Geef ik te veel voedingen?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by pregnantje, Jun 14, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. pregnantje

pregnantje Bekend lid

Dec 17, 2012
    788
    656
    93
    Hallo,

Mijn zoon is 10 maanden en eet goed. Hij is momenteel onder behandeling voor een ziekte. Voor hij ziek werd anderhalve maand geleden had hij 7 à 8 borstvoedingsmomenten. Overdag dronk hij zo'n 4x en na zijn bedtijd zo'n 3x. (Mijn man vond dat al veel te vaak.)

Toen hij ziek werd, at hij niet echt meer en dronk hij de hele dag. In het ziekenhuis kreeg hij op een bepaald moment een sonde, waarmee hij een aantal dagen lang 5x 200ml voeding kreeg, afgekolfd en Nutrilon. Ik ben hem op een bepaald moment weer aan gaan leggen en flessen gaan geven en hij ging ook weer eten. Hij heeft een tijdje borstvoeding en Nutrilon op verzoek gehad, maar hij ging wel weer vaker kleinere hoeveelheden dan 200ml drinken. Het voelde echt een beetje als aanklooien.. Dan weer bv, dan weer Nutrilon..

Intussen is hij weer thuis, maar hij krijgt nog wel medicijnen, o.a. medicijnen waar je meer eetlust door krijgt. Hij drinkt om de paar uur, 's ochtends heel vroeg zelfs om het uur. Hij heeft zoveel drinkmomenten! Maar het zijn dus wel kleinere hoeveelheden die hij steeds drinkt, lijkt het. Volgens mij is het niet per se clustergedrag, want als ik niet genoeg melk heb, geef ik gewoon Nutrilon en kolf ik na. Mijn productie is dankzij het nakolven weer op peil, want hij heeft het nu een volle dag zonder Nutrilon gedaan.

Wat ik me nu dus afvraag:
    - moet het aantal voedingen omlaag en moeten de voedingen groter worden?
    - zo ja: hoe pak ik dit aan? Ik wil hem niet laten huilen, want hij heeft het al moeilijk door het ziek zijn en alle medicijnen.
    - is het evt. beter om hem ook ander drinken aan te bieden, zoals water? De tuitbeker snapt hij nog niet en uit de fles accepteert hij enkel melk.

Ik hoop iets te mogen horen :)

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Wat vervelend dat je kindje ziek is. En wat zal dat zoeken zijn, met die voedingen.
    Ik zou zeggen: lekker aan de borst. En laat je kindje het maar aangeven. Ik ben er van overtuigd dat je kindje heel veel heeft aan borstvoeding, juist nu het ziek is. Het is makkelijk verteerbaar, kost minder energie en biedt een kans om met regelmaat bij jou te zijn. Ook geef je afweerstoffen door aan je kindje met borstvoeding, wat het niet met nutrilon binnen krijgt.
    Ik zou dus zeggen laat maar vaak drinken en laat hem het zelf regelen. Je kindje is nog echt jong, hij mag nog vaak drinken, ook ' snachts!
    Succes!

3. pregnantje

pregnantje Bekend lid

Dec 17, 2012
    788
    656
    93
    Hallo Heidi,

Hartelijk dank voor je antwoord :) ik ga nog lekker zo door dan :)

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Fijn. Lekker geven wat je kindje nu nodig heeft! Mooi dat je dat kunt doen.

Share This Page