Mijn zoon is nu rond de 4 kg (bij de laatste weging was hij nog net 3.9), en ik zit een beetje in een dub betreft de hoeveelheid aan voeding die hij mag hebben. Als ik het schema wat op de Nutrilon pakken zou moeten volgen, zou hij 165 ml per fles per keer mogen drinken. Het probleem is dat hij nog wel steeds per 24 uur vaak op 6 voedingen en soms zelfs op 7 zit (hij komt elke 3 uur, sporadisch duurt het langer). Zou ik de 165 dan aanhouden, dan krijgt hij veel te veel. Ik zit qua ml nu meestal tussen de 100 en 135 ml en probeer bij te houden wat hij binnenkrijgt. Ik zal dit ook bij het cb voorleggen, maar misschien hebben jullie tips? Hij krijgt nu nog nutrilon standaard met 1 schepje nutriton per 100 ml (dan doet hij nog zo'n 10 minuten over de fles, anders zit hij op 5 minuten - maakt overigens niet uit uit welke fles hij drinkt (Avent, Difrax, dr Brown).
Welke speen gebruik je van de dr brown? Van de smalle variant bestaat ook nog de prematuur speen. Ondanks de naam kan hij voor elk kindje gebruikt worden en is doorgaans langzamer dan level 1. Nutricia wil dat je zo snel mogelijk zo veel mogelijk geeft, dan verkopen zij namelijk meer. Wat je beter kunt doen is kijken naar de richtlijn; 150 cc voeding per kg per 24 uur. dus 4 kg x 150 cc = 600 cc voeding. Dat deel je door de aantal flessen, zeg 6 flessen en dan kom je uit op 100cc voeding (= 90/3) per fles. Zeker de niet de flessen gaan ophogen!
Is hij tevreden met wat hij nu krijgt? Dan zou ik het gewoon zo laten. Hij laat vanzelf wel merken als hij meer wil drinken.
Dit dus! Als ik moet geven wat er op de verpakking staat, overvoer ik Dafne gewoon. Ik heb altijd gekeken naar waar ze om 'vraagt'.
Lastig om te zeggen. Als je hem 100 geeft is hij tevreden, maar geef je 135, drinkt hij ook de fles leeg, maar komt hij ook 3 uur later alweer... (wat dus -tot zover- uitkomt op de 7 x per 24 uur). Als het schema ongunstig is, komt hij ook 's nachts / vroege ochtend soms 2 keer (bijv. om 4 uur en daarna 7 uur). Heb hem laatst bij voeding 1 100 gegeven en bij voeding 2 135. Dacht toen van 'nu zal het wel 4 uur duren (omdat het bij 100 3 uur duurde) voor hij zich weer meldt ', maar niet dus... Ik gebruik nu de Avent flessen, speen 1. Met 1 schep Nutriton erbij, redt hij dan de 10 minuten net. Heb de dr. Brown wel gebruikt, maar die vond ik zelf niet handig in gebruik.
Ik vind wat 'voor mij niet handig is' niet voorop staan. Een baby hoort 15 tot 20 minuten te drinken voordat de hersenen het signaal afgeven 'ik zit vol'. Als een voeding te kort duurt is de kans op overvoeren vrij groot. Even voor de duidelijkheid 600cc is de richtlijn, 720cc is de max. Bij 7 x 135 (120/4) geef je 945cc. Zelfs als je 4x 100 en 3x 135 geeft geef je 805cc voeding. Dus in die zin geef je hem nu al teveel. Bij 7 voedingen is de max al 90/3. Dus sorry, maar "vond ik zelf niet handig in gebruik" vind ik geen goed argument. Deze fles die je nu hebt gaat te snel, hij moet langzamer gaan en je moet zeker niet meer willen gaan geven.
Mijn dochtertje is ook bijna 4kg en die hoeveelheden van de verpakking komt ze bij lange na niet aan. Ene keer drinkt ze 120ml, dan maar 60ml en soms zit r 5u tussen en dan weer 2,5. Ze groeit en plast goed dus ik kijk niet eens naar de hoeveelheden per dag. Vind ik te ingewikkeld zou eerlijk gezegd helemaal duizelig worden van zo'n schema.. Ik geef haar wat en wanneer ze wil, de meeste babys weten prima wat ze moeten hebben. Ze doet er soms wel meer dan een half uur over maarja. Een stuk relaxter
Laat ik het anders formuleren: Ik merk aan zijn drink gedrag bij de dr. Brownfles geen verschil ten opzichte van de Difrax fles. Hij gebruikt nu de Avent, en dat gaat wel redelijk goed. Ik geef hem ook geen 7 keer 135, ook geen 3 keer 135. Soms 1 keer en hooguit 2 keer. Voor de rest zit hij steeds op 100 en soms nog minder. Dat is iets (de hoeveel ml's die hij per 24 uur binnenkrijgt) waar ik sterk op let. Betreft de richtlijn en maximalen, daar lees ik verschillende dingen over. Weet niet precies wat juist is. Ik weet dat het 150 cc per gewicht is, maar website 1 zegt voor 7 weken tussen de 550 en 750 per 24 uur en website 2 zegt dat over de 800 de maximum is)
Maar welke speen heb je bij de dr brown gebruikt? En kwa voeding. Tja. Mijn jongste werd geboren met 2,9 kg. Die van mijn vriendin met bijna 4 kg. Dat verschil is nooit rechtgetrokken. Beide overigen binnen de norm geboren, dus geen onterechte vergelijking. Mijn zoon dronk met 7 weken echt minder dan haar zoon met 7 weken. Je kan niet zeggen met 7 weken moeten ze zoveel drinken, want er kan zomaar 1,5 kg verschil in 2 babys zitten! Ik heb het specifiek berekend voor jouw baby. En niet een algemene regel geroepen voor alle kindjes in nl en be Net als dat het ene kindje met 7 weken al prima op 5 flessen kan en een ander er nog 7 a 8 nodig heeft. Hoe dan ook, je voeding gaat te snel. En ik ben van mening dat je daar wat mee moet (willen) doen en niet de voeding op te hogen.
Maar als je zoontje soms maar amper 100cc drinkt, waarom zou je dan op willen hogen? Hij drinkt het waarschijnlijk toch niet op? Hier ging ik altijd ophogen als hij al zijn flesjes leeg dronk en de voedingen steeds weer dichter op elkaar kwamen. Dan begon ik vaak met de avond- en ochtendvoeding en pas later de voedingen overdag. Maar ik ben het wel met de anderen eens dat de voeding nu waarschijnlijk te snel gaat. Je zegt dat je geen verschil merkt in de dr. Brown fles ter vergelijking met difrax, maar je gebruikt nu Avent? Over het algemeen zijn de gaatjes van de avent spenen groter dan die van de difrax en dr. Brown. Mijn zoontje was overigens ook geen fan van de dr. Brown fles, hij vond de speen te zacht. Hier hebben we eerst een poosje de difrax speen op dr. Brown fles gebruikt en erna gewoon op de difrax flessen overgegaan. Ik zou denk toch nog een keer de dr. Brown of difrax flessen proberen, baby's moeten ook uit een nieuwe fles leren drinken. En ik zou inderdaad ook niet naar de hoeveelheden op de pakken kijken. Ieder kindje is anders, ze geven zelf wel aan als ze niet genoeg meer hebben, dan kan je gaan ophogen. Maar 150+5 voor een baby van 4kg vind ik wel heel erg veel.
Een flesje in 10 minuten leegdrinken is echt te snel, dan is de zuigbehoefte niet verzadigd en krijg je een ontevreden kindje die snel voor een volgende voeding komt. De zuigbehoefte is pas na 15-20 minuten voldaan bij een baby. Ons zoontje was ook een erg gulzige drinker, soms zelfs een fles binnen 5 minuten leeg, heb Advent en Difrax geprobeerd met verschillende speentjes maar die gingen echt te snel. Heb nu zelf al weken de Dr Browns fles en ben er erg tevreden mee, hij drinkt uit de level 1 speen en doet nu 20-30 minuten over een fles en is dan ook echt verzadigd. Je kan altijd online een prematurenspeen bestellen mocht de level 1 speen nog te snel gaan maar denk wel dat je de Dr Browns fles nog een kans moet geven zeker als je hem sowieso in huis hebt. Je kan niet continu de voeding ophogen en sowieso de verpakkingen niet volgen, gewoon kijken naar wat je kindje nodig heeft. Dat doe ik hier ook, hij laat steeds 4 uur tussen zijn voedingen en als ik merk dat hij minder tijd tussen de voedingen laat en meer honger heeft, dan hoog ik elke fles met 10 cc op, dat doe ik zo al vanaf het begin en dat gaat prima. Hij dronk in het begin 7 flessen, met 4 weken liet hij 1 fles vallen en waren het er nog 6 en met 6 weken sliep hij ineens de nachten door en drinkt nu nog 5 flessen per 24 uur. Ze moeten echt de zuigbehoefte verzadigd hebben anders denken ze nog honger te hebben en kunnen ze zich gemakkelijk overeten, dus ze moeten minstens 15-20 minuten aan een fles kunnen drinken.