en drinkt wanneer ze wil,het enigste wat ik in de gaten hou is ofdat ze de aantal flessen binnen krijgt wat moet.

hierdoor werd ze veel relaxter

ps:cb zei juist al na een maand voed maar op verzoek:(

3. maron

maron Lid

27 jan 2011
    28
    0
    0
    NULL
    NULL
    en bij ons is het dus net weer omgedraaid,..... je word er moedeloos van. bij ons werd er aangegeven dat de voeding die hij nu krijgt: 6 a 7 keer 150ml+ 5 schepjes friso standaard te veel is voor zijn leeftijd/gewicht en terug moet naar 5 keer daags en dat dat gaat gebeuren als je regelmaat geeft,....

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik gaf juist rust en regelmaat binnen het op verzoek voeden. Bijv: Hij werd wakker met honger, ik verschoonde hem, deed kleren aan, gaf hem de fles, en dan even rustig spelen tot hij moe werd. Of andersom: Hij krijgt honger na het spelen, krijgt de fles, wordt verschoont en gaat in bed..
    Dus voorspelbaarheid niet over de dag, maar meer in de volgorde van dingen..

Vanaf de 3 maand kreeg hij steeds vaker regelmatigheid in zijn flestijden. En vanaf 4 maand kon je de klok er op gelijk zetten. Soms wel 3,5 uur, soms 4 uur, maar wel regelmaat. En zo ook met slaapjes.. Maar ik heb hem zelf de tijden dus laten bepalen (binnen grenzen)

Slapen was hier in principe in het ledikant. Alleen (meestal de ochtendslaap) legde ik hem in de reiswieg na de fles, zodat we samen naar de supermarkt konden/bij de buurvrouw op de koffie/gewoon een wandeling.

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Rust, regelmaat en reinheid doe je door elke dag en de hele dag het zelfde patroon te hanteren. Je doet dingen dus in een zelfde volgorde en bij voorkeur rond een zelfde tijd. Op verzoek is voor het ene kind geschikter dan voor het andere kind.
    een liter (30 schepjes) is echt het maximum voor een kind en dat is tot in ieder geval van 4 maanden (dan mag je in theorie gaan bijvoeden). Als je nu al daarover heen zit (met 7 voedingen zit je daar dus overheen: 35 schepjes) dan wordt het allemaal wel erg moeilijk.
    Probeer de dag altijd op hetzelfde moment te beginnen. Zie alles voor die startijd als een nachtvoeding en biedt dan dus maar weinig aan. Hou in ieder geval 3,5 uur tussen voedingen. Rekken is moeilijk en vervelend maar door af te leiden (badje, spelen) kom je vaak al een heel eind.

5 voedingen is voor nog geen 3 maanden best weinig maar met 6 voedingen moet je een heel eind kunnen komen
    7:00
    11:00
    15:00
    19:00
    23:00
    nachtvoeding (minder geven dan overdag!)

Je kunt je kindje leren (conditioneren) om op ongeveer dezelfde tijden te gaan slapen. Dit gebeurt vaak ook als je het op verzoek doet maar dan duurt het meestal wat langer doordat ze een ritme hebben gevonden. Door je kindje elke dag ongeveer elke dag op dezelfde tijd (wakker) in bed te leggen. Je kindje is in staat om 1,5 tot 2 uur NA een voeding wakker te blijven (behalve die van 19:00 en natuurlijk die van 23:00).
    Geef de voeding van 23:00 in het schemer en praat zo min mogelijk. De nachtvoeding helemaal in het donker en 'geen' contact maken.

Belangrijkste is om dingen in dezelfde volgorde te doen. Slapen, verschonen, eten, spelen, slapen etc. (hoeft niet persé die volgorde te zijn hoor)

Oja, je hoeft de voedingen ook niet evenredig te verdelen. Een mooie richtlijn is 150 ml per kg lichaamsgewicht. Meestal zijn kindjes in de ochtend hongerig en wil je ze graag met een lekker vol buikje naar bed laten gaan. De voeding van 7:00 en de voeding van 19:00 zijn meestal het grootst.

6. Tokkel

Tokkel Niet meer actief

Had een heel verhaal geschreven, maar drukte op het verkeerde knopje.
    Zie dat anderen eigenlijk hetzelfde zeggen. Sluit me helemaal bij cygnet aan.
    Je kunt ook heel veel informatie vinden op www.inbakeren.nl

Klein vraagje??? Is je zoontje zo onrustig dat hij ingebakerd moet worden?? Vaak is rust en regelmaat aanbrengen voldoende hoor.

Mijn kindjes heb ik trouwens wel ingebakerd, omdat ze zelf niet tot rust kwamen. Zou het eerst een paar dagen proberen zonder, kijken of hij al rustiger wordt van de regelmaat. En mocht dat niet lukken, dan inbakeren eventueel proberen.

Verder bij naar bed brengen een ritueeltje instellen. Hierdoor gaan ze snappen dat het bedtijd is. En dat werkt echt, straks ook als ze dreumes en peuter zijn.

En mijn persoonlijke ervaring is dat kindjes het lekkerst op hun eigen kamertje slapen, vooral als ze gevoelig zijn voor prikkels. Lekker gordijntjes dicht en rustig slapen.

7. Jetje76

Jetje76 Bekend lid

15 feb 2009
    617
    0
    0
    Als je zoontje een tevreden baby is en goed eet en goed slaapt en jij vindt dat het goed gaat, zou ik me eerst afvragen OF je wel iets moet veranderen. Een schema voor een baby van 10 weken kan uiteraard handig zijn maar is volgens mij niet per se noodzakelijk.

Mijn consultatiebureau zei namelijk juist tot een maand of 4: ooh hij is nog zo klein, het is logisch dat ie nog geen ritme heeft/veel bij mama wil zijn/nog niet door slaapt etc....Zo veel mensen zo veel meningen.

8. maron

maron Lid

27 jan 2011
    28
    0
    0
    NULL
    NULL
    heel erg bedankt voor jullie reacties! hier heb ik veel aan!
    ik moet inderdaad uitfilteren wat voor ons van toepassing is, maar met bovenstaande adviesen kunnen we wel veel!

9. Mama Larissa

Mama Larissa Fanatiek lid

11 aug 2009
    3.946
    1
    0
    Mama zijn en 3 dagen per week werken
    Noord-Holland
    'Baby in een ritme' van Stephanie Lampe (naar regelmaat zonder traantjes) met advies over hoe in te bakeren.

Dit boek heeft mij goed geholpen! Ik vind overigens dat elk CB iets anders zegt en 9 van de 10 dingen gaan bij mij het ene oor in en het andere oor uit. Veel adviezen zijn uit het stenen tijdperk en jij kent als mama je kindje het beste! 10 weken vind ik ook nog best jong hoor en als je baby het goed doet en gelukkig is, wat is dan het probleem? Ik voed op verzoek (BV in een flesje, ik kolf full time) en dat bevalt mij prima. Hoeveelheid verschilt per voeding, maar gemiddeld zo'n 6 x 150cc. Ik hou het ritme; wakker worden - verschonen - eten - spelen - slapen aan, maar de tijdens zijn elke dag anders. Ik vind dit geen probleem, dat ritme op tijd komt vast vanzelf. Succes!

Groetjes,
    Caitlin

10. angiebaby

angiebaby Fanatiek lid

12 jan 2010
    3.872
    0
    0

hier zo precies t zelfde

11. Froggie

Froggie Actief lid

22 jul 2009
    284
    0
    16
    Stad van de Zon
    Mijn jongste dochter is inmiddels 3 maanden en sinds zeker 6 weken al dit ritme:

08.00 uur fles 180+6
    09.30 uur weer naar bed
    12.00 uur wakker maken en fles 180+6
    13.30 uur weer naar bed
    16.00 uur vaak wakker maken, soms al wakker fles 180+6
    18.00 uur naar bed
    20.00 uur wakker maken en fles 180+6
    20.30 uur naar bed
    00.00 uur wakker maken voor fles 180+6 en doorslapen tot 08.00 uur.

Dit is een vast ritme, soms iets langer wakker, soms korter. Maar zodra de vermoeidheidstekenen te zien zijn gaat ze lekker naar bed.
    Ik heb nog een dochtertje rondlopen van bijna 3 die druk kan zijn dus meer prikkels voor de kleinste. Tevens slaapt ze in een slaapzakje, voelt voor mij beter aan.

12. Sensea

Sensea Niet meer actief

wij zijn heel erg van de 3 r en en voeden toch altijd op verzoek. dat kan dus best samen gaan.

wij hebben wel een min of meer vaste dagindeling en gaan bijv na 4 uur niet meer weg. de avonden met de avondmaaltijd incluis zijn voor het gezin. ( stukje rust en regelmaat) daarna eht bad en dan bed. de late voeding was bij ons de eerste nachtvoeding, dus met weinig licht en geluid en hup na verschoning terug in bed ( rust en regelmaat) zelfde in de nacht.
    de dagindeling staat ook min of meer vast maar wel flexibel qua voedingstijden. die zijn niet strikt op vaste tijden.

ik liet hem ook niet onnodig huilen, in principe ging hij in het wiegje en als ikzelf ging rusten bij mij.op een gegeven moment ging hij vaker in de box maar daar kwam eigenlijk min of meer ook een redelijk vaste dagindeling voor. het wijst eigenlijk zichzelf als je de behoeftes van je kindje volgt. als hij veel huilde liet ik hem slapen in de kinderwagen beneden dan was ik in de buurt.

ook maakte ik toen hij heel klein was maar 1 afspraak per dag. dat je niet de hele dag heen en weer aan het rennen was en dus weer rust had.

inbakeren deden wij gewoon bij elk slaapje. dus ook als hij ind e kinderwagen lag.ook om de regelmaat erin te houden en omdat het goed werkte voor hem.

13. misslisa

misslisa Fanatiek lid

8 feb 2010
    1.829
    139
    63
    Vrouw
    Het CB zegt altijd heel veel, ook goede tips. Maar je moet eruit halen waar jij iets aan denkt te hebben. Als je "moedergevoel" zegt dat het met voeden op verzoek het beste gaat, zal ik dat gewoon blijven doen!

Wij hebben wel een vast ritme met voeding, slapen en spelen. Onze kleine weet precies wanneer er wat gaat gebeuren en dat geeft hem rust! (gevoelig mannetje).

Dit was onze schema(is nu natuurlijk weer wat veranderd doordat hij nu ook fruit en groente eet).

08.00-fles
    09.00-slapen
    12.00-fles
    spelen en als hij moe werd weer naar bedje
    16.00-fles
    spelen en een klein slaapje, vaak ook een huiluurtje ;)
    20.00-fles met wat meer melk, dit omdat onze kleine vanaf 5 weken al doorsliep.

Ik zou zeggen ga vooral op je moedergevoel af;)

Leuke naam trouwens Merijn! Die naam stond bij ons op nummer 2 :)

14. maron

maron Lid

27 jan 2011
    28
    0
    0
    NULL
    NULL
    wederom dank je wel voor de vele reacties!
    we gaven flesvoeding op verzoek en dan met de tussentijden van 3 a 4 uur. sinds gister overgegaan op de vaste tijden 7.00 uur, 11.00 uur, 15.00 uur 19.00 uur, 23.00 uur en dan de nachtvoeding rond 3.00 uur.hiervoor komt hij uit zijn eigen precies rond dat tijdstip!
    het cb vond dat ik over moest gaan op vaste tijden omdat ze de indruk hadden dat hij te beweeglijk/druk is met zn lichaampje en zich hierdoor oververmoeid. door vaste eet en rustmomenten hopen ze dat het minder word,....
    ok, ik heb nu voorgenomen om op vaste tijden te gaan voeden en zodra hij moe word,wakker in bed of box te gaan leggen.
    met inbakeren ben ik nog niet begonnen, hij maait zn eigen niet wakker met zn armen en benen,...
    ik heb van mn eigen een beetje de vervelende gedachte dat als hij overdag zoveel slaapt hij dan in de nacht gaat spoken,.... dit is al meerdere malen gebeurd.
    @ misslisa: dank je wel, het is een lieve naam

15. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Mijn dochter besloot zelf van 6 naar 5 voedingen te gaan door met 6 weken door te slapen en ze kreeg 6x 120+4. Dit vond de cb arts te weinig en we zijn de 5 flessen op gaan hogen naar 150+5 en we zien nu wel wat ze opdrinkt. Ze komt goed aan in ieder geval. Ze is nu 8 weken. De regelmaat met voeden bepaalt ze zelf dat ligt eraan hoe laat ze wakker wordt 's ochtends. Maar de laatste fles geven we wel uiterlijl rond 22.30u. Verder is het hier eerst schone luier, dan in de box tot de fles klaar is, dan voeden en spelen als ze niet al slaapt.. En ze begint zelf onrustig te worden als ze moe is en wil slapen. Verder niet slapen in de box, wel in kinderwagenbak. Overdag zoveel mogelijk in ledikantje op eigen kamer omdat we haar nu 's nachts bij ons hebben en ik wil dat ze in haar eigen kamer ook vast went met inslapen en wakker worden. Verder ben ik nu in mijn verlof overdag ook wel weg en dan krijgt ze de fles "onderweg" maar hou wel rekening met haar tijden van de dag. Met de tijden voor aankleden en badje speel ik wel want dat krijg ik niet op vaste tijden voor elkaar! Soms pik ik zelf na de eerste voeding nog en uurtje mee...

16. siepie

siepie Fanatiek lid

28 apr 2010
    3.424
    3
    38
    Hier hetzelfde schema als froggie alleen dan starten wij om 7u en alles dus een uur eerder.
    Onze laatste fles is om 23.00.
    Werkte echt perfect!
    Inbakeren zijn we toen ook mee gestopt omdat ze al ging draaien, inbakeren was bij dochter wel echt nodig omdat ze zichzelf wakker maaide.

17. soortje

soortje Actief lid

2 nov 2010
    205
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier een zoon van 12 weken oud. Ik geef hem 5 voedingen van 180. Dit om 6.00-10.00-14.00-18.00-22.00. Wat bij ons heel goed werkte was een goed avondritueel. Sindsdien slaapt hij snachts veel beter. Wij doen hem elke avond in de tummytub..dan even masseren en dan meteen het bedje in. Overdag is het na de fles even spelen totdat we zien dat hij moe wordt (in ons zoontjes geval gapen) en dan naar bedje toe. In het begin deed ik dit niet zo structureel en toen huilde hij ook een stuk meer...

Deel Deze Pagina